Novinka

Čína dokončila najdlhší horský cestný tunel na svete, ktorý skráti čas cesty z troch hodín na 20 minút!

Tunel Tianshan Shenli, dlhý 22 kilometrov, je novým čínskym triumfom. Ako sa podarilo postaviť majstrovské dielo v tak extrémnych podmienkach?

Čína opäť ukázala svetu, čo dokáže, keď sa spojí technologická precíznosť, pracovná sila a ambiciózne ciele. Tunel Tianshan Shenli, nový svetový rekordér medzi horskými cestnými tunelmi, sa stal realitou za menej ako štyri roky. Tento 22,13 kilometra dlhý obor pretína pohorie Tianshan a prináša revolúciu v doprave medzi severnou a južnou časťou regiónu Sin-ťiang.

Tunel Tianshan Shenli, dlhý 22 kilometrov, je novým čínskym triumfom. Ako sa podarilo postaviť majstrovské dielo?

Čínsky tunel hodný obdivu

Keď sa v roku 2020 začalo s projektom spojenia 4-miliónového mesta Urumči s južným Yuli, išlo o ambiciózny plán. Pred výstavbou tunela trvala cesta cez pohorie viac ako tri hodiny – teraz ju zvládnete za neuveriteľných 20 minút!

Tunel je súčasťou diaľnice, ktorá celkovo skráti čas potrebný na spojenie severu a juhu regiónu zo sedem na tri hodiny. Navyše, zimné nebezpečenstvá, ktoré horské cesty prinášajú, sa týmto majstrovským dielom úplne eliminujú.

Tunel Tianshan Shenli, dlhý 22 kilometrov, je novým čínskym triumfom. Ako sa podarilo postaviť majstrovské dielo?

Tunel Shenli bol doslova vybojovaný v náročnom prostredí plnom geologických zlomových zón (až 16 z nich pokrýva jeho trasu), seizmickej aktivity a extrémnych teplôt. Práca v nadmorských výškach a dodržiavanie environmentálnych noriem robili projekt ešte zložitejším. A ako sa to Číne podarilo? Rozdelením stavby na menšie segmenty, ktoré urýchlili postup razenia.

Do výstavby bolo zapojených viac ako 3 000 robotníkov, ktorí zabezpečili, že práce boli dokončené pred plánovaným termínom. Za zmienku stojí aj špeciálny ventilačný systém, ktorého jeden kanál siaha až do hĺbky 706 metrov. Nuž, a my nedokážeme ani prepojiť diaľnicu z Košíc do Bratislavy…

LPG v podzemných parkoviskách je stále tabu. Prečo?





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!