Testy

TEST BMW M8 Competition Cabrio: Príbeh o dokonalom darčeku k 50. narodeninám

Napriek tomu, že väčšina mojich známych si myslí, že práca automobilového novinára spočíva hlavne vo vození sa na nových autách, nie je tomu tak. Dalo by sa povedať, že recenzovanie noviniek z automobilového sveta je tak 5% mojej práce. Keď sa však dostanem do nejakého auta, snažím sa k testu pristupovať objektívne a poukázať na všetky nedostatky a kvality. Pri niektorých autách je pomerne jednoduché hľadať chyby a naopak ťažké hľadať pozitíva. No potom sú tu vozidlá, kedy kvality totálne eliminujú akékoľvek nedostatky. A aby som nezabudol, je tu ešte aj BMW M8 definujúce vlastnú kategóriu.

BMW M8 Competition Cabrio
Zadné partie auta sa nesu v znamení mohutných kriviek a až štyroch funkčných koncoviek výfukového systému M Sport.

Prvé stretnutie

Keď som pred časom kolegovi Erikovi písal, že by som si rád vyskúšal nejaký ten kabriolet, ani vo sne by mi nenapadlo, že zasadnem do azda toho najlepšieho možného, čo sa ponúka na našom trhu. Čakal som skôr autá o niekoľko tried nižšie. Možno aj preto mi takmer vyrazilo dych, keď mi oznámil, že sa mu podarilo na test dohodnúť BMW M8 Cabrio. Avšak to nie je ani zďaleka všetko. Nielen že ide o vrcholnú triedu 8 v športovom naladení od divízie M. Ide aj o dokonalý darček k 50. výročiu divízie M od BMW pre všetkých svojich priaznivcov nesúci prívlastok Competition.

BMW M8 Competition Cabrio
Na dispeji kľúča sú zobrazené základné informácie o stave auta. Samotný displej má síce slabšie rozlíšenie, no ide o inovatívny prvok.

BMW M8 Competition Cabrio. Dlhý názov, ktorý vo mne vzbudil rešpekt od momentu, kedy som auto naživo prvýkrát uvidel. Krčiaca sa atletická postava s agresívnym pohľadom a dokonale zapracovanými „Angel Eyes“ v M Shadowline svetlometoch, dokázala vo mne vzbudiť niečo, čo sa asi ešte žiadnemu inému autu, s ktorým som mal tú česť, nepodarilo. Pri preberaní som chvíľu auto pozoroval zvonka, aby som sa mohol bližšie zoznámiť s beštiou, ktorá predo mnou stojí. Zvuk motora, karbónové doplnky a mohutné krivky. Tieto tri veci ma hneď v prvých sekundách nášho spoločného týždňa ohromili.

BMW M8 Competition Cabrio
Zvukový prejav motora je impozantný. Karbóniové doplnky karosérie sú zo skutočného karbónu v rámci M karbónového exteriérového balíku za 5 582 eur.

Iný svet

Po chvíľke obdivu exteriéru som sa chytil kľučky dverí, zatiahol som. Okno ich bezrámovej konštrukcie kleslo nižšie a otvorila sa mi dimenzia, ktorú človek musí zažiť, aby ju pochopil. Alcantarou potiahnuté obloženie dverí a palubná doska s oranžovo-červeným koženým dekorom a karbónovým obložení okamžite ukazujú do akej triedy toto auto patrí. Tu nepôjde o skúmanie vŕzgajúcich plastov či o hľadanie nepresností. Skôr pôjde o vnímanie. Vnímanie dokonalého spracovania, prvotriednych materiálov a sveta, ktorý nie je pre každého.

BMW M8 Competition Cabrio
Interiér dokonale vykrasluje triedu auta. Má špičkové spracovanie a kvalitu materiálov.

Trochu nemotorne sadám za volant. Ihneď si uvedomujem, že sedím len pár centimetrov nad vozovkou a predo mnou sa tiahne takmer nekonečná kapota. Zvolím si vhodné nastavenie sedadla a volantu a siahnem na volič jazdných režimov. V ruke cítim chlad hliníku, štruktúru kože a taktiež vnímam aj prešívanie trojitým stehom vo farbách divízie M. Zaradím režim jazdy, obe ruky položím na športový volant s dvojicou krikľavých červených tlačidiel a pohnem sa. Cítim ako motor pracuje, ako je výkon smerovaný na všetky štyri kolesá a ako sa mi nastoľujú nové možnosti výkonu a zodpovednosti.

BMW M8 Competition Cabrio
Volič jazdných režimov umožňuje konfigurovať otáčky motora v troch rôznych úrovniach.

Klenot pod kapotou

Po prvých pár kilometroch zastavujem. Horím nedočkavosťou, aby som sa po prvýkrát stretol s klenotom ukrývajúcim sa pod tou dlhou kapotou. Dvakrát zatiahnem za kľuku jej zámku a celý kus karosérie, ktorý pocitovo neváži ani kilogram, povyskočí. Po jeho zodvihnutí zostávam nemo stáť. Môj mozog sa snaží spracovať to, čo pred sebou vidí a telo zaplavujú zimomriavky. Nejde o žiadny tuctový motor. Pozerám sa na dvakrát preplňovanú V8 M TwinPower Turbo s výkonom 460 kW. Krútiaci moment, ktorý dokáže stádo 625 koní vyprodukovať, je 750 Nm. O neskutočnej sile tohto agregátu hovorí aj obrovský chladič či jeho karbónový kryt. Nejde o napodobeninu. Pod kapotou sa naozaj ukrýva jeden z najcennejších materiálov automobilového priemyslu.

BMW M8 Competition Cabrio
Osemvalcový motor s výkonom 460 kW a krútiacim momentom 750 Nm má karbónový kryt, ktorý je za príplatok 1 240 eur. Agregátu však dodáva pomyselný punc dokonalosti.

Chvíľu sa zamýšľam nad tým, či vôbec viem to obrovské stádo koní skrotiť. Je to v mojich možnostiach? Alebo to radšej prenechám skúsenejším? Po chvíľke nemého úžasu kapotu zatváram a sadám do dokonale tvarovaného sedadla vodiča. Jeho ergonómia mi dodáva pocit bezpečia a zároveň sebadôveru. Zvládnem to. Nad hlavou mám tmavú strechu, no viem, že takto si to nepredstavujem. Podržím teda tlačidlo vedľa voliča jazdných režimov a nado mnou sa v priebehu 15 sekúnd otvára nebo. Vietor vo vlasoch a pocit slobody. Presne to so sebou prináša BMW M8 Competition Cabrio.

BMW M8 Competition Cabrio
Strecha sa dá zhodiť už za približne 15 sekúnd. Cestujúcim sa tak otvoria úplne nové obzory a spístupnia nové zážitky.

Chápem ho

Po niekoľkých dňoch a desiatkach prejdených kilometroch sa mi M8 dostáva do žíl, ako Venom svojmu hostiteľovi. Chápem, že surový výkon motora mi na ramená naložil značnú mieru zodpovednosti. Hlavne pri klasickej akcelerácii je jeho sila citeľná aj vďaka skvostnému podvozku. Elektronicky riadené tlmiče a elektromechanické riadenie M Servotronic spoločne so športovým M Sport diferenciálom definujú štandard a charakter auta. Moje pokyny od pedálu akcelerátora a volantu sú na vozovku prenášané bez výhrad a okamžite.

BMW M8 Competition Cabrio
Režim M1 je o niečo civilnejší ako M2. Aj tak ale auto dokáže premeniť na nepoznanie.

Je čas vyskúšať, čo znamená označenie M. Volím si nepoužívaný úsek cesty. Stláčam konfigurovateľné červené tlačidlo M1 na volante. Auto okamžite mení charakter. Z umierneného symbionta sa stáva lovec. Lovec kilometrov s dynamikou určenou pre označenie Competition. Tu už nejde o bezbrehé vozenie sa na ceste. Ide uvoľnenie oprát divokých koní skrotených režimom Comfort. Zvuk prémiovej výfukovej sústavy M Sport okamžite prehučí pokoj okolitého sveta. Klapka výfuku otvorí zúrivý prejav osemvalca a pohon všetkých kolies dostane možnosť ukázať svoj potenciál. Ten ani náznakom nedosahuje svoje limity. Práve naopak. Auto si pýta viac.

BMW M8 Competition Cabrio
Tlačidlo M2 slúži na aktivovanie konfigurovateľného režimu. Ten odomkne takmer celý jeho potenciál.

Nespútaný výkon

Tlačidlo M2. Pravý palec stlačí červený útvar. Prístrojový štít okamžite vyzýva na potvrdenie či nešlo len o chybný príkaz. Potvrdzujem. Z lovca sa stáva predátor atakujúci korisť. Už nie sme len na stopovaní. Ide o priamy boj. Auto aktivuje režim M Dynamic Mode a razom mi umožní veci, ktoré si s iným autom nedovolím. Prejazdy zákrut sú ako po koľajniciach, no dá sa to aj bokom. Akcelerácia je dychberúca. Na rovinke skúšam samotné zrýchlenie. Stlačím brzdový pedál a akcelerátor až na podlahu. Motor okamžite reaguje trhnutím auta, ktoré na mieste držia len dvojdielne M Compound brzdy s červenými strmeňmi. Po uvoľnení ľavého pedálu nasleduje trojsekundové preťaženie, aké nedokáže ponúknuť veľa áut. Presne 3,3 sekundy trvá, kým motor rozhýbe 2 100 kilogramov hmotnosti vpred na rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Pneumatiky na 20-palcových diskoch kolies sa zahryzávajú do asfaltu. Telo okamžite reaguje na preťaženie a do žíl sa aj za revu osemvalca vyplavujú endorfíny a adrenalín.

BMW M8 Competition Cabrio
Či už so strechou alebo bez nej, zážitok z akcelerácie je na nezaplatenie.

Zážitok, ktorý je potrebné raz zažiť ako tisíckrát opísať ma utvrdzuje v tom, že M8 je dravec. Dravec, ktorý dokáže slúžiť svojmu pánovi a stačí málo k tomu, aby ukázal, čo v ňom drieme. Či už so strechou, alebo bez nej, ide o ukážkový príklad toho, kedy skôr ako na peniaze hľadím na zážitok. BMW M8 Competition Cabrio ich poskytuje celú paletu. Či už ide o zimomriavky z dokonalej audio sústavy Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, alebo o podobný pocit z revu nadychujúceho sa motora.

BMW M8 Competition Cabrio
Prémiová audio súprava Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System je určená pre skutočných audiofilov. Z auta sa tak razom môže stať aj koncertná sien či kinosála.

Auf Wiedersehen!

Týždeň prešiel ako voda a po stovkách prejdených kilometrov som stále bez slov - ako v momente nášho prvého spoločného kontaktu. Dynamika v spojení s agresívnym vzhľadom a patričným zvukovým prejavom nenechali bez odozvy ani okolitý svet. Mnoho ľudí sa pri aute zastavilo len preto, aby si vychutnalo zvuk výfukového systému. Veľa z nich len stačil pohľad na auto ako také.

Aura, ktorú so sebou prináša BMW M8 Competition Cabrio kamkoľvek príde, je znamenitá. Pritom ani nemusíte byť automobilový nadšenec. Toto auto proste chcete zažiť, chcete ho počuť a túžite o ňom potom rozprávať. Práve takúto emóciu vo mne M8 zanechalo. Viem, že raz sa možno opäť stretneme, dovtedy auf Wiedersehen!

BMW M8 Competition Cabrio
20-palcové disky kolies s pneumatikami Pirelli P Zero ukrývajú masívne kotúče bŕzd M Compound. Vyššou alternatívou sú karbon-keramické kotúče.

BMW M8 Competition Cabrio - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 163 500 (základ) | 198 178 (test)
Značka BMW
Model M8
Model - Typ M8 competition Cabrio
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 867 mm
Šírka 1 907 mm
Výška 1 353 mm
Rázvor 2 827 mm
Objem palivovej nádrže 68 l
Pohotovostná hmotnosť 2 100 kg
Užitočné zaťaženie 415 kg
Maximálna hmotnosť 2 440 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 350 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 8
Objem valcov 4 395 cm3
Najvyšší výkon 625 k
Najvyšší výkon 460 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 6 000
Najvyšší krútiaci moment 750 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 800 - 5 860
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 11,6 (WLTP) | 13,9 (test) L
Emise 264 - 255 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 3,3

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 5

BMW M8 Competition Cabrio nie je auto pre každého. Či už cenou alebo zameraním. Jedno mu však nemožno odoprieť. Ide o dokonalú ukážku toho, ako môže vyzerať auto, keď si na ňom dá automobilka skutočne záležať. Z pohľadu bežného človeka by sa našli chyby, ako napríklad vyslovene núdzové zadné sedadlá či obmedzená kapacita kufru, alebo vyššia spotreba. To však nie sú veci, ktoré by som počas týždňa s týmto klenotom riešil. Už len pohľad na mňa sediaceho presne uprostred vozidla v odraze z okolitých budov bol zážitkom. Takýto zážitok si človek môže doprať denne, no bude ho to stáť bezmála 200-tisíc eur. Alebo si takýto pocit môžete dopriať raz za život a vtedy to bude na nezaplatenie.

Klady
  • Podvozok
  • Motor
  • Spracovanie
  • Interiér
  • Audio sústava
  • Výfuková sústava
  • Prejav auta
  • Svetlá
Zápory
  • Spotreba
  • Málo miesta na zadných sedadlách
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.