TEST: Obstojí Ford Tourneo Connect ako náhrada za rodinné MPV?
Redakcia autoviny.sk si vyskúšala Ford Grand Tourneo Connect Active s naftovou motorizáciou 2,0 TDCi a sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
Vydané Text: Peter Orosz
Aké kozmetické rozdiely máme na mysli? Prednú „fordovskú“ masku, modré ručičky na prístrojovom paneli, upravená grafika multimediálneho systému a chýbajúcu schránku pred spolujazdcom. **Od Volkswagenu pochádzajú aj samotné motorizácie a prevodovky napriek tomu, že Ford ich označuje ako EcoBoost či EcoBlue.** V skutočnosti sa pod kapotou nachádza benzínový štvorvalec 1.5 TSI a nami testovaný naftový dvojliter 2.0 TDI (dostupný v dvoch výkonových verziách). My sme mali k dispozícii ten najsilnejší variant s výkonom 90 kW (122 k) kombinovaný so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. To všetko v modeli s predĺženým rázvorom označovaným ako „Grand Tourneo“. Vystačiť sme si však museli s pohonom predných kolies, pretože **štvorkolka je kombinovaná výhradne so šesťstupňovým manuálom.**
### PRE ĽUDÍ AJ NÁKLAD
V sedemmiestnej konfigurácii je tretí rad použiteľný aj pre dospelé osoby na kratšie vzdialenosti, niekomu však môže vadiť príliš vzpriamený sklon operadla a objektívne málo miesta pre chodidlá.
**Pokiaľ si však bežne vystačíte s piatimi miestami, posledný rad môžete z auta úplne demontovať,** čím vám vznikne skutočne obrovský priestor na prevoz nielen širokých, ale aj vysokých predmetov. Prostredný rad navyše ponúka tri plnohodnotné sedadlá (ISOFIX na krajných) s možnosťou polohovania operadla. Prekvapila nás však skromnejšia ponuka priestoru v oblasti kolien, pričom druhý rad sa nedá posúvať a je pevne zafixovaný vo svojej polohe.
Svoj pracovný pôvod prezrádza Tourneo Connect aj na bočných dverách, kde z vnútornej strany nemajú cestujúci žiadnu mäkčenú opierku na ruky, k dispozícii je výhradne tvrdý plast. Zabudnúť musíte aj na elektricky sťahovacie okná, v tomto prípade sa dajú len štrbinovo vyklápať. **Toto má francúzska konkurencia na vymyslené lepšie.** Poteší však prítomnosť stolčekov a dvojica USB-C vstupov pre mobilné zariadenia.
Dôležitým faktorom v zime je tiež schopnosť zabezpečenie tepelného komfortu v kabíne. V tomto prípade začala teplota po naštartovaní okamžite stúpať vďaka prídavnému nezávislému vyhrievaniu. **Ford myslel aj na cestujúcich vzadu, ku ktorým je teplý vzduch vedený zo stropu.** Výsledkom je rýchle zohriatie interiéru už v priebehu 3-4 minút po prvotnom naštartovaní.
Ford Tourneo Connect rozhodne exceluje pri pohľade do batožinového priestoru. Jeho objem do veľkej miery závisí na konfigurácii, ktorú si môžete kedykoľvek prispôsobiť. Po vybratí druhého a tretieho radu sedadiel môžete rátať s neuveriteľným objemom až 3 105 litrov, pri päťmiestnej konfigurácii máte k dispozícii stále zaujímavých 1 720 litrov a so všetkými cestujúcimi na palube vám zostane ešte 446 litrov pre batožinu. **Zaujímavá je tiež možnosť sklápania operadla spolujazdca,** čo umožňuje prevoz mimoriadne dlhých predmetov do 3 metrov.
### DYNAMIKOU PRIEMERNÝ
Za volantom vám skutočnosť, že sedíte vo Forde, prezrádza jedine logo na volante a modré ručičky prístrojov. Layout aj poloha za volantom je prakticky totožná s Volkswagenom Caddy, a to v dobrom aj v zlom. Keďže za vývoj bol zodpovedný predovšetkým nemecký výrobca, môžeme sa tváriť, že Ford nemá tento ergonomický nezmysel na svedomí. Na mysli máme predovšetkým dotykové ovládanie klimatizácie, ktorému nepomáha ani neosvetlená ovládacia lišta pod displejom. **Napriek obavám zo systému však môžeme prehlásiť, že počas celého testovacieho týždňa fungoval bez zamrznutia či iných komplikácií.** Veľkú pochvalu si Ford zaslúži aj za implementáciu skratkových tlačidiel pod výduchmi klimatizácie, ktoré umožňujú rýchle nahliadnutie do jednotlivých kategórii v menu. Nič podobné v Caddy nenájdete, tam ste plne odkázaní na displej.
Vyzdvihnúť tiež musíme samotný pocit z jazdy, ktorý má veľmi blízko k bežným osobných autám. Tourneo Connect sa ovláda rovnako jednoducho a príjemne ako ktorékoľvek iné osobné auto. **Riadenie bolo strmé a pomerne presné, rozhodne nemá uvoľnený dodávkový charakter.**
Pôvod pracovného auta sa prejavil skôr na samotnom odhlučnení podvozka, a to predovšetkým pri prechode cez rôzny druhy nerovností, kde má zadná náprava tendenciu ozvať sa. A nielen akusticky, podvozok Tournea je v nezaťaženom stave tuhý a nie príliš komfortný. Tu je vidieť, že Tourneo ráta s nákladom v zadnej časti. **Na ceste tak osobná dodávka nepôsobí tak kultivovaným a vyladeným dojmom ako plnohodnotné rodinné MPV.** S hlukom v kabíne rátajte predovšetkým na diaľnici, kde už komunikácia v rámci vozidla začína byť problém a musíte zvyšovať hlas. Nejde o nič tragické, ale pár kilogramov akustickej hmoty navyše by Fordu nepochybne prospelo.
Rýchlu jazdu zásadne neobľubuje ani najsilnejší naftový agregát, ktorému na diaľnici už začína dochádzať dych. **Ani pod zaťažením nemá problém udržiavať si rýchlosť, no hmotnosť sa na pružnej dynamike začne prejavovať pomerne skoro.** S tým priamo súvisia aj hodnoty nameranej spotreby. Zatiaľ čo pri diaľničnej jazde dokáže v zime vystúpať nad 7,5 l/100 km, okresné cesty dokážu tento údaj stlačiť na 6 l/100 km. Pri pohybe v meste rátajte s približne sedemlitrovou spotrebou nafty.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!