Spomienky na Béčko / Test Cupra Formentor VZ5 s kalkuláciou financovania cez VWFS

Mnohí šípia koniec, a tak, kým sa ešte dá, vznikajú na počesť spaľovacieho motora autá, aké by inak možno nevznikli. Ako inak by mohla vzniknúť Cupra Formentor s päťvalcom Audi?

Vydané  Text: 

Historicky to nedáva žiadny zmysel, ale keď izolujeme iba zvuky a zážitky, vyvoláva Cupra Formentor VZ5 spomienky na Skupinu B – rovnako fascinujúcu ako strašidelnú, keď autá s výkonom cez 500 koní lietali pomedzi davy nadšených (a riadne bláznivých) ľudí obrovskými rýchlosťami.

Celú Skupinu B niekdajšieho rely šampionátu totiž stelesňovalo najmä Audi Quattro, ktoré charakterizovalo naozaj veľa vecí, ale jednou z nich bol aj nezabudnuteľný zvuk radového päťvalca.

Teraz ho môžete mať v rodinnom aute, teda ak ste jedným zo 7 tisíc šťastlivcov, ktorým sa podarilo dostať na zoznam čakateľov.

NA PRÍRODNO

Najprv som sa obával, aký bude prejav motora v kabíne modelu Formentor, keďže značke Cupra nie je cudzie výrazné dofarbovanie zvuku motora cez reproduktory. V nastavení som však o zvuku motora nič nenašiel a rýchlo som pochopil, prečo: tu žiadne prifarbovanie netreba.

Iste, preplňovanému päťvalcu s výkonom 287 kW (390 k) jeho zvierací charakter tlmia fi ltre pevných častíc a čoraz prísnejšie normy, ale iba do istej miery. Studený štart je stále zážitok, ktorý rozozvučí celú garáž a eventuálne sa tento pán motor prejaví aj pri jazde. Len si treba trochu počkať na turbo.

Je záhadou, či naschvál alebo náhodou, avšak radový turbo päťvalec so slušným objemom 2,5 litra sa vôbec nespráva ako moderný motor. Čakal by som, že jeho veľký objem a vyšší počet valcov roztočia turbínu každým brnknutím do plynového pedála, ale to vôbec nie je ten prípad.

Pridajte plyn pri dva a pol tisíc otáčkach a napriek tomu, čo sa píše v technickej tabuľke, kde by už mal mať motor plný krútiaci moment 480 Nm, sa nič dramatické nedeje. Dokonca ani pri tritisíc otáčkach. Následne sa však pri tri a pol začne motor nadychovať, a potom nastane akoby reťazová reakcia. Turbo sa počuteľne nadýchne na maximálne otáčky, kakofónia piatich valcov zhrubne, zintenzívnie a sila motora vás udrie do chrbta. A potom tlačí, tlačí a tlačí. Až za hrani cu 7 000 otáčok, čo je nezvyčajné a zároveň mimoriadne návykové. Uvoľnite plyn a spod kapoty sa ozve jemné stu-tu-tu, keď sa nahromadený tlak medzi turbínou a škrtiacou klapkou vypustí cez obtokový ventil. Hovorím – paralely so Skupinou B tu jednoznačne sú!

ZA ODMENU

Aj keď turbodiera je v podstate nedokonalosť, v tomto prípade prispievala k charakteru motora. Jazdiť na Cupre Formentor VZ5 rýchlo, znamená, že musíte pracovať. Udržiavať ho v ideálnych otáčkach, rozmýšľať pri radení (aj keď túto časť môžete nechať aj na auto) a jazdiť tak, aby mal motor vždy plnú paru. A nie je to vždy jednoduché. No keď sa to podarí, máte to ako za odmenu! A ďalšie odmeny má pre vás nachystaný podvozok.

Tu sa môžete hrať s plynulo nastaviteľnými adaptívnymi tlmičmi a pohonom všetkých kolies, ktorý miesto zadného diferenciálu využíva dve aktívne spojky a tie sú schopné vektorovať výkon nezávisle medzi zadné kolesá, prípadne sa správať ako samosvorný diferenciál. Medzi možnosťami je aj režim Drift, avšak keď to s volantom viete, Formentor VZ5 roztancujete aj v iných režimoch. Ten najagresívnejší využíva vektorovanie výkonu najvýraznejšie, ale neposiela auto silene do pretáčavého šmyku ako režim Drift. Miesto toho nechá na vás, aby ste si zvolili štýl prejazdu zákruty. Takto sa dá s Cuprou VZ5 jazdiť naozaj zábavne. Dlhým šmykom tam, kde sa chcete predviesť, alebo rýchlo a efektívne tam, kde nechcete strácať čas.

Veľké brzdy Brembo fungujú vynikajúco a cez tuhý pedál je radosť ich modulovať. Vďaka vyššej svetlej výške si jazdu s Formentorom VZ5 užijete aj mimo ideálne hladkých ciest, jeho podvozok to krásne zvláda.

Formentor VZ5 nie je dokonalý, ale svoje slabiny (kvalita spracovania interiéru by mohla byť lepšia, rozhranie infotainmentu tiež) viac než vyvažuje šoférskym zážitkom a možnosťami, ktoré ponúka. Navyše ho smelo môžete mať ako jediné auto v rodine. Priestorovo poslúži nadpriemerne a spotrebou vám nijako extrémne nezasiahne do rozpočtu. Ak sa ešte dá, berte!

CUPRA FORMENTOR s financovaním cez CUPRA FINANCIAL SERVICES CUPRA FLEXI – Výhodné financovanie bez poplatkov, s akontáciou už od 10 % a dĺžkou splácania od 24 do 60 mesiacov.
Dĺžka splácania 48 mesiacov
Akontácia 40 %
Ročný nájazd 20 000 km
Spracovateľský poplatok 0 €
Značkové CUPRA poistenie v splátke PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Základná verzia CUPRA Formentor 1.5 TSI v cene 30 410 €
Mesačne za 290 € vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 15 029 €
Testovaná verzia CUPRA Formentor VZ5 v cene 70 421 €
Mesačne za 662 € vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 34 794 €
CUPRA KALKULAČKA: NASKENUJ QR KÓD A ZISTI SPLÁTKU V ONLINE KALKULAČKE!
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. CUPRA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. CUPRA.

TECHNICKÉ ÚDAJE CUPRA FORMENTOR VZ5 2.5 TSI DSG 4DRIVE

  • Motor preplň. benzínový R5, 2 480 cm3
  • Výkon 287 kW (390 k) pri 5 700 ot./min.
  • Krútiaci moment 480 Nm pri 2 250 – 5 700 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. aut. prevodovka DSG, pohon 4 × 4, aktívny zadný diferenciál, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 255/35 R20.
  • Batožinový priestor 410 dm³
  • Rozmery: 4 450 × 1 839 × 1 528 mm,
  • Rázvor 2 679 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 699/2 140 kg,
  • Objem nádrže 55 l.
  • Najvyššia rýchlosť 250 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,2 s
  • Spotreba (WLTP) 10,1 l/100 km
  • Emisie CO2 230 g/km
  • Cena/testované auto 69 460/70 971 €
  • Konkurenti: Audi RS Q3, BMW X3 M40i xDrive

Zdroje:  auto motor a šport č. 10/2023




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »