PRVÁ JAZDA HYUNDAI IONIQ 9: Ničí nemecký luxus a ponúka hustejšie ticho ako Rolls-Royce

Hyundai IONIQ 9 prichádza na Slovensko. Luxusné elektrické SUV so 110 kWh batériou a cenou od 70-tisíc eur má čo ponúknuť.

Na slovenských cestách sa čoskoro objaví novinka, ktorá nebude skromná v nijakom ohľade. A ani nemusí.. Hyundai si trúfol priniesť do Európy svoje najväčšie a technicky najprepracovanejšie SUV – model IONIQ 9. A hoci Slovensko nie je práve najväčším trhom pre elektrické giganty, automobilka verí, že si budúci rok nájde niekoľko desiatok nebojácnych majiteľov. Pravdupovediac, keby naše siete vedeli viac spolupracovať, toto auto by sa pokojne dalo používať aj ako domáci energetický zásobník.

Hyundai nám ukázal vo Vysokých Tatrách prvé kusy, ktoré sme si mohli otestovať a reálne vyskúšať, čo všetko dokážu. IONIQ 9 stojí na platforme E-GMP, ktorú poznáme už z iných kórejských elektromobilov, napríklad z Kie EV9. Kým Kia pôsobí ako klasické hranaté SUV, Hyundai sa rozhodol pre iný prístup – IONIQ 9 má nižší profil a miestami pripomína kupé. Výsledok je robustný, ale zároveň elegantný, akoby dizajnéri chceli spojiť rodinné auto so športovejším šmrncom.

Hyundai IONIQ 9 prichádza na Slovensko. Luxusné elektrické SUV so 110 kWh batériou a cenou od 70-tisíc eur má čo ponúknuť.

Rozmery, ktoré neprehliadnete

O tom, že IONIQ 9 nie je žiadny drobec, vás presvedčí už prvý pohľad do technických údajov (a nielen ten!). Dĺžka 5 050 mm a rázvor 3,13 metra dávajú autu proporcie, ktoré na ceste nemožno prehliadnuť, no stále je o niečo kratšie ako Staria. Ale to je ešte len začiatok. Pod podlahou sa ukrýva NCM batéria s kapacitou 110 kWh. Na papieri to znamená dojazd vyše 500 kilometrov, čo je už hodnota, s ktorou sa dá plánovať aj dlhšia rodinná dovolenka bez stresu z nabíjania.

Zaujímavé je aj samotné nabíjanie. Vďaka 800-voltovej architektúre zvládne IONIQ 9 rýchle nabíjanie výkonom až 350 kW. To znamená, že prestávka na kávu na diaľnici by mala teoreticky stačiť na poriadnu dávku energie do batérie. Pre porovnanie, pri Porsche Taycan sa dostanete „iba“ na niečo cez 300 kW. Hyundai teda ukazuje, že ani luxusné nemecké značky už nie sú nedostihnuteľné.

Hyundai IONIQ 9 prichádza na Slovensko. Luxusné elektrické SUV so 110 kWh batériou a cenou od 70-tisíc eur má čo ponúknuť.

Luxus, priestor a pár praktických trikov navyše

Interiér IONIQ-u 9 je obrovský, dlhú cestu s rodinou si viem predstaviť úplne dokonale. Ak by to bolo nutné, tak aj so “svorkou svokrovcov”. SUV ponúka konfiguráciu pre šesť alebo sedem osôb, pričom priestor aj spracovanie pôsobia naozaj prémiovo. Žiadny tvrdý plast či improvizácia, skôr atmosféra, v ktorej si rýchlo uvedomíte, že Hyundai sa už dávno nesnaží len „dobehnúť“ konkurenciu.

Praktické riešenia tu nechýbajú. Stredovú konzolu si môžete posunúť o 19 centimetrov, čo je detail, ktorý oceníte, keď sa budete snažiť podať dieťaťu v druhom rade zabudnutého macka. Kufor ponúka objem od 338 litrov až po 908 litrov v prípade sklopených sedadiel v treťom rade. A keď sa rozhodnete urobiť z auta pojazdnú dodávku, so sklopenými všetkými zadnými sedadlami sa dostanete až na pôsobivých 2 419 litrov. Bonusom je ešte predný kufor, ktorý podľa verzie poskytne 52 alebo 88 litrov – ideálne na káble, alebo pokojne aj na športovú tašku.

Hyundai IONIQ 9 prichádza na Slovensko. Luxusné elektrické SUV so 110 kWh batériou a cenou od 70-tisíc eur má čo ponúknuť.

Dynamika podľa vašich predstáv

Pod kapotou (teda presnejšie pod podlahou) môže byť jeden alebo dva elektromotory. Podľa toho dostanete buď pohon zadných alebo všetkých štyroch kolies. Výkon sa tak prejaví aj v dynamike – zrýchlenie na stovku zvládne IONIQ 9 od 5,2 do 9,4 sekundy. To znamená, že si môžete vybrať, či chcete svižné rodinné auto, alebo komfortného cestovateľa. Maximálna rýchlosť je 190 až 200 km/h, čo síce nie je aréna pre pretekárske sny, ale na diaľnici v Nemecku sa rozhodne nestratíte.

Spotreba podľa normy WLTP je približne 20 kWh na sto kilometrov. Samozrejme, ak budete jazdiť predovšetkým v ľavom pruhu, rátajte s tým, že sa batéria vybije rýchlejšie. Ale úprimne – pri aute s takýmto priestorom a komfortom bude väčšina ľudí jazdiť skôr pohodovým tempom.

Energia, ktorá by stačila aj pre váš dom

Hyundai IONIQ 9 prináša viac než len veľkú batériu na dlhý dojazd. V jeho technickej výbave nájdeme niekoľko zaujímavých riešení, ktoré pôsobia takmer futuristicky. Napríklad dokáže pomocou neutralizácie zvukových vĺn znížiť hluk v kabíne až o tri decibely. Možno to neznie ako veľa, ale keď sedíte vo vnútri, rozdiel pocítite – ticho je zrazu akoby hustejšie a rozhovor pri vyššej rýchlosti už nemusí pripomínať krik na jarmoku.

Samozrejmosťou je systém V2L, teda schopnosť napájať externé zariadenia – od notebooku až po elektrický gril na kempovačke. Ešte zaujímavejšia je však predstava toho, čo by auto dokázalo v budúcnosti. Teoreticky môže komunikovať s ostatnými vozidlami, s dopravnou infraštruktúrou a – a to je pointa – zdieľať svoju energiu s verejnou sieťou či domácnosťou.

Budúcnosť vo fáze testovania

Tu sa však dostávame k realite: zatiaľ infraštruktúra jednoducho nestíha. Takzvaný systém V2G (vehicle-to-grid) je stále len v začiatkoch. Akonáhle sa však rozbehne, vozidlo ako IONIQ 9 sa stane viac než len dopravným prostriedkom – bude to domáce úložisko energie. Predstavte si, že si v noci „natankujete“ lacnejšiu elektrinu a cez deň ju použijete pre domácnosť. Sieťoví operátori budú spokojní tiež, pretože takto dokážu lepšie vyrovnávať spotrebu a výrobu.

Hyundai IONIQ 9 prichádza na Slovensko. Luxusné elektrické SUV so 110 kWh batériou a cenou od 70-tisíc eur má čo ponúknuť.

Batéria s kapacitou 110 kWh je totiž taká veľká, že by pri rozumnej spotrebe dokázala zásobovať priemerný dom elektrinou aj niekoľko dní. Zatiaľ je to síce len teória, ale pekne naznačuje smer, ktorým sa elektromobilita a energetika spoločne uberajú – smerom k efektívnejšej a menej závislej budúcnosti. Skúsime to overiť v realite v našom domácom teste!

Cenovka, ktorá prezradí ambície

Hyundai IONIQ 9 sa na Slovensku nebude predávať a tváriť ako ľudové auto. Základná verzia štartuje tesne pod hranicou 70-tisíc eur. Ak zatúžite po pohone všetkých kolies, treba pripočítať približne deväťtisíc navyše. A ak sa rozhodnete pre štedrejšiu výbavu, pripravte si sumu, ktorá sa vie vyšplhať až k 90-tisícom eur.

Zaujímavosťou je aj šesťmiestna konfigurácia, ktorá pôsobí o čosi exkluzívnejšie – no logicky si pýta viac peňazí. V praxi to znamená, že za ňu zaplatíte najmenej necelých 87-tisíc eur. Napriek tomu Hyundai nezostáva pri zemi a verí, že si na Slovensku nájde svojich zákazníkov. Predajne to síce nebude číslo, ktoré by ohrozilo štatistiky predaja malých hatchbackov, ale v segmente veľkých elektrických SUV je to cieľ, ktorý znie pre IONIQ 9 celkom realisticky. Navyše, pri aute, ktoré spája technológiu, luxus a trochu vízie budúcnosti, sa nájde dosť ľudí, ktorí budú ochotní si zaň priplatiť. 





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!