Aká hlboká voda je pre auto už nebezpečná? Ani elektromobily nie sú pred ňou v bezpečí
Silné dažde, rozvodnené ulice a podjazdy plné vody – čoraz častejšie sa s takýmito situáciami stretávame aj v bežnej premávke. A nie vždy vieme, či cez tú mláku radšej prejsť… alebo zastaviť a ak je to možné, otočiť sa.
Kombinácia vody a motora
Mnohé moderné autá majú kvôli aerodynamike a dizajnu nízko umiestnený nasávací otvor motora. V praxi to znamená, že ak prejdete cez mláku hlbšiu než 10 cm, riskujete, že voda sa nasaje do valcov a spôsobí tzv. hydrolock – teda situáciu, keď piest nedokáže stlačiť vodu a dôjde k zničeniu motora. V lepšom prípade vás čaká drahá oprava. V horšom – výmena celého agregátu. Myslíte si, že ak máte vyššie SUV, ste mimo ohrozenia? Hranica bezpečnej hĺbky sa síce môže posunúť na približne 20 cm, no vaša opatrnosť by mala ostať rovnaká. Najmä ak nemáte pre svoje auto deklarovanú brodivosť, ako je to bežné pri terénnych vozidlách.
Bez ohľadu na výšku vozidla však voda zásadne ovplyvňuje kontakt pneumatík s vozovkou. Ak sú dezény pneumatík opotrebované, zvyšuje sa riziko aquaplaningu. V takom prípade auto doslova stratí kontakt s cestou a stane sa neovládateľným. Preto je dôležité znížiť rýchlosť, zvýšiť odstup od áut pred vami (ideálne až na 4 sekundy) a vyhýbať sa náhlym zmenám smeru či prudkému brzdeniu. To platí pre všetky vozidlá, bez ohľadu na pohon alebo výšku.
Mýtus o úplnej odolnosti elektromobilov
Často počúvame názor, že elektromobily sa vody nemusia báť. Áno, ich elektrické komponenty sú dôkladne utesnené a batérie majú vysokú úroveň ochrany podľa IP štandardov. No riziko stále existuje – najmä ak sa voda dostane do interiéru, elektroniky alebo poškodí senzory. Navyše, ani elektromobil nie je stavaný na plávanie – a platia preň rovnaké zásady ako pre spaľovacie autá: voda nie je ich prirodzeným prostredím. Nepreceňujte techniku ani vlastné schopnosti a ak máte čo i len najmenšiu pochybnosť, radšej zvoľte obchádzku.
Organizácie sa búria proti rozmerom SUV. Výzva pre EÚ má stovky podpisov