Testy

Ford Ranger s motorom 2.0 EcoBlue TDCi: Prečo je napokon skvelou alternatívou k 3.2 TDCi?

Test Ford Ranger 2.0 TDCi 2020 (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport)

Ford Ranger je legenda, ktorú nie je potrebné zvlášť predstavovať. Skvelá 80-centimetrová brodivosť, ťažnosť 3,5 tony s unikátnym dizajnom ťažného zariadenia pripevneným na rám podvozka, pripojiteľný pohon 4x4 so stredovým diferenciálom pevne rozdeľujúcim hnaciu silu 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu a nadštandardné off-road schopnosti sú iba základ. Ikonický pick-up sa okrem toho nedávno dočkal významných vylepšení, ktoré z neho robia po estetickej i funkčnej stránke absolútneho lídra svojej kategórie a segmentu. Nasvedčujú tomu aj čísla, veď Ford Ranger je naďalej najpredávanejším pick-upom v Európe.

Na Slovensku si môžete nový Ford Ranger zadovážiť s motorom 2.0 TDCi Ecoblue, prípadne 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo. Prečo sa zmenšil zdvihový objem valcov oproti predfaceliftovému Rangeru o 1,2 litra a prejaví sa vôbec táto zmena na dynamike a schopnostiach robustného pick-upu?

Na začiatok si porovnajme technické parametre starého a nového motora:

FORD RANGER MY2020 3.2 TDCi Duratorq (skladové modely) 2.0 TDCi Ecoblue 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo
Max. výkon 147 kW / 200 k pri 3 000 ot./min. 125 kW / 170 k pri 3 500 ot./min. 156 kW / 213 k pri 3 750 ot./min.
Max. krútiaci moment 470 Nm pri 1 500-2 750 ot./min. 420 Nm pri 1 500-2 500 ot./min. 500 Nm pri 1 750-2000 ot./min.
Počet a objem valcov R5, 3 196 cm3 R4, 1 995 cm3 R4, 1 995 cm3
Prevodovky A6 M6, A10 A10
Spotreba  ~ 8,8 l/100 km * ~ 6,9-7,7 l/100 km * 7,6-7,9 l/100 km *
Emisie oxidu uhličitého ~ 231 g/km * ~ 179-201 g/km * 199-207 g/km *
Pohon 4×4 4×4 4×4
 * záleží od karosárskeho vyhotovenia vozidla, výbavy, prevodovky a ďalších faktorov

Z uvedeného vyplýva, že hoci je nový agregát 2.0 TDCi menší z hľadiska zdvihového objemu valcov a tiež ich počtu (päť verzus štyri), vo verzii BiTurbo dokáže vyvinúť väčší maximálny výkon o 9 kW a väčší maximálny krútiaci moment až o 30 Nm. To sú údaje, za ktoré Ford vďačí nielen samotnému naftovému motoru, ale aj desaťstupňovej automatickej prevodovke, ktorá disponuje kratšími prevodovými stupňami a teda lepšou ekonomikou krútiaceho momentu. Ten sa posiela na prednú aj zadnú nápravu a nemenej dôležité je tiež pripomenúť úsporu paliva, ktorá môže v ideálnom prípade dosiahnuť takmer jeden liter na sto kilometrov jazdy.

Mať v pick-upe motor s výkonom až do 213 koní a krútiacim momentom 500 newtonmetrov nemusí byť nevyhnutnosťou pre každého, preto Ford do svojej ponuky zaradil aj cenovo dostupnejšiu verziu motora 2.0 TDCi s max. výkonom 125 kW (170 koní) a najvyšším krútiacim momentom 420 Nm. Sú to stále vynikajúce čísla, ktoré sa vedia postarať o bezproblémové vykonávanie ťažkej práce. Napokon Ford Ranger 3.2 Duratorq vo verzii doublecab má užitočné zaťaženie 1 006 kg, zatiaľ čo Ranger 2.0 TDCi 170k 4x4 A10 až 1 025 a 2.0 TDCi 170k 4x4 M6 až 1 077 kg. Maximálna hmotnosť celej jazdnej súpravy môže byť rovných šesť ton.

Fordu sa podarilo v prípade základovej i BiTurbo verzie dvojlitrového štvorvalca zabezpečiť skorý nástup krútiaceho momentu, čo v praxi znamená, že „zaberá odspodu“. V prípade BiTurbo je plných 500 Nm k dispozícii už od 1 750 otáčok za minútu!

A čo na 2.0 EcoBlue TDCi hovorí sám Ford?

Nový dvojlitrový motor spĺňa tie najprísnejšie emisné limity a pritom dokáže produkovať vďaka dvojici turbodúchadiel ohromný krútiaci moment už od nízkych otáčok. To všetko pri úspore paliva približne 1 l/100 km. Kombinácia s až desiatimi prevodovými stupňami novej prevodovky taktiež prispieva k celkovej dynamike pohonného ústrojenstva.

Dokáže štvorvalec zvládať extrémne pracovné zaťaženie, ktoré očakávame od päťvalca 3.2 TDCi Duratorq? Respektíve - päťročná záruka ostáva v planosti aj v prípade 2.0?

Nový motor poskytuje dostatočný výkon na všetky pracovné úlohy. Pri ťahaní prívesu pomáhajú kratšie prevodové pomery novej prevodovky. Nosnosť narástla vďaka nižšej hmotnosti motora. Sériovo dodávaný Pre-Collision Assist napomáha k vyššej bezpečnosti vášho vozidla a prepravovaného tovaru. Aj preto FORD dôveruje modelu Ranger a naďalej poskytuje záruku FORD Protect na 5 rokov / 150 000 km.

Boli už pri vývoji a výrobe 2.0 TDCi a 2.0 TDCi BiTurbo zohľadňované pracovné zaťaženia očakávané od Rangeru? Ak áno, popíšte nám ich, prosím.

Pre dôkaz o odolnosti aj menej objemného motora podstúpil nový dvojliter 200-hodinový vytrvalostný test – obe turbodúchadlá zahriate na maximum až do červena – kvalitné ložiská a nízkotlakové turbo chladené vodou pre zníženie teploty, zabránenie prehriatiu a ochranu komponentov na vedenie vzduchu, dokázali tlaku tohto testu odolať. Odolnosť a dlhú životnosť pohonnej jednotky zaisťuje i skrátený servisný interval 20 000 km/ 2 roky. Vďaka poskytovaniu Servisu zdarma na 5 rokov/150 000 km od 27.1.2020 zákazník na prevádzke ušetrí i napriek skrátenému servisnému intervalu.

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie