Stopka pre dotykové displeje? Ak autá nesplnia toto, nedostanú 5 hviezdičiek za bezpečnosť

„Prehnali sme to.“ Zistite, čo donútilo gigantov ako Volkswagen zmeniť pohľad na dotykové displeje a prečo je návrat k fyzickým tlačidlám nielen otázkou komfortu, ale aj holej bezpečnosti.

Skúšali ste si niekedy za jazdy zmeniť teplotu klimatizácie, vypnúť otravný systém udržiavania v pruhu alebo len prepnúť rádio na obľúbenú stanicu cez dotykové displeje? Ak ste v posledných rokoch sedeli v modernom aute, pravdepodobne ste namiesto rýchleho stlačenia tlačidla absolvovali frustrujúci lov v niekoľkých pod-menu na centrálnej dotykovej obrazovke. Je tu éra, keď sa dizajnéri zamilovali do „čistého“ minimalizmu a vodiči potichu zúria. Teraz sa však zdá, že tejto ére odzvonilo. Z najvyšších miest automobilového priemyslu totiž konečne zaznieva to, čo motoristi hovoria už roky: „Prehnali sme to.“

Toto prekvapivé „mea culpa“ nie je len tichým šepotom v kuloároch. Sám šéf značky Volkswagen, Thomas Schäfer, nedávno priznal, že odstránenie fyzických tlačidiel v prospech dotykových plôch a nešťastných kapacitných posuvníkov „spôsobilo veľa škody“. Podobné hlasy sa ozývajú aj z ďalších automobiliek, ktoré po rokoch naháňania sa za ilúziou „auta ako smartfónu“ narazili na tvrdú realitu – nespokojných a rozptýlených vodičov.

Z minimalizmu sa stala nočná mora

Prísľub bol lákavý – palubné dosky bez gombíkov, pripomínajúce elegantné rozhranie tabletu, mali autám dodať futuristický a luxusný nádych. Realita sa však premenila na ergonomické peklo. Jednoduché úkony, ktoré predtým trvali zlomok sekundy, si cez dotykové displeje zrazu vyžadovali niekoľko dotykov a hlavne pohľad mimo cesty. Nastavenie spätných zrkadiel, vyhrievanie sedadiel či dokonca otvorenie priehradky pred spolujazdcom sa v niektorých modeloch presunulo do hlbín digitálneho labyrintu.

„Prehnali sme to.“ Zistite, čo donútilo gigantov ako Volkswagen zmeniť pohľad na dotykové displeje a prečo je návrat k fyzickým tlačidlám nielen otázkou komfortu, ale aj holej bezpečnosti.

Frustrácia rástla a zákazníci začali dávať svoj názor jasne najavo. Automobilky, ktoré sa desaťročia pýšili dokonalou ergonómiou, zrazu produkovali autá, v ktorých bolo ovládanie základných funkcií menej intuitívne ako v lacnom smartfóne. Problémom nebola technológia samotná, ale jej bezhlavá a nepremyslená aplikácia, ktorá uprednostnila formu pred funkciou.

Zásah z Európy: Návrat tlačidiel bude podmienkou bezpečnosti

To, čo začalo ako sťažnosti zákazníkov, sa čoskoro pretavilo do vážnej bezpečnostnej debaty. A teraz prichádza kľúčový zlom. Európska organizácia pre bezpečnosť vozidiel, Euro NCAP, dala automobilkám jasný signál. Od roku 2026 neudelí najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie bezpečnosti vozidlám, ktoré nebudú mať fyzické ovládacie prvky pre päť základných funkcií:

  • Smerovky

  • Výstražné svetlá
  • Stierače

  • Klaksón

  • Funkcia núdzového volania (SOS)

Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja v Euro NCAP, to povedal bez okolkov: „Nadmerné používanie dotykových obrazoviek je celoodvetvový problém, ktorý núti vodičov odvracať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehôd spôsobených rozptýlením“. Táto regulácia je presne tou studenou sprchou, ktorú priemysel potreboval. Už nejde len o pohodlie, ale o životy.

Prečo sa to vlastne stalo? Sen o „aute ako smartfóne“

Dôvody tohto technologického úletu boli komplexné. Po prvé, bola to snaha napodobniť úspech Tesly a jej radikálneho prístupu k interiéru. Po druhé, z pohľadu výroby sú obrazovky lacnejšie a jednoduchšie riešenie – jeden hardvér (displej) dokáže nahradiť desiatky fyzických spínačov, čo znižuje náklady a zjednodušuje montáž.

„Prehnali sme to.“ Zistite, čo donútilo gigantov ako Volkswagen zmeniť pohľad na dotykové displeje a prečo je návrat k fyzickým tlačidlám nielen otázkou komfortu, ale aj holej bezpečnosti.

Po tretie, automobilky snívali o takzvanom „softvérovo definovanom vozidle“ (SDV). V tomto modeli sa auto stáva platformou, ktorej funkcie možno aktivovať alebo vylepšovať na diaľku prostredníctvom softvérových aktualizácií a hlavne, spoplatňovať ich. Chcete vyhrievaný volant len na zimu? Zaplaťte si mesačný poplatok. Potrebujete na dovolenku pokročilejšieho asistenta? Aktivujte si ho na týždeň. Tento model predaja služieb je pre automobilky svätým grálom budúcich príjmov a centrálna obrazovka je jeho nevyhnutnou bránou.

Realita softvérového pekla

Iróniou je, že práve softvér, ktorý mal byť kľúčom k úspechu, sa stal pre mnohé tradičné automobilky nočnou morou. Prechod od mechanického inžinierstva k vývoju softvéru sa ukázal byť bolestivý a drahý. Automobilky ako Volkswagen investovali miliardy do vlastných operačných systémov, no výsledkom boli produkty plné chýb, ktoré zdržali uvedenie kľúčových modelov na trh a frustrovali prvých majiteľov. Ukázalo sa, že vytvoriť stabilný, rýchly a intuitívny systém je oveľa ťažšie, ako sa zdalo.

Pendulum sa tak konečne začína vracať späť do rovnovážnej polohy. Návrat fyzických tlačidiel neznamená koniec veľkých obrazoviek či pokročilých funkcií. Znamená to však koniec ich bezbrehej dominancie a začiatok rozumnejšieho, hybridného prístupu, kde moderné technológie slúžia vodičovi, a nie naopak. Automobilový priemysel dostal drahú, no cennú lekciu: tou najlepšou inováciou je niekedy vedieť, kedy prestať. A pre vodičov je to tá najlepšia správa za posledné roky.

Zdroje:  Economic Times, Autopain





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.