Test Dacia Logan MCV Stepway s 0,9-litrovým motorom: Veľmi dobre!

Ak ste nad Daciami doteraz ohŕňali nos, prečítajte si náš test modelu Logan MCV Stepway a možno svoj názor prehodnotíte.
Vydané  Text: 

Týždeň sme jazdili Dacia Logan MCV Stepway s motorom 0.9 TCe s maximálnym výkonom 66 kW (90 k) a maximálnym krútiacim momentom 140 Nm. Automobil je vylepšenou verziou kombi Logan MCV, pričom svetlá výška podvozka dosahuje až 174 mm. **Čo sa dočítate v tomto článku:** * technické údaje a kľúčové vlastnosti Dacia Logan MCV Stepway 0.9 TCe; * v čom sa verzia Stepway líši od ostatných verzií Loganu; * ako jazdí kombi s 0,9-litrovým motorom a akú má spotrebu; * či je Stepway schopný jazdiť skutočným terénom; * aké technológie sú pripravené pre vodiča a pasažierov; * aký je veľký kufor a čo sa nám na ňom páčilo.
### Základné informácie o modeli Logan MCV je jeden zo siedmich modelov značky Dacia ponúkaných na Slovensku, pričom v portfóliu predstavuje ideálny kompromis medzi cenovou dostupnosťou a priestrannosťou. Jeho menšie verzie Logan sedan a Sandero hatchback majú prakticky totožný vzhľad predných partií, ale pohľad z profilu prezrádza, že práve Logan MCV je viditeľne najväčším z nich. Cena základnej verzie Loganu MCV Access predstavuje 7 390 eur, pričom veľkosť batožinového priestoru (573/1 518 dm³) sa nelíši od verzie MCV Stepway, ktorá je drahšia o minimálne 3 600 eur. Dôvod zvýšenia základnej ceny nachádzame vo väčšej svetlej výške, oplastovaní spodných hrán karosérie a v doplnkovej výbave, ktorú si Stepway osvojil za štandardnú. Svetlá výška 173 mm je viac ako u niektorých kompaktných SUV, pritom Stepway je iba niečo medzi kombi a crossoverom! Nami testovaný model dosahoval cenu 12 130 €, pretože bol konfigurovaný s doplnkovou výbavou (napr. cúvacia kamera či 7” displej s navigáciou). Stále sa jedná o cenovo výhodnú voľbu, pretože nové kombi podobných proporcií a s takouto výbavou za niečo málo nad 12-tisíc eur nezoženiete tak ľahko.

TEST: Lada Vesta SW 1.6 Ice (Video) – Stop predsudkom!

Lada Vesta SW chce zaujať najmä dizajnom, modernejšou technikou a atraktívnou cenovkou. Má však na to, aby oslabila pozíciu najsilnejších hráčov v segmente?

Počas týždňa sa mi niekoľkokrát stalo, že ľudia považovali testovacie auto za Sandero Stepway. Bolo im potrebné ukázať, že v porovnaní so Sanderom má Logan MCV Stepway nepomerne väčší kufor a celkovo vďaka tomu pôsobí robustnejšie, hodnotnejšie, snáď aj dospelejšie. Jazdiť toto auto rozhodne nie je žiadna hanba alebo zníženie spoločenského statusu, najmä v modrej metalíze „Cosmos RPR“ vyzerá výborne. Osobne sa mi ešte viac páči čierny lak „Nacré“.
### Jazda s 0,9-litrovým motorom a jeho spotreba Nepriame vstrekovanie, turbo, systém Štart&Stop a zdvihový objem 0,9 litra k sebe pasujú, hoci to na prvé počutie neznie ideálne. Benzínový trojvalec má tichý štart a pomerne kultivovaný chod, ale v nižších otáčkach do interiéru prenikajú výrazné vibrácie, ktorým sa vyhnete iba po tom, keď otáčky motora vyženiete nad dve tisícky. Palubný počítač odporúča, aby ste radili nižšie už pri dosiahnutí 2 000 ot./min., ale radi ho budete ignorovať práve pre vibrácie prenikajúce do interiéru, ktoré pôsobia „nezdravým“ dojmom a nútia vodiča, aby sa obával eventuálnych budúcich porúch motora. Potreba jazdy vo vyšších otáčkach motora sa prejavuje aj pri rozbiehaní. Maximálny krútiaci moment 140 Nm sa dostavuje pri 2 245 ot./min. Zvyknúť si na lenivejší prejav vozidla je otázkou niekoľkých kilometrov, pretože akonáhle sa naučíte pracovať s pomerne mäkkou spojkou a nie úplne ideálnou kulisou radenia, naučíte sa aj predvídať reakcie „terénneho“ kombi. Stepway môže byť vybavený výhradne päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Napriek tomu, že po prvom nasadnutí do auta som bol pomerne prekvapený jeho pomalým rozbiehaním sa, po niekoľkých kilometroch jazdy som už nemal problém ani s dôraznejšími odpichmi z miesta.
0,9-litrový benzínový motor môže byť rozumnou voľbou pre ľudí, ktorí jazdia v meste, ale nie som presvedčený o tom, že ho ocenia remeselníci, živnostníci a ľudia, ktorí budú chcieť naplno využiť 573-litrový kufor. Test užitočného zaťaženia 384 kg (podľa osvedčenia o evidencii) dokáže s trojvalcom riadne zamávať, najmä pri rozbiehaní – vibrácie v takomto prípade vedia byť veľmi nepríjemné.

TEST: Lada Vesta SW 1.6 Ice (Video) – Stop predsudkom!

Lada Vesta SW chce zaujať najmä dizajnom, modernejšou technikou a atraktívnou cenovkou. Má však na to, aby oslabila pozíciu najsilnejších hráčov v segmente?

Výrobca avizuje kombinovanú spotrebu 5,5–5,6 l/100 km, čo považujem za veľmi reálne dosahovať aj v praxi. Počas týždňového testu som na dosahovanie čo najnižšej spotreby nedbal a jazdil som skôr dynamicky, priemerná spotreba dosiahla 7,9 l/100 km. Keď som počítač vynuloval a snažil sa jazdiť čo najpoctivejšie (teda podľa odporúčaní palubného počítača), mal som v meste spotrebu 6,2 l/100 km. Daciu Logan MCV Stepway môžete konfigurovať aj s naftovým motorom Blue dCi 70 kW (95 k) S&S s doplatkom vyše dvetisíc eur.
### Naladenie podvozka a riadenia Je nesprávne očakávať, že by vám Logan MCV Stepway poskytol potešenie z jazdy, nemá rád veľmi dynamický jazdný štýl, preferuje pokoj, kľud, rozvážnosť. Prejavuje sa to aj na nastavení podvozka, ktorý je prekvapivo komfortný. Pokiaľ ide o podvozok, radenie a tuhosť pedálov a riadenia, Logan MCV Stepway je ako šitý na mieru nekvalitným slovenským cestám. Tlmiče efektívne filtrujú menšie výmoly a diery a ani tie väčšie nedávajú pocítiť pasažierom. Negatívnym prejavom tohto naladenia podvozka je silné nakláňanie v zákrute, automobil má navyše výraznú tendenciu k naklánaniu v zákrutách a k nedotáčavosti, čo neprospieva už vyššie spomenutému dynamickému jazdému štýlu. Automobil je pritom už v základe vybavený systémom na kontrolu nedotáčavosti CSV. Prejazd priečnymi nerovnosťami v zákrute hodnotím veľmi pozitívne, pretože zadok auta v takomto prípade neodskakuje, hoci je zadná náprava jednoduchá (v tvare H s torznou priečkou).
### Môže Stepway jazdiť skutočným terénom? Logan MCV Stepway dobre klame telom. Vyzerá ako terénne kombi. Preženiem to: skoro ako Allroad. V skutočnosti má rovnakú nápravu ako jeho konvenčná verzia, pohon predných kolies a motor, ktorý do terénu nie je najvhodnejší. O diferenciáli v tomto prípade ani nemá zmysel písať. Stepway je doma skôr v betónovej džungli, vďaka 17 centimetrov vysokému podvozku dokáže s nadhľadom výjsť na vyšší obrubník a jediný terén, ktorý počas života uvidí, bude možno poľná cestička vedúca k jazeru a chatke. Eventuálne si viem predstaviť, že domáci majster môže na Stepway prísť aj na pozemky domov, ktoré ešte nie sú upravené.
### Interiér Interiér Loganu MCV Stepway zachováva štandardy značky Dacia a myslím tým materiálové vyhotovenie i dizajn. Spestrením tejto verzie sú štylizované logá STEPWAY na volante a poťahoch sedadiel, karbónová textúra na niektorých častiach palubnej dosky a svetlé lemy kruhových výduchov klimatizácie. Mimochodom, prečo takéto kruhové výduchy nepoužívajú všetci výrobcovia, veď sú veľmi praktické! Akurát, že do nich nemôžete zachytiť držiak na telefón. Posed v Stepway je pomerne pohodlný, so sedadlami nemám so svojou priemernou postavou žiadny problém usadiť sa pohodlne, oceňujem výškové nastavenie sedadla aj volantu. Vzhľadom na cenu vozidla by som nemal kritizovať materiálové vyhotovenie interiéru, faktom ale je, že plasty v Dacii je tvrdé a nepoddajné. Snáď sa táto tvrdosť prejaví na vyššej odolnosti, ktorú som sa nepokúšal testovať. Musím si spomenúť na svojho známeho, ktorý jazdí desaťročný Logan a vôbec s ním neobchádza v rukavičkách, napriek tomu je jeho interiér ako nový (odhliadnuc od poťahov sedadiel).
Zadní pasažeri nemajú k dispozícii prakticky nič, čo by ich mohlo zaujať. Komfort na zadných sedadlách je priemerný, aj elektrické ovládanie zadných okien je príplatkové (120 €).
### Technika pripravená pre vodiča Dacia Logan MCV Stepway ponúka už v základnej výbave tempomat s obmedzovačom rýchlosti (zapína sa neprakticky prepínačom pod klimatizáciou a ovláda na volante), denné LED svietenie, zadné parkovacie senzory a manuálnu klimatizáciu. Naozaj dobré. Užitočnú cúvaciu kameru môžete dokúpiť za 150 eur, najprv si ale v konfigurátore musíte navoliť aj dotykový displej s navigáciou Media Nav Evolution 4.0 za 250 eur. Cúvaciu kameru so statickým navádzaním považujem za dôležitú, spoločne so zadnými parkovacími senzormi dávajú vodičovi o viac istoty pri parkovaní a pri cúvaní za roh. Oceňujem, že sa kamera nevypne hneď po vyradení spiatočky, čo je neduh istej nemeckej značky áut. Naopak, kritiku si zaslúži príplatkový 7-palcový displej, ktorý nevie reagovať na dotyky v rukaviciach. Prečo? Veď cieľová skupina tohto vozidla často pracuje a jazdí v rukaviciach!
#### Kufor väčší ako v mnohých SUV-čkach Batožinový priestor vo verzii Stepway sa nelíši od toho vo východzej verzii Logan MCV. Má kapacitu 573 dm³ a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor 1 518 dm³. Pod podlahou batožinového priestoru je miesto na plnohodnotnú rezervu a výbavu potrebnú na výmenu kolesa. Za rezervu sa pripláca 60 eur, inak v aute nájdete iba sadu na opravu defektu. Radšej si teda priplaťte.
Na podlahe sa nachádza šesť kovových úchytov pre upevnenie siete a popruhov a nájdete tu aj dva háčiky pre zavesenie nákupných tašiek. Poschodie je rolovacie a po odstránení celej konzoly poschodia nie je na uloženie tejto konzoly miesto. V testovanej verzii sa zadné sedadlá dali sklopiť do roviny v pomere 2:1, pravé sedadlo sa sklápa samostatne, ale nie z kufra. [CAR id=17040]

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé