Testy

Motoristický novinár otestoval Toyotu RAV4 ako športové auto: ako skončila jazda v štýle WRC?

Hodiny ukazovali o päť minút dvanásť. Doslova aj obrazne. Mali sme byť už niekde úplne inde. Človek však mieni a iný človek mení. To sa tak niekedy stáva. Preto smeruje otočný prepínač na stredovej konzole do športového režimu a Toyota dravo skáče vpred.

Na to, že ide o hybrid, ktorému z princípu viac vyhovuje pokojné jazdenie v meste, kde si zázračne vypýta aj výrazne menej ako 6 l/100 km, slušné zrýchlenie. Potom nasledovala rýchla jazda s pasážami, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani sesternica Yaris v rely pretekoch kategórie WRC. Odpruženie všetko zvládlo na jednotku a dokonca ani karoséria sa nijako vážnejšie nenakláňala, aby nespôsobovala posádke nepríjemné pocity. Priznávame, o čosi tuhšie riadenie by sme privítali. No RAV4 je vozidlo, ktoré častejšie uvidíte v rukách mamičiek, a tak je jednoduché ovládanie volantu namieste.

Nehovoriac o tom, že Toyota ponúka kráľovskú porciu priestoru. Na predných aj zadných sedadlách či v batožinovom priestore. Štyria ľudia na palube? Všetci môžu mať aj 190 cm a nebudú pociťovať žiaden úbytok na komforte. Na všetko je v aute dosť miesta. A to aj s dvojdielnym panoramatickým strešným oknom. Zadní cestujúci si okrem nastavenia prúdenia vzduchu môžu vďaka dvom USB nabíjať aj elektronické hračky. A to je už príjemný komfort.

Dostatočnými odkladacími kapacitami sa prezentuje aj batožinový priestor. Chcelo by to však aj nejaké tie háčiky, priečinky, prípadne 12 V zásuvku. To by mnohí cestovatelia istotne ocenili.

Na druhej strane, RAV4 išla ďalej a ponúka zaujímavú novinku. Ak máte naplnený celý batožinový priestor až po strechu tak, že nevidíte na premávku za vami, určite oceníte malú kameru na vrchu zadného okna, ktorá prenáša obraz na vnútorné spätné zrkadlo. Neviete síce pohybom hlavy meniť uhol, pod ktorým sa pozeráte a rozsah záberu vašich očí, no aspoň bezpečne vidíte, čo sa deje za vami.

Aby sme sa vrátili k pohonu. Nová generácia hybridu od Toyoty sa veľmi slušne porátala s neduhmi doterajších hybridných systémov, čo má na svedomí aj benzínový motor so sebavedomým objemom 2,5 litra a dvojica elektromotorov (88 kW a 202 Nm vpredu, 40 kW a 121 Nm vzadu), ktorá vytvára aj pohon všetkých kolies, pričom na zadné kolesá môže smerovať až do 80 percent celkového výkonu. Takže už po pridaní plynu citeľne zaberie, nielen zvýši otáčky. Dokáže jazdiť dokonca aj celkom pružne. A nebojíte sa predbiehať aj za iných ako úplne jednoznačných podmienok. Áno, jemne vysávačový zvuk ešte zostal, ale už je to pohon, s ktorým môžete rátať bez toho, aby ste si ho ospravedlňovali nízkou spotrebou.

Tá sa pri jazde, ktorú by sme mohli pokojne označiť ako hľadanie strateného času, nevyšplhala vyššie ako na 6,5 l/100 km. Toyote sa tak spotrebou podarilo zasadiť tvrdý úder všetkým pochybovačom, ktorým chýbal v ponuke modelového radu RAV4 naftový motor. Navyše ešte aj cenou sa auto ešte stále drží v relatívne primeraných hraniciach. K nízkej spotrebe prispela aj premyslená aerodynamika. Tej pomáhajú aj drobné plôšky na zadných svetlách či naznačený difúzor zadného nárazníka. Dve koncovky výfuku už len zvestujú, že s výkonom to tento japonský samuraj myslí vážne.

Test Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i  (2019, foto: PANER pre auto motor a šport)

Cestovanie na dlhé trate bude v pohodlných cestách hračkou, nechýbajú ani odkladacie priestory okolo vodiča či plocha na bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. Na potrebné drobnosti oceníte aj poličku pred spolujazdcom. Vreckovky sa tam budú cítiť ako doma a dokonca na nej ani nebudú prehnane lietať. Toyote taktiež slúži ku cti, že nepodľahla móde ovládať všetko cez dotykovú obrazovku a klimatizácii vyčlenila vlastné tlačidlá. Veľkosťou potešia najmä otočné ovládače na nastavenie teploty. Odvetrávanie kožených sedadiel potom považujeme za víťazný bonus v lete, za elektrické rozmrazovanie by ste v zime potom dali kráľovstvo.

A ako dopadla blesková jazda s časom, vetrom a fyzikou opreteky? Potrebný termín sme stihli a posádka utrúsila čosi o jazde života. Áno, v Toyote RAV4. V aute, ktoré by ste kedykoľvek používali na pokojné rodinné jazdenie, no nie na naháňanie strateného času. Každodenne by ste to asi nerobili, no keď si to okolnosti vyžiadajú, zvládne aj takúto úlohu. A to je skrytý talent, ktorý sa v nej nenápadne skrýva.

Technické údaje Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i

Motor atm. benzínový R4, 2 487 cm3
Výkon 131 kW (176 k) pri 5 700 ot./min.
Krútiaci moment 221 Nm pri 3 600 – 5 200 ot./min.
Elektromotor synchrónny s perm. magnetom
Systémový výkon 163 kW (222 k)
Pohon a podvozok: CVT prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu lichobežníkové ramená.
Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneu. 225/60 R18.
Batožinový priestor 580/1 690 dm³
Rozmery: 4 600 × 1 855 × 1 685 mm, rázvor 2 690 mm,
pohotovostná/celková hmotnosť 1 650/2 225 kg,
Najvyššia rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 4,4 – 4,5 l/100 km
Emisie CO₂ 100 – 103
Cena/testované auto 32 990/43 633 €
Konkurenti: Honda CR-V, Mitsubishi Outlander

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie