Testy

TEST: Škoda Fabia ukazuje svoju silnú stránku. Veľkosťou dokonca atakuje autá o triedu vyššie. Ako sa jej darilo v test?

Možno ani neexistuje Slovák, ktorý by aspoň raz za život nešoféroval legendu menom Škoda Fabia. Obľúbený mestský model je tu s nami už 23 rokov a za ten čas si prešiel tromi veľkými obmenami. Tú poslednú, v podobe 4. generácie, som mal možnosť lepšie spoznať počas týždňového testu. A musím povedať, že tvrdenia o priestore a skvelom dizajne nie sú vôbec prehnané.

Všetko je inak

Fabia prišla do showroomov vo svojej štvrtej generácii na jeseň roka 2021. Už prvé testy napovedali mnoho, no po opadnutí prvotného nadšenia sa na ňu môžeme pozrieť detailnejšie a s nadhľadom. Ako mierne klišé bude znieť tvrdenie, že nová Fabia je opäť krajšia ako tá predchádzajúca. Avšak je to pravda a nech sa na auto pozerám akokoľvek kriticky, na dizajne nevidím slabú stránku. Testované auto som navyše dostal v „reklamnej“ oranžovej Phoenix, ktorá je jedným z nových metalických lakov v ponuke modelu.

Škoda Fabia [2022]

Auto malo navyše oranžový lak v prevedení Color Concept, čo predstavuje čierne lakovanie strechy, spätých zrkadiel a diskov. Chápem, ak si niektorí povedia, že oranžová farba je možno až príliš okatá alebo vyzývavá, no Fabia predovšetkým v poobedných hodinách na slnku hádže krásne medené odlesky, ktoré si ihneď zamilujete. Samotnému dizajnu sa preto už asi nemá cenu príliš venovať. Bol už popísaný mnohými.

Lenže nedá mi nespomenúť jeden pekný detail, ktorý odkazuje na príslušnosť auta a na korene automobilky. Ak sa pozriete z profilu na predné dvere, v ich spodnej časti narazíte na zaujímavý prelis. Ten jednak podľa zástupcov Škody evokuje krištáľ, no na druhú stranu odkazuje na českú vlajku. Podobný dizajnový prvok sa nachádza aj na spätných zrkadlách. Podľa mňa tak automobilka veľmi efektne a elegantne odkazuje na svoj pôvod.

Škoda Fabia [2022]

Viac miesta ako v Octavii

Dizajn je jedna vec, tá druhá je praktická stránka, ktorá bola vždy prepojená so Škodou. Fabia aj 23 rokov po predstavení prvej generácie pokračuje v týchto šľapajách. Ba čo viac, ona to posúva na úplne inú úroveň. Na jednej strane auto medzigeneračne skutočne poriadne narástlo. Veď na dĺžku si Fabia polepšila viac, ako za tri predchádzajúce generácie. Rozdiel oproti „trojke“ je nezanedbateľných 116 milimetrov. Takýto nárast sa logicky musel premietnuť aj do interiéru.

Škoda Fabia [2022]

Teraz ma možno budú mnohí považovať za blázna, no Fabia štvrtej generácie má vnútorné rozmery v niektorých aspektoch dokonca väčšie, ako Octavia druhej generácie. Rázvor je pri Fabii menší len o 14 milimetrov v porovnaní so staršou Octaviou. Avšak, ak berieme do úvahy šírku priestoru pre cestujúcich na predných sedadlách, tak tu má Fabia k dobru 13 milimetrov. Podobne je na tom aj výška kabíny, ktorá hovorí jasne pre Fabiu (+51 milimetrov). Čiže v niektorých aspektoch je Fabia skutočným priestorovým zázrakom. Veď aj 380 litrov batožinového priestoru je medzigeneračný nárast o 50 litrov. Aj z tohoto dôvodu má Fabia v rukáve ešte niekoľko triumfov.

Škoda Fabia [2022]

Základný model značky?

Netreba ale zabúdať, že napriek tomu, že Fabia svojimi rozmermi atakuje autá vyššej triedy od tej svojej, je hierarchicky postavená pod Scalu, ktorá je zase pod Octaviou. Čiže ak sa pozrieme na aktuálnu ponuku Škody vidíme, že Fabia je zároveň aj základným modelom značky. Z toho dôvodu v krásne tvarovanom interiéri nenájdete kvalitnejšie mäkčené plasty, ale musíte si vystačiť s tvrdou klasikou. Niekedy tieto plasty zavŕzgajú, inokedy celkom výrazne, no nie je to nič, čo by vám pri jazde vadilo. Plasty majú kvalitnú povrchovú úpravu a možno by ste na prvý pohľad ani nepovedali, že sú tvrdé.

Škoda Fabia [2022]

Príjemným spestrením palubnej dosky (výrazná inšpirácia Škodou Scala) je LED linka zasadená v medenej lište, ktorá sa tiahne celou jej šírkou. Medených, respektíve oranžových detailov je v interiéri viac. Oranžovú nájdete napríklad na skvelo tvarovaných madlách dverí, zmienenej lište, lemovaní stredovej konzoly, prešívaní veľmi pohodlných sedadiel alebo šve látkového obloženia spodnej časti palubnej dosky.

Škoda Fabia [2022]

Ide svojou cestou

Fabia napriek jednoznačnému dizajnovému jazyku interiéru modelov Škoda priniesla dve pomerne vkusné novinky. Jednou z nich sú kruhové výduchy klimatizácie po stranách palubnej dosky a druhou je lesklé prevedenie štítu virtuálneho kokpitu. Na ňom sa nachádza názov FABIA a vyzerá celkom pekne. Takýto dizajnový prvom má však jednu nevýhodu. Ňou sú odlesky pouličného osvetlenia pokiaľ jazdíte v noci. Možno si to ani nevšimnete, no od čelného okna sa tieto „prasiatka“ odrážajú a vytvárajú efekt padajúceho meteoru.

Škoda Fabia [2022]

Samotný nárast rozmerov v aute je cítiť aj vzadu. Pred nohami mám ako 183 centimetrov vysoký cestujúci k dobru asi 7 centimetrov a preto by som si tu vedel predstaviť aj dlhšiu cestu. Tú by som si vedel spríjemniť aj telefónom, ktorý mám jednak kam odložiť a hlavne je možné ho priamo vzadu vďaka dvom USB-C konektorom aj nabíjať.

Škoda Fabia [2022]

Liter len do kosačky? Kto povedal?

Poslednou našou zastávkou je motor. Tvrdenia, že liter patrí do kosačky majú väčšinou majitelia starých polorozpadnutých „nafťákov“. Liter pod kapotou Fabie s výkonom 81 kW v spojení s prevodovkou DSG je skvelá voľba. Jednak sa vám táto kombinácia odvďačí primeranou dynamikou, keďže Fabia má len 1 339 kilogramov, ale taktiež aj príjemnou spotrebou. V meste, kde sa Fabia vyskytuje pomerne často, nie je problém jazdiť za 7 litrov, ale taktiež aj za 6,5. Diaľnicu zvláda s prehľadom za príjemných 5,3 až 5,6. Na okreskách však z nádrže počas testu odpila len 5 litrov. Celkovo som auto odovzdával s dlhodobou spotrebou 6,3 litra na 100 kilometrov.

Škoda Fabia [2022]

Fabia štvrtej generácie má viacero silných stránok. Asi netreba pripomínať, že jednou z nich je práve ponuka miesta. Platforma MQB-A0 navyše autu umožnila posunúť sa na inú úroveň. Či už z hľadiska ponuky bezpečnostných asistentov alebo pohodlia na palube. Podvozok filtroval všetky nerovnosti s prehľadom a nezľakol sa ani rýchlejších prejazdov zákrutami. Moderná svetelná technika zase umožňuje Fabii spĺňať všetky predpoklady motta „Vidieť a byť videný.“

Škoda Fabia [2022]

Škoda Fabia STYLE 1,0 TSI DSG7 - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 17 260 | 23 303 (test)
Značka Škoda
Model Fabia
Model - Typ Neuvedený
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 108 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 459 mm
Rázvor 2 564 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 1 339 kg
Maximálna hmotnosť 1 709 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 380 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1 190 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 3
Objem valcov 999 cm3
Najvyšší výkon 81 kW
Najvyšší krútiaci moment 200 Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,5 - 6,0 (WLTP) | 6,3 (test) L
Emise 124 - 136 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 9,6

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Je teda Fabia 4 skutočne taká dobrá? Áno je! Má niekoľko mušiek, ako napríklad občasné vŕzganie plastov v interiéri či odlesky na čelnom skle, no tie zabíja tým v čom Škoda vždy excelovala. Ak by som si mal Fabiu vybrať sám pre seba, oproti výbave Style, ktorú som testoval by som nezmenil asi nič. Litrový motor je na auto viac než dostatočnou voľbou, no už teraz sa teším, keď si budem môcť „základný“ model Škody vyskúšať s vrcholnou „jedna-päťkou“ pod kapotou. Dizajnovo však Fabia štvrtej generácie patrí medzi najkrajšie autá na našom trhu. Toto tvrdenie je sčasti subjektívne, no na základe reakcií okoloidúcich počas testu môžem usúdiť jeho miernu objektivitu.

Klady
  • Dizajn
  • Motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Ponuka asistenčných prvkov
Zápory
  • Tvrdé plasty v interiéri
  • Odlesky prístrojového štítu od čelného okna
  • Občasné vŕzganie
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.