TEST BMW M8 Competition Cabrio: Príbeh o dokonalom darčeku k 50. narodeninám

BMW M8 Competition Cabrio je auto, ktoré na seba dokáže upozorniť aj keď nevyzerá prehnane výstredne. Svoj štýl prezentuje s gráciou a jeho zvukový prejav nenecháva nikoho chladným.
Vydané Text: 
Napriek tomu, že väčšina mojich známych si myslí, že práca automobilového novinára spočíva hlavne vo vození sa na nových autách, nie je tomu tak. Dalo by sa povedať, že recenzovanie noviniek z automobilového sveta je tak 5% mojej práce. Keď sa však dostanem do nejakého auta, snažím sa k testu pristupovať objektívne a poukázať na všetky nedostatky a kvality. Pri niektorých autách je pomerne jednoduché hľadať chyby a naopak ťažké hľadať pozitíva. No potom sú tu vozidlá, kedy kvality totálne eliminujú akékoľvek nedostatky. A aby som nezabudol, je tu ešte aj BMW M8 definujúce vlastnú kategóriu.
Zadné partie auta sa nesu v znamení mohutných kriviek a až štyroch funkčných koncoviek výfukového systému M Sport.
### Prvé stretnutie Keď som pred časom kolegovi Erikovi písal, že by som si rád vyskúšal nejaký ten kabriolet, ani vo sne by mi nenapadlo, že zasadnem do azda toho najlepšieho možného, čo sa ponúka na našom trhu. Čakal som skôr autá o niekoľko tried nižšie. Možno aj preto mi takmer vyrazilo dych, keď mi oznámil, že sa mu podarilo na test dohodnúť BMW M8 Cabrio. Avšak to nie je ani zďaleka všetko. Nielen že ide o vrcholnú triedu 8 v športovom naladení od divízie M. Ide aj o dokonalý darček k 50. výročiu divízie M od BMW pre všetkých svojich priaznivcov nesúci prívlastok Competition.
Na dispeji kľúča sú zobrazené základné informácie o stave auta. Samotný displej má síce slabšie rozlíšenie, no ide o inovatívny prvok.
BMW M8 Competition Cabrio. Dlhý názov, ktorý vo mne vzbudil rešpekt od momentu, kedy som auto naživo prvýkrát uvidel. Krčiaca sa atletická postava s agresívnym pohľadom a dokonale zapracovanými „Angel Eyes“ v M Shadowline svetlometoch, dokázala vo mne vzbudiť niečo, čo sa asi ešte žiadnemu inému autu, s ktorým som mal tú česť, nepodarilo. Pri preberaní som chvíľu auto pozoroval zvonka, aby som sa mohol bližšie zoznámiť s beštiou, ktorá predo mnou stojí. Zvuk motora, karbónové doplnky a mohutné krivky. Tieto tri veci ma hneď v prvých sekundách nášho spoločného týždňa ohromili.
Zvukový prejav motora je impozantný. Karbóniové doplnky karosérie sú zo skutočného karbónu v rámci M karbónového exteriérového balíku za 5 582 eur.
### Iný svet Po chvíľke obdivu exteriéru som sa chytil kľučky dverí, zatiahol som. Okno ich bezrámovej konštrukcie kleslo nižšie a otvorila sa mi dimenzia, ktorú človek musí zažiť, aby ju pochopil. Alcantarou potiahnuté obloženie dverí a palubná doska s oranžovo-červeným koženým dekorom a karbónovým obložení okamžite ukazujú do akej triedy toto auto patrí. Tu nepôjde o skúmanie vŕzgajúcich plastov či o hľadanie nepresností. Skôr pôjde o vnímanie. Vnímanie dokonalého spracovania, prvotriednych materiálov a sveta, ktorý nie je pre každého.
Interiér dokonale vykrasluje triedu auta. Má špičkové spracovanie a kvalitu materiálov.
Trochu nemotorne sadám za volant. Ihneď si uvedomujem, že sedím len pár centimetrov nad vozovkou a predo mnou sa tiahne takmer nekonečná kapota. Zvolím si vhodné nastavenie sedadla a volantu a siahnem na volič jazdných režimov. V ruke cítim chlad hliníku, štruktúru kože a taktiež vnímam aj prešívanie trojitým stehom vo farbách divízie M. Zaradím režim jazdy, obe ruky položím na športový volant s dvojicou krikľavých červených tlačidiel a pohnem sa. Cítim ako motor pracuje, ako je výkon smerovaný na všetky štyri kolesá a ako sa mi nastoľujú nové možnosti výkonu a zodpovednosti.
Volič jazdných režimov umožňuje konfigurovať otáčky motora v troch rôznych úrovniach.
### Klenot pod kapotou Po prvých pár kilometroch zastavujem. Horím nedočkavosťou, aby som sa po prvýkrát stretol s klenotom ukrývajúcim sa pod tou dlhou kapotou. Dvakrát zatiahnem za kľuku jej zámku a celý kus karosérie, ktorý pocitovo neváži ani kilogram, povyskočí. Po jeho zodvihnutí zostávam nemo stáť. Môj mozog sa snaží spracovať to, čo pred sebou vidí a telo zaplavujú zimomriavky. Nejde o žiadny tuctový motor. Pozerám sa na dvakrát preplňovanú V8 M TwinPower Turbo s výkonom 460 kW. Krútiaci moment, ktorý dokáže stádo 625 koní vyprodukovať, je 750 Nm. O neskutočnej sile tohto agregátu hovorí aj obrovský chladič či jeho karbónový kryt. Nejde o napodobeninu. Pod kapotou sa naozaj ukrýva jeden z najcennejších materiálov automobilového priemyslu.
Osemvalcový motor s výkonom 460 kW a krútiacim momentom 750 Nm má karbónový kryt, ktorý je za príplatok 1 240 eur. Agregátu však dodáva pomyselný punc dokonalosti.
Chvíľu sa zamýšľam nad tým, či vôbec viem to obrovské stádo koní skrotiť. Je to v mojich možnostiach? Alebo to radšej prenechám skúsenejším? Po chvíľke nemého úžasu kapotu zatváram a sadám do dokonale tvarovaného sedadla vodiča. Jeho ergonómia mi dodáva pocit bezpečia a zároveň sebadôveru. Zvládnem to. Nad hlavou mám tmavú strechu, no viem, že takto si to nepredstavujem. Podržím teda tlačidlo vedľa voliča jazdných režimov a nado mnou sa v priebehu 15 sekúnd otvára nebo. **Vietor vo vlasoch a pocit slobody. Presne to so sebou prináša BMW M8 Competition Cabrio**.
Strecha sa dá zhodiť už za približne 15 sekúnd. Cestujúcim sa tak otvoria úplne nové obzory a spístupnia nové zážitky.
### Chápem ho Po niekoľkých dňoch a desiatkach prejdených kilometroch sa mi M8 dostáva do žíl, ako Venom svojmu hostiteľovi. Chápem, že surový výkon motora mi na ramená naložil značnú mieru zodpovednosti. Hlavne pri klasickej akcelerácii je jeho sila citeľná aj vďaka skvostnému podvozku. Elektronicky riadené tlmiče a elektromechanické riadenie M Servotronic spoločne so športovým M Sport diferenciálom definujú štandard a charakter auta. Moje pokyny od pedálu akcelerátora a volantu sú na vozovku prenášané bez výhrad a okamžite.
Režim M1 je o niečo civilnejší ako M2. Aj tak ale auto dokáže premeniť na nepoznanie.
Je čas vyskúšať, čo znamená označenie M. Volím si nepoužívaný úsek cesty. Stláčam konfigurovateľné červené tlačidlo M1 na volante. Auto okamžite mení charakter. Z umierneného symbionta sa stáva lovec. Lovec kilometrov s dynamikou určenou pre označenie Competition. Tu už nejde o bezbrehé vozenie sa na ceste. Ide uvoľnenie oprát divokých koní skrotených režimom Comfort. Zvuk prémiovej výfukovej sústavy M Sport okamžite prehučí pokoj okolitého sveta. Klapka výfuku otvorí zúrivý prejav osemvalca a pohon všetkých kolies dostane možnosť ukázať svoj potenciál. Ten ani náznakom nedosahuje svoje limity. Práve naopak. Auto si pýta viac.
Tlačidlo M2 slúži na aktivovanie konfigurovateľného režimu. Ten odomkne takmer celý jeho potenciál.
### Nespútaný výkon Tlačidlo M2. Pravý palec stlačí červený útvar. Prístrojový štít okamžite vyzýva na potvrdenie či nešlo len o chybný príkaz. Potvrdzujem. Z lovca sa stáva predátor atakujúci korisť. Už nie sme len na stopovaní. Ide o priamy boj. Auto aktivuje režim M Dynamic Mode a razom mi umožní veci, ktoré si s iným autom nedovolím. Prejazdy zákrut sú ako po koľajniciach, no dá sa to aj bokom. Akcelerácia je dychberúca. Na rovinke skúšam samotné zrýchlenie. Stlačím brzdový pedál a akcelerátor až na podlahu. Motor okamžite reaguje trhnutím auta, ktoré na mieste držia len dvojdielne M Compound brzdy s červenými strmeňmi. Po uvoľnení ľavého pedálu nasleduje trojsekundové preťaženie, aké nedokáže ponúknuť veľa áut. Presne 3,3 sekundy trvá, kým motor rozhýbe 2 100 kilogramov hmotnosti vpred na rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Pneumatiky na 20-palcových diskoch kolies sa zahryzávajú do asfaltu. Telo okamžite reaguje na preťaženie a do žíl sa aj za revu osemvalca vyplavujú endorfíny a adrenalín.
Či už so strechou alebo bez nej, zážitok z akcelerácie je na nezaplatenie.
Zážitok, ktorý je potrebné raz zažiť ako tisíckrát opísať ma utvrdzuje v tom, že M8 je dravec. Dravec, ktorý dokáže slúžiť svojmu pánovi a stačí málo k tomu, aby ukázal, čo v ňom drieme. Či už so strechou, alebo bez nej, ide o ukážkový príklad toho, kedy skôr ako na peniaze hľadím na zážitok. BMW M8 Competition Cabrio ich poskytuje celú paletu. Či už ide o zimomriavky z dokonalej audio sústavy Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, alebo o podobný pocit z revu nadychujúceho sa motora.
Prémiová audio súprava Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System je určená pre skutočných audiofilov. Z auta sa tak razom môže stať aj koncertná sien či kinosála.
### Auf Wiedersehen! Týždeň prešiel ako voda a po stovkách prejdených kilometrov som stále bez slov – ako v momente nášho prvého spoločného kontaktu. Dynamika v spojení s agresívnym vzhľadom a patričným zvukovým prejavom nenechali bez odozvy ani okolitý svet. Mnoho ľudí sa pri aute zastavilo len preto, aby si vychutnalo zvuk výfukového systému. Veľa z nich len stačil pohľad na auto ako také. **Aura, ktorú so sebou prináša BMW M8 Competition Cabrio kamkoľvek príde, je znamenitá. Pritom ani nemusíte byť automobilový nadšenec. Toto auto proste chcete zažiť, chcete ho počuť a túžite o ňom potom rozprávať. Práve takúto emóciu vo mne M8 zanechalo. Viem, že raz sa možno opäť stretneme, dovtedy auf Wiedersehen!**
20-palcové disky kolies s pneumatikami Pirelli P Zero ukrývajú masívne kotúče bŕzd M Compound. Vyššou alternatívou sú karbon-keramické kotúče.
[CAR id=17163]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.