130 km/h neplatí, slovenské diaľnice znižujú rýchlosť. Rozhoduje prístroj

Diaľničná sieť na Slovensku nemá len jeden rýchlostný limit. Zároveň nestačí sledovať iba pevne osadené dopravné značky, ako sa niektorí mylne domnievajú. Diaľnice znižujú rýchlosť aj inak.

Štát používa meteozariadenia pre hlavné cestné ťahy na Slovensku. Môžete tak zažiť situáciu, pri ktorej naše diaľnice znižujú rýchlosť automaticky, aby znížili riziká pre vodičov. Nepozorným vtedy hrozia pokuty za rýchlosť.

Meteoprístroje zohráva dôležitú úlohu pri určení správneho momentu pre úpravu rýchlosti na diaľnici. Zariadenia sú jedným z kľúčových prvkov inteligentného riadenia dopravy, ktoré Národná diaľničná spoločnosť rozmiestnila na cestách vo svojej správe. Aktuálne je ich na rôznych úsekoch nainštalovaných viac než 200.

Diaľnice znižujú rýchlosť automaticky, keď treba

Meteozariadenia sú systémy, ktoré nepretržite monitorujú poveternostné podmienky. Merajú teplotu vozovky, vzduchu, vlhkosť, zrážky či dohľadnosť. Na najmodernejších úsekoch diaľnic, kde funguje aj líniové riadenie dopravy (napríklad v Bratislave), zohrávajú meteozariadenia veľmi dôležitú úlohu.

nová diaľnica

Keď diaľnice znižujú rýchlosť, berú do úvahy viaceré faktory. Údaje z meteo prístrojov sa priebežne kombinujú s informáciami zo sčítačov dopravy a dopravných analyzátorov. Výsledkom sú automatizované zásahy do riadenia premávky.

„V prípade detekcie rizikových javov, ako sú námraza, silné poryvy vetra alebo znížená dohľadnosť, systém automaticky znižuje povolenú rýchlosť, zobrazuje výstražné symboly alebo prispôsobuje jazdné pruhy. Tieto zásahy prebiehajú bez zásahu človeka, na základe presne nastavených algoritmov,“ vysvetľuje Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničiari stále potrebujú aj dispečerov

Na ostatných úsekoch, kde ešte nenasadili automatické riadenie, predstavujú meteozariadenia významnú podporu pre zimnú údržbu. Dispečeri kombinujú údaje zo senzorov s predpoveďami SHMÚ, ktoré sú vďaka spolupráci prispôsobené konkrétnym lokalitám. Výsledkom sú presnejšie a včasnejšie zásahy, ktoré zvyšujú bezpečnosť a efektivitu údržby.

rýchlostná cesta nová R2Meteozariadenia sú súčasťou širšieho balíka technológií, ktoré tvoria základ inteligentných dopravných systémov. Tie okrem senzorov počasia zahŕňajú aj kamerové systémy, sčítače dopravy a premenné dopravné značenie.

Národná diaľničná spoločnosť má v pláne tieto systémy rozširovať. O to väčší pozornosť si treba dať na riziko pokuty za rýchlosť na úsekoch, kde môžete inokedy šoférovať rýchlejšie, no systém sa rozhodne v daný deň motoristov obmediť.

Cieľom rozširovania moderných technológií však nie sú pokuty. Podľa NDS ide o zvýšenie bezpečnosti, zníženie kolón a rýchlejšiu reakciu na incidenty či zmeny počasia. Vo výsledku sa tak zvyšuje komfort šoférov a ďalších cestujúcich.

Zdroj: NDS