TEST: Dacia Duster Extreme s rozvahou zvláda každý terén. Vytknúť jej máme len máločo…

Keď nejaké auto dostane označenie Extreme, automobilka si zarobí na vážny problém. Je Dacia Duster Extreme hodná svojho mena alebo ide skôr o štýlovú limitku?
Vydané  Text: 

Nestáva sa často, že neprémiová automobilka príde s nejakou limitovanou edíciou. Preto bolo predstavenie Dacie Duster s prívlastkom Extreme pomerne príjemným prekvapením. Samotný Duster totiž patrí na našom trhu medzi vyhľadávané autá a mierne oživenie limitovanou edíciou je tak vítanou záležitosťou. Čo ale ponúka auto, ktoré v danej výbave radíme na cenový vrchol modelového radu Duster? Má vôbec oprávnenie nosiť označenie Extreme? ### Je to o detailoch Trúfam si tvrdiť, že Dacia Duster Extreme bude vyvoleným autom pre mnoho Slovákov. Ide o limitovanú sériu, ktorou chcela automobilka ozvláštniť rok 2022 z pohľadu tohto vyhľadávaného SUV. Čo všetko táto výbava prináša? Duster Extreme je možné spoznať už na prvý pohľad. Vďačiť za to môže predovšetkým oranžovým doplnkom karosérie. Konkrétne ide o decentné linky na prednej maske a vonkajších spätných zrkadlách. Oranžovú tiež nájdeme aj na strešných nosičoch, kde podobne, ako na veku batožinového priestoru, sídli výrazný oranžový nápis DUSTER.
Oranžové doplnky nájdeme na maske chladiča a na spätných zrkadlách.
Testovaná Dacia okrem výrazne sfarbených doplnkov dostala aj špeciálne lakovanie, ktoré bolo do nedávna dostupné len v tejto edícii. Ide o nemetalický lak s označením Urban Gray. Podobné lakovanie nájdeme na niektorých prémiových autách pochádzajúcich z Nemecka. Preto je to v prípade rumunskej automobilky pomerne príjemným oživením portfólia, aj keď je pravda, že samotná farba na seba žiadnym spôsobom nepúta pozornosť. Exteriér okrem farebnej dvojkombinácie oranžová/šedá zdobia aj špeciálne čierne hliníkové 17-palcové disky. Tie sú určené výhradne pre Duster Extreme a autu dodávajú sebavedomý a zároveň robustný charakter.
Čierne 17-palcové disky kolies mali obuté klasické zimné kolesá. Na terénnu jazdu postačovali, no viem si predstaviť, že s ťažším terénom by mohli mať problém.
### Interiér s akcentom oranžovej Dacia sa výbavu Extreme rozhodla ozvláštniť oranžovou, ktorá sa okrem exteriéru hojne nachádza aj v kabíne auta. Oranžové prvky sú prítomné napríklad na výduchoch klimatizácie, stredovej konzole, madlách dverí či dokonca na kontrastnej niti. Ňou sú prešívané kožené obloženia lakťových opierok na dverách, centrálna lakťová opierka a taktiež aj sedadlá v prevedení Extreme. Ide o veľmi vítané oživenie interiériu, ktoré hodnotím pozitívne.

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme: 7-miestne kombi pre šiestich

Podarilo sa Dacii vytvoriť ideálne, cenovo dostupné auto pre rodiny, kde pomer cena/výkon nemá konkurenciu?

Pochavlu si zaslúži aj samotná výbava Dacie Duster Extreme. Tá priamo nadväzuje na najvyšší stupeň Dusteru s označením Jurney. Avšak oproti tomu tu máme navyše práve oranžové doplnky alebo tmavo lakované disky kolies. Nechýba ani automatická klimatizácia, možnosť zrkadlenia mobilného telefónu či dokonca sedadlá v kombinácii koža/látka. Samotné sedadlá sú dostatočne pohodlné a v kombinácii s nastavením podvozku ponúkajú cestujúcim prekvapivo komfortný zážitok.
Aj v interiéri nájdeme oranžové doplnky. Sů príjemným spestrením inak strohého dizajnu. Čo si ale zaslúži pochvalu je primeraná dávka digitalizácie spojená s hardvérovými tlačidlami.
Je síce pravdou, že interiéru dominujú výhradne tvrdé plasty, no má to svoje opodstatnenie. Skôr ako na cenu sa v tomto prípade myslelo na užitočnú hodnotu. Dacia vie, že jej Duster pri niektorých majiteľoch nečaká zaobchádzanie v rukavičkách a preto by bolo použitie koženého obloženia prístrojovej dosky úplne zbytočné. Koniec-koncov, niekto kto hľadá podobný prvok výbavy asi si bude prezerať iné katalógy, ako tie od Dacie. Interiér je však napriek použitiu neprémiových plastov robustný a predovšetkým funkčný. Všetko tu má svoje miesto a tak si vodič už po pár kilometrov v Dusteri osvojí jeho logiku ovládania.
Oranžová je aj na nápise DUSTER na strešnom nosiči. Kladne hodnotím prekrytie rámu dverí. Samotný okraj prekrytia je však pomerne ostrý.
### Primeraná dávka asistentov Centrom palubnej dosky je 8-palcový displej infotainmentu s miernou orientáciou na vodiča a v matnom prevedení. Na ňom si viete prezerať základné informácie o aute, ktorého ovládanie je však stále možné hlavne pomocou hardvérových tlačidiel. Dokonca aj možnosť voľby medzi pohonom dvoch alebo všetkých štyroch kolies je realizovaná otočným prepínačom umiestneným na stredovej konzole.

TEST Dacia Spring 45 Comfort Plus dokazuje, že najdrahší neznamená vždy aj najlepší…

Otestoval som Daciu Spring vo výbave Comfort Plus. Po týždni s autom mám zmiešané pocity a mnoho otázok.

Displej infotainmentu má okrem svojho základného účelu aj nejaké tie benefity navyše. Môžete si na ňom nechať zobraziť základné informácie týkajúce sa offroad funkcií a taktiež umožňuje zobraziť okolia auta vďaka štvorici exteriérových kamier. Za toto dávam Dacii veľký palec hore, pretože hlavne v teréne a vyššej kapote sa môže táto funkcia hodiť.
Dacia Duster Extreme umožňuje zobrazenie okolia vozidla pomocou štyroch exteriérových kamier. Ich rozlíšenie je dostatočné.
### Spoľahlivý pracant Samotný výlet do nespevneného terénu by ale nebol možný bez dostatočnej výbavy pod kapotou. Tu drieme benzínový preplňovaný motor TCe s objemom 1 332 ccm. Jeho výkon je 110 kW a krútiaci moment dosahuje 250 Nm. Niekomu sa tieto údaje môžu zdať príliš konvenčné na to, aby ich bolo možné priamo aplikovať v teréne. Nenechajte sa tým však odradiť. Samotná 6-stupňová manuálna prevodovka je poskladaná tak, že s terénnou jazdou počíta. Dokonca by som mohol tvrdiť, že pomalá jazdy v teréne jej vyhovovala viac, ako rýchla jazda po diaľnici. Jednotka je pomerne krátka a možno by som ju nazval ako polstupeň.
Prevodovka je poskladaná univerzálne. Zvládne jazdu po diaľnici a nestratí sa ani v teréne. Kvôli kratším dráham stupňov 1-5 však motor mierne vytáča. V meste som preto často radil už piaty prevodový stupeň, aj keď osobne by som stále zostával na treťom alebo štvrtom.
Následne dvojka a trojka umožňujú dostatočný prenos výkonu na kolesá. Nemusíte mať teda obavu, že niekde zostanete visieť. Samozrejme, že obutie konvenčnejších pneumatík nijako nepridáva terénnym vlastnostiam, no cestu pre traktory do kopca aj z kopca na nich zvládnete bez akýchkoľvek problémov. Ak sa rozhodnete pre náročný terén, poteší aj možnosť uzávierky diferenciálu, ktorú nájdete na už spomínanom otočnom prepínači na stredovej konzole. ### Veľa možností na výber Agilný benzínový agregát ale nemusí vyhovovať každému. Preto Dacia umožnila model Duster Extreme konfigurovať aj s inými motorizáciami. Avšak vzhľadom na to, že drvivá väčšina z nich je s pohonom prednej nápravy, rozhodoval by som sa práve medzi TCe 150 4×4 alebo Blue dCi 115 4×4. Naftová jednotka je síce výkonovo o 26 kW slabšia, na druhú stranu ale ponúka o 10 Nm vyšší krútiaci moment.
Motor je pre Duster s prívlastkom Extreme jedným z dvojice, ktoré sú jednoznačnou voľbou. Benzínový agregát má síce vyššiu spotrebu, no po dynamickej stránke nesklame. Druhopu možnosťou s pohonom všetkých štyroch kolies je naftová jednotka Blue dCi 115 4x4.
Usporiadanie prevodovky a stavba auta si však v meste vyžiadajú daň v podobe vyššej spotreby. Počas testu mi palubný počítač ukázal mesto za 7,8 litra na 100 km, čo je o niečo vyššia hodnota než by som čakal. Podobne je to aj na diaľnici, kedy Duster jazdí za 6,9 l/100km. Okresky ale zvláda o niečo lepšie. Tu sa spotreba počas testu pohybovala na úrovni 6,1-6,3 l/100km. Celkovo sa po týždňovom teste spotreba ustálila na čísle 7,1 l/100km. V kombinácii s palivovou nádržou s objemom 50 litrov to ale aj tak dáva slušný akčný rádius. [CAR id=17162]

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.