TEST: Citroën C3 Aircross perfektne kombinuje priestor s nízkou spotrebou! To všetko za takmer bezkonkurenčnú cenu

Citroën C3 Aircross stavil na priestranný interiér, nízku spotrebu a komfortnú jazdu. Mild hybrid síce prináša aj pár kompromisov, no za takmer bezkonkurenčnú cenu získate moderné SUV s francúzskym šarmom.

Ak sa dnes rozhodnete kúpiť nový automobil s hybridným pohonom a zároveň za rozumnú cenu, výber sa rapídne zúži. Hoci je segment dostupných SUV a crossoverov vo všeobecnosti preplnený rôznymi modelmi, práve kombinácia priaznivej ceny a hybridnej technológie patrí zatiaľ medzi raritné. Citroën C3 Aircross preto púta pozornosť už len tým, že túto kombináciu ponúka.

Hybridné sľuby v praxi

Názov Hybrid v tomto prípade treba brať s rezervou – ide len o mild hybrid, teda systém, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, ale nenahrádza ho. Malá batéria dodá šťavu len na krátke vzdialenosti a najviac ju oceníte pri parkovaní či rozjazdoch. O to lepšie sa však elektrifikácia prejavuje pri zrýchľovaní, kde odľahčuje spaľovací motor, aby sa toľko nenamáhal a pýtal si menej paliva.

Citroën C3 Aircross zdieľa veľkú časť prvkov so sesterským Oplom Frontera

Výsledkom je reálna spotreba na úrovni okolo 6 l/100 km, čo je vzhľadom na hranatý tvar auta a diaľničné úseky slušný výsledok. Ak by sme mali motorizácii niečo vytknúť, tak trochu hrubší prechod medzi elektrickým a spaľovacím pohonom – pri citlivejšom vodičovi si to vyžiada krátky zvyk.

Pri bežnej jazde sa však ukázala aj ďalšia slabina: hybridný systém pri zapnutej klimatizácii nedokázal pri státi na križovatke udržiavať čisto elektrický režim a v pravidelných intervaloch zopínal spaľovací motor. Keďže ide o trojvalec, každý štart bol sprevádzaný citeľnými vibráciami a hlučnejším prejavom. V takýchto situáciách pôsobil hybridný systém nedoladene a naplno sa ukázalo, že mu chýba väčšia využiteľná kapacita batérie.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa autoviny.sk (@autoviny_sk)

Interiér a ovládanie: mix tradície a experimentu

Citroën C3 Aircross je zaujímavý aj z iných hľadísk než len spotreby. Najviac zaujme interiérom. Prístrojová doska dostala netradičný tvar – vyzerá moderne, no nie každý si naň hneď zvykne. S radosťou chválime fyzické tlačidlá na ovládanie klimatizácie a viacerých základných funkcií, ktoré sú intuitívnejšie než čisto dotykové riešenia.

Stredový displej je veľký a už sa teší na pripojenie vášho mobilného telefónu. Zrkadlenie obsahu vám prinesie navigáciu a všetky aplikácie, ktoré radi využívate aj v mobile, teraz pohodlne aj v aute.

Materiály v interiéri sú kompromisom – mäkké plochy dopĺňajú tvrdšie plasty, čo je v tejto cenovej kategórii bežné. V celku však pôsobí kabína sviežo a moderne.

Jazdné vlastnosti: francúzsky komfort

Jazda v C3 Aircross pripomína časy, keď sa Citroën pýšil najmä pohodlím. Ak patríte k vodičom, ktorí sa nepotrebujú naháňať, prídete si na svoje. Pohodlné sedadlá vás v zákrutách veľmi nepodržia, no budete sa v nich cítiť ako v kreslách doma v obývačke. Tento pocit umocňujú aj na pohodlie zamerané tlmiče s hydraulickými dorazmi. Síce sa nájdu rezervy, no drvivú väčšinu nerovností zhltnú, vyžehlia a odstránia z vašich vnemov. A za to si Citroën C3 Aircross zaslúži pochvalu.

Pri rýchlejšom tempe sa síce prejaví vyššia stavba karosérie a dynamika nebude pôsobiť športovo, ale práve to je filozofia tohto auta – pokojná jazda a nízka spotreba.

Praktickosť a priestor

C3 Aircross patrí do segmentu menších SUV, no priestorovo vie prekvapiť. Zadná lavica je dostatočne priestranná pre dve dospelé osoby, variabilita batožinového priestoru poteší rodiny alebo aktívnych ľudí. Konfigurácia sedadiel je jednoduchá, manipulácia rýchla a intuitívna.

Tretí rad sedadiel sa v hybridnej verzii neponúka, ale päťmiestna konfigurácia je riešená prakticky. V kombinácii s vyšším posedom a dobrým výhľadom z auta pôsobí Aircross dospelejšie než jeho rozmery.

Spotreba: hlavný tromf

V mestskej premávke sa mild hybrid cíti ako doma – krátke podporené rozjazdy a rekuperácia pomáhajú šetriť palivo. Na okresných cestách a diaľniciach už výhoda systému klesá, no stále ide o úsporné SUV. Vaša skúsenosť so 6 litrami na 100 km potvrdzuje, že ide o realistickú hodnotu.

Oproti klasickým benzínovým verziám sa úspora prejaví najmä v meste a pri pokojnej jazde, čo je zároveň hlavný účel mild hybridu.

Zhrnutie: hybrid pre rozumných

Citroën C3 Aircross Hybrid ponúka v danej cenovej kategórii veľmi zaujímavý pomer medzi spotrebou, pohodlím a praktickosťou. Ak hľadáte auto, ktoré dokáže občas pomôcť spaľovaciemu motoru, znížiť spotrebu v meste a pritom ponúknuť dostatok priestoru, pohodlie a moderné prvky, Aircross môže byť rozumnou voľbou.

Na druhej strane musíte prijať kompromisy: dynamika nebude športová, materiály nie sú prémiové, prechod medzi pohonmi môže byť citeľný a hybridný systém pri vyššej záťaži či s bežiacou klimatizáciou pôsobí nedoladene. Ak vám však ide o pokojné cestovanie, praktický interiér a úspornú prevádzku, Citroën C3 Aircross Hybrid je veľmi presvedčivý kandidát.

Technické údaje – Citroën C3 Aircross Hybrid 145 ë-DCT6
Motor Preplňovaný benzínový R3, 1 199 cm³
Výkon 107 kW (145 k) pri 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok 6-st. aut. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové (vpredu s vnútorným chladením). Pneumatiky 215/60 R17.
Batožinový priestor 460 – 1 600 dm³
Rozmery / hmotnosť 4 395 × 1 795 × 1 633 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 348/1 830 kg, objem nádrže 44 l
Najvyššia rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h 10,8 s
Kombinovaná spotreba (WLTP) 5,3 l/100 km
Kombinované emisie CO₂ 120 g/km
Cena / testované auto 17 490 € / 22 590 €
Konkurenti Renault Captur, Suzuki Vitara, Dacia Bigster
Hodnotenie 3,5 ★
Pohon 7/10
Podvozok 7/10
Komfort 7/10
Interiér 7/10
Cena / výbava 8/10
PLUS Pohodlný podvozok, variabilita, spotreba a cena
MÍNUS Jednoduché spracovanie interiéru, zladenie pohonov

 





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!