Najdivokejšie mestské auto vytvorila Cupra: Vieme, kedy UrbanRebel pôjde do predaja

Keď španielska automobilka SEAT formálne zrušila používanie názvu CUPRA vo svojich športovo vyladených modeloch a spravila z neho samostatnú značku automobilov, malo to hneď niekoľko dôvodov a dôsledkov.
Dôvody údajne spočívajú napríklad v snahe vyhnúť sa určitým legislatívnym dôsledkom presahovania emisných limitov platným pre veľkovýrobcov, ale aj v dosahovaní cieľa spraviť športové modely od SEAT prémiovými. Taký SEAT Leon Cupra nepochybne vedel zaujať svojími vlastnosťami, avšak keď ste si do neho sadli, bolo stále celkom zrejmé, že ide len o úpravu existujúceho modelu.
Dôsledky tohto strategického kroku sú očividné už dnes. Cupre sa darí v pomerne krátkych časových úsekoch predvádzať nové vozidlá, navyše sú mimoriadne zaujímavé, dobre hrajú na emócie.
**Všetky [správy a testy áut CUPRA nájdete na našom webe Autoviny.sk](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Cupra)**, pripomeňme si [CUPRA Leon eHybrid](https://www.autoviny.sk/testy/122272/test-cupra-leon-sp-14-tsi-245-ehybrid-je-auto-mnohych-tvari-hodi-sa-do-rodiny-aj-na-okruh), [CUPRA Ateca s Akrapovičom](https://www.autoviny.sk/testy/121840/prva-jazda-cupra-ateca-first-edition-jeho-velicenstvo-akrapovic-video) a [brutálny crossover CUPRA Formentor](https://www.autoviny.sk/testy/122272/test-cupra-leon-sp-14-tsi-245-ehybrid-je-auto-mnohych-tvari-hodi-sa-do-rodiny-aj-na-okruh). Test Formentora som uviedol v tom štýle, že *toto je nové auto snov, ktorého plagáty si budú chlapci lepiť na steny detských izieb a v bunkroch*. Stále si to myslím, pretože CUPRA evidentne vie robiť skvelé autá, ktoré obstoja aj v rukách náročnejších motoristických novinárov.
Súčasná ponuka značky CUPRA na slovenskom trhu pozostáva z modelov BORN, FORMENTOR, LEON, LEON SPORTSTOURER a ATECA, širšie portfólio športových špeciálov aj LEON E-RACER, LEON COMPETITION a TCR.
### Nový model CUPRA UrbanRebel

V týchto dňoch sa dozvedáme o tom, že španielska automobilka pripravuje celkom nový model auta, ktorý nazvala UrbanRebel. Tento mestský rebel jazdiaci výlučne na elektrinu je reálnym obrazom produkčnej verzie vozidla, ktoré bude v predaji už v roku 2025. Áno, máme tu len rok 2021, lenže tie štyri roky ubehnú ako voda. Dovtedy sa snáď ešte zlepší dostupnosť elektromobility, ako aj infraštruktúra nabíjania a celkové pomery v spoločnosti. Isté je, že v roku 2025 už budú viaceré automobilky rozbehnuté napĺňať svoje ekologické strategické plány, ktorých súčasťou je napokon aj UrbanRebel:
„*Mestský elektromobil je kľúčovým strategickým projektom nielen pre našu spoločnosť, ale aj pre skupinu Volkswagen, pretože naším cieľom je vyrábať v Martorelli viac ako 500 000 mestských elektrických automobilov ročne pre rôzne značky skupiny. Mestský elektromobil bude demokratizovať a sprístupní elektromobilitu masám*,“ uvádza medzinárodná tlačová správa výrobcu, v ktorej je citovaný **Wayne Griffiths**, Generálny riaditeľ spoločnosti CUPRA.

Cupra, ktorá pôjde do predaja v roku 2025, sa možno nebude volať UrbanRebel. Lenže je potrebné pripomenúť, že to sme si mysleli aj pri modeli el-Born, [napokon sa takmer rovnako (Born) volá aj predajná verzia](https://www.autoviny.sk/novinky/122456/rana-pre-benzinovy-hot-hatch-cupra-born-ma-zmenit-nas-pohlad-na-sportove-elektromobily).
Na čo sa ale pozeráme s väčšou neistotou, sú technické vlastnosti predstaveného konceptu. Sú priam úžasné. Vrcholový maximálny výkon pohonného systému až 320 kW (resp. 250 kW kontinuálneho najvyššieho výkonu), akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h za 3,2 sekundy. Ak uvážime, že výkony pohonov aktuálne ponúkaných modelov Cupra sa pohybujú v rozmedzí 110 až 221 kW, očakávame, že reálne hodnoty výkonov UrbanRebela budú napokon podstatne nižšie. Je pravda, že najvyššia verzia modelu Formentor VZ5 je dodávaná s päťvalcovým turbom s maximálnym výkonom až 287 kW, to však nie je mestské auto určené na popularizáciu elektromobility.
Cupra ďalej avizuje, že proporcie konceptu s rozmermi 4 080×1 795 ×1 444 mm (dך×v) sú obrazom budúceho mestského elektromobilu. Automobil stojí na podvozku MEB koncernu Volkswagen vytvorenom pre potreby elektrických automobilov. Výrobca neuvádza, či je UrbanRebel vybavený pohonom zadných kolies alebo pohonom všetkých kolies.
### Estetika podriadená športovému charakteru
Vzhľad, dizajn, estetiku, to si ponechávame až na koniec. Napokon, vozidlo vidíte na fotografiách, ktoré vydala značka Cupra.
Netypický metalický lak kombinujúci fialovo modrý lak s množstvom zelených detailov je jedna vec, to zaujímavejšie je ale až vzadu.

Obrovský nenormálny spojler, ktorý má v sebe zakomponovaný LED pásy zadného svetietenia s červeno podsvieteným logom CUPRA uprostred, k tomu veľkorysé tvarovanie zadného nárazníka, to všetko spoločne s akousi pripomienkou výfuku (v elektromobile zbytočného) má byť dôkazom, že ani elektromobily nemusia byť iba uhladené, elegantné, dizajnovo čisté a jednoduché.
Sme naozaj zvedaví, ako bude vyzerať produkčná verzia v roku 2025, prvé správy a špiónske fotografie z jazdných skúšok očakávame ešte o rok skôr.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk