BMW robí čistky kvôli elektromobilom. Značka hromadne ruší výrobu týchto 3 modelov

Drastické škrty v Mníchove! BMW sa pripravuje na éru Neue Klasse a ruší 3 legendárne modely. Prečo tieto ikony musia zomrieť kvôli nástupu elektromobility?

Automobilový svet stojí na prahu epochálnej zmeny, a mníchovská automobilka BMW to dáva najavo spôsobom, ktorý otriasa celým trhom: nekompromisným rušením legendárnych modelov. Príchod dlho očakávanej Neue Klasse nie je len prísľubom elegantných elektrických noviniek, ale zároveň krutou popravou ikon, ktoré už v novom, elektrifikovanom svete jednoducho nemajú svoje miesto. Hovoríme o troch pilieroch portfólia, ktoré sa z rôznych dôvodov stali pre automobilku prebytočnými. Kontroverzné kupé-crossover X4, majestátny Rad 8 a posledný mohykán roadsterov, legendárny Z4. Ich tichý odchod signalizuje jednu vec. V ére elektrickej revolúcie a úspory nákladov už na sentiment nie je miesto.

Príchod nového elektrického BMW iX3 je v skutočnosti len prvým výstrelom, ktorý ohlasuje masívnu transformáciu. Do roku 2027 by sa totiž malo predstaviť, alebo výrazne modernizovať, nie menej ako štyridsať nových modelov. Táto masívna, historická obnova modelového radu však logicky vyžaduje obete. Tie padajú na oltár ekonomickej efektívnosti, nízkych predajov a priorít v oblasti vývoja elektrických platforiem.

Súrodenec preberá trón

Prvou obeťou, ktorej osud bol spečatený s prekvapivou rýchlosťou, je kupé-crossover BMW X4. Súčasná generácia, ktorá sa snažila o dynamickú siluetu a bola predstavená v roku 2018, dostala facelift v roku 2021, no jej životný cyklus sa nečakane skracuje. Kým jeho praktickejší súrodenec, BMW X3, úspešne prešiel generačnou obmenou a v roku 2024 ukázal svoju novú tvár, BMW urobilo tvrdé rozhodnutie. Podobnú kupé-SUV verziu so spaľovacím motorom nevyvinie. Toto rozhodnutie X4 v podstate odsúva do histórie.

Drastické škrty v Mníchove! BMW sa pripravuje na éru Neue Klasse a ruší 3 legendárne modely. Prečo tieto ikony musia zomrieť kvôli nástupu elektromobility?

Automobilka z Mníchova sa zrejme rozhodla presmerovať pozornosť na menší model X2, ktorý preberá úlohu nepriameho nástupcu v segmente štýlových, menších kupé-SUV. Táto stratégia naznačuje, že BMW verí v lepšiu maržu a vyšší objem predajov v nižšom segmente. Dôkazom tohto neľútostného rozhodnutia je aj fakt, že sa výroba benzínových verzií X4 zastavila už 30. septembra, pričom naftové verzie (20d, 30d a M40d), ktoré sú obľúbené najmä v Nemecku, budú montované len do konca novembra.

Hoci sa šuškalo o možnosti plne elektrického iX4, ktoré by mohlo stáť na rovnakej platforme Neue Klasse ako nové iX3, absencia priameho nástupcu so spaľovacím motorom je jasným signálom. BMW už nevidí dostatočný priestor pre tento model v ére, kde sa priority jednoznačne presúvajú k elektrickým variantom.

Smutný osud BMW Radu 8

Druhou obeťou, ktorá vyvolá najväčšiu nostalgiu, je grandiózny BMW Rad 8. Vlajkové kupé, ktoré bolo uvedené na trh s veľkou pompou v roku 2018 ako dôstojný nástupca a symbol luxusu, nedokázalo naplniť vysoké predajné očakávania. Hoci bolo dostupné ako dvojdverové kupé, elegantný kabriolet a praktické štvordverové Gran Coupé (ktoré tvorilo väčšinu predajov), jeho predaje boli v porovnaní s konkurentmi a internými modelmi príliš nízke na to, aby BMW ospravedlnilo investície do jeho novej generácie.

Drastické škrty v Mníchove! BMW sa pripravuje na éru Neue Klasse a ruší 3 legendárne modely. Prečo tieto ikony musia zomrieť kvôli nástupu elektromobility?

Je to zvláštne, pretože Rad 8 mal byť symbolom návratu k historickým koreňom. Automobilka o možnej novej generácii takticky mlčí, čo je v automobilovom priemysle väčšinou tichým potvrdením konca. Zároveň sa hovorilo o možnom oživení Radu 6, no aj tieto fámy zostávajú nepotvrdené. To znamená, že jediné zvyšné kupé s tradičnou koncepciou, ktoré si BMW v ponuke ponechá, sú už len menšie a cenovo dostupnejšie modely Radu 2 a Radu 4. Odchod Radu 8 tak symbolizuje ústup BMW z najvyššieho segmentu luxusných kupé a zanecháva v portfóliu obrovskú dieru, ktorú sa možno pokúsi zaplniť len extrémne luxusnými elektrickými vlajkovými loďami, ktoré sú zatiaľ len v štádiu špekulácií.

Posledný mohykán

Najsmutnejšou správou pre puristov a milovníkov jazdy s vetrom vo vlasoch je definitívne ukončenie výroby modelu BMW Z4. Tento dvojmiestny roadster, ktorý ostáva v predaji v USA a Európe (v prevedeniach sDrive30i a M40i) až do modelového roku 2026, má naplánovaný koniec výroby v závode Magna Steyr v rakúskom Grazi na jar 2026.

Drastické škrty v Mníchove! BMW sa pripravuje na éru Neue Klasse a ruší 3 legendárne modely. Prečo tieto ikony musia zomrieť kvôli nástupu elektromobility?

To, čo robí tento odchod obzvlášť dramatickým, je fakt, že pre Z4 nie je plánovaný žiaden priamy nástupca. Bavorský výrobca sa tak stiahne z celého segmentu roadsterov. Toto rozhodnutie prichádza v čase, keď sa automobilky masívne sťahujú z tohto kedysi pulzujúceho, no dnes už nepopulárneho trhu. Podobný krok už urobili aj konkurenčné značky – Mercedes prestal s modelmi SLK/SLC a Audi sa rozhodlo vyradiť z výroby ikonický TT Roadster. Aj sesterský model Toyota GR Supra, ktorý zdieľa rovnakú platformu a bol vyvíjaný v spolupráci s BMW, sa blíži ku koncu výroby, pričom japonská značka vyvíja svoju novú generáciu už nezávisle. Pre fanúšikov BMW je to horká pilulka. Éra klasických roadsterov s benzínovými motormi je definitívne minulosťou.

Zaplní elektrický kupé-duch dieru po legendách?

Hoci je správa o rušení troch ikonických modelov deprimujúca, iskierka nádeje pre fanúšikov stále existuje. Šušká sa, že BMW pracuje na novom športovom aute v ére Neue Klasse, ktoré by mohlo aspoň čiastočne zaplniť medzeru, ktorú po sebe zanechá Z4. Tieto fámy podnietili aj špionážne zábery elegantného elektrického kupé z minulého roka, ktoré naznačujú, že BMW možno úplne neopustí segment emocionálnych áut, ale len ich presúva na elektrickú platformu.

Nech už je budúcnosť akákoľvek, je jasné, že BMW sa bez sentimentu pripravuje na nový, elektrický vek. Tieto drastické škrty sú dôkazom, že nízke predaje a nevýhodná platforma nemajú v budúcom portfóliu miesto. Rad 8, X4 a Z4 sa stávajú symbolmi éry, ktorá pomaly, ale isto končí, a ustupujú technologicky pokročilejším a, z pohľadu automobilky, ekonomicky výhodnejším elektrickým nástupcom. Ich odkaz však ostane navždy vrytý do histórie automobilizmu. Ich smrť je tvrdá, ale nevyhnutná daň za revolúciu.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!