Prečo je AM rádio v aute pre Slovákov dôležitejšie, ako si myslíte? V kríze môže byť na nezaplatenie

V dobe, keď sa autá čoraz viac spoliehajú na digitálne technológie a internet, sa zdá, že AM rádio je minulosťou. Opak je pravdou.

V ére, kde palubným doskám automobilov dominujú obrovské dotykové obrazovky, streamovacie služby a neustále pripojenie na internet, sa môže zdať AM rádio ako zabudnutý relikt z minulého storočia. Napriek tomu sa práve teraz v automobilovom svete vedie búrlivá debata o jeho budúcnosti. Automobilky, najmä v segmente elektrických vozidiel, ho potichu odstraňujú zo svojej výbavy. Na druhej strane, bezpečnostní experti a dokonca aj svetoví politici varujú, že tento krok môže mať vážne následky, najmä v krízových situáciách.

Záchranné lano, keď všetko ostatné zlyhá

Hlavný argument pre to, aby AM rádio zostalo súčasťou nových áut, nespočíva v nostalgii ani v kvalite zvuku. Jeho sila je v niečom oveľa podstatnejšom: v spoľahlivosti a obrovskom dosahu. Signál amplitúdovej modulácie (AM) sa šíri na dlhých vlnách, ktoré dokážu prekonať stovky kilometrov a prenikať cez prekážky ako budovy či dokonca nerovný terén. Vďaka tomu je ideálnym nástrojom na šírenie informácií na rozsiahlych územiach.

Na rozdiel od FM signálu, mobilných sietí alebo internetu, ktoré môžu byť počas prírodných katastrof, rozsiahlych výpadkov prúdu alebo teroristických útokov preťažené alebo úplne nefunkčné, AM vysielanie zostáva stabilné. Práve preto je v mnohých krajinách chrbtovou kosťou národného systému varovania obyvateľstva. V prípade núdze sa správy od úradov šíria reťazovo cez sieť primárnych AM rádiostaníc. Tento systém má zabudovanú redundanciu a funguje aj vtedy, keď internet zlyhá.

Problém menom elektromobil

Paradoxne, najväčšou hrozbou pre AM rádio sa stali práve autá budúcnosti – elektromobily. Elektrické pohonné jednotky a vysokonapäťové batérie generujú silné elektromagnetické rušenie, ktoré sa frekvenčne prekrýva s pásmom AM. Výsledkom je nepríjemný šum, piskot a statická elektrina, ktorá prakticky znemožňuje kvalitné počúvanie.

V dobe, keď sa autá čoraz viac spoliehajú na digitálne technológie a internet, sa zdá, že AM rádio je minulosťou. Opak je pravdou.

Automobilky ako Tesla, BMW, Porsche, Audi, Volvo či Volkswagen sa rozhodli tento problém vyriešiť radikálne: AM rádio zo svojich elektrických modelov jednoducho odstránili. Argumentujú tým, že dodatočné tienenie a filtre na potlačenie rušenia by zvýšili hmotnosť vozidla, čo by negatívne ovplyvnilo jeho dojazd a výkon, a zároveň by to navýšilo výrobné náklady. Namiesto toho ponúkajú vodičom možnosť streamovať AM stanice cez aplikácie v smartfónoch prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto. To však popiera hlavnú výhodu AM rádia – jeho nezávislosť od mobilných sietí a internetu, ktoré sú v krízových situáciách nespoľahlivé.

V Spojených štátoch vyústil tento trend až do politického boja. V Kongrese získal širokú podporu zákon s názvom „AM Radio for Every Vehicle Act“, ktorý by výrobcom automobilov prikázal povinne ponechať AM rádio vo všetkých nových vozidlách. Zástancovia zákona tvrdia, že jeho odstránenie by ohrozilo verejnú bezpečnosť a odrezalo by milióny ľudí od životne dôležitých informácií v núdzových situáciách.

Čo to znamená pre slovenského vodiča?

Hoci sa táto debata odohráva primárne v USA, jej posolstvo je univerzálne. Aj na Slovensku sme závislí od fungujúcej digitálnej infraštruktúry. Prírodné katastrofy ako rozsiahle povodne, víchrice či masívne výpadky elektriny môžu ochromiť moderné komunikačné kanály. Otázka teda neznie, či dnes niekto na Slovensku aktívne počúva AM vysielanie. Znie takto: sme ochotní vzdať sa záložného systému, ktorý je síce starý, ale overený a funkčný, v mene technologického pokroku a úspor automobiliek? Boj o AM rádio v autách nie je len o nostalgii. Je to zásadná diskusia o našej zraniteľnosti v čoraz viac digitalizovanom svete a o tom, akú cenu sme ochotní zaplatiť za bezpečnosť. Jednoduché analógové rádio sa tak v krízovej situácii môže ukázať ako najcennejší a najmodernejší kus výbavy v aute.

Zdroje:  The Dirve





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.