Testovali sme Fabiu Combi s litrovým trojvalcom! Sú obavy z 1.0 TSI opodstatnené?

Takmer úplne všetko. A v prípade testovanej Škody Fabia Combi to platí dvojnásobne. Pozíciu rodinného ideálu sa nechystá opustiť ani faceliftovaný model. Testovali sme špičkovú verziu 1,0 TSI Style.
Vydané Text: 
Plnohodnotný výraz „nová Fabia“ si tento model vzhľadom na to, že je postavený na starej platforme, ešte nezaslúži. **Koncern totiž stále neposkytol škodovke možnosť postaviť bestseller na novej platforme MQB A0, ktorú už využívajú modely VW Polo A SEAT Ibiza.** No zdá sa, že Škoda si tento malý technický detail nevšíma a predáva svoj bestseller ako na páse, napokon z tretej generácie vyrobila a predala Škoda už viac ako 700-tisíc kusov! Takže načo meniť to, čo je osvedčené a „osvedčená“ technika prináša aj výhody v podobe stálej dodávky náhradných dielcov, ktoré sú dostupné doslova všade. A možno práve v tom sa skrýva obľúbenosť Fabie.
Je cenovo dostupná, servis je k dispozícii na každom rohu a množstvo servisných úkonov zvládne aj majiteľ auta. Potrebujete viac? Nie, takže modernejší podvozok, či lepšie jazdné vlastnosti nie sú v tejto triede až takým predajným argumentom, ako by sa zdalo. Dokazuje to aj fakt, že tretia generácia neponúka športový variant RS a táto situácia sa nemení ani po aktuálnom facelifte. Ten sa obmedzil na reštylizovanie prednej časti. **Na prvý pohľad nespravili dizajnéri veľa, na druhý pohľad zistíte, že sa vám „nová“ Fabia páči viac.** Predná časť je jemnejšia a maska chladiča širšia a predné svetlomety tenšie. Apropo, svetlomety. Tie majú prvý raz LED technológiu s asistentom diaľkových svetiel, čo je komfortný príplatok. Výkon svetlometov je dobrý, akurát dosvit stretávacích svetiel je dosť krátky.
Tento nedostatok však mohol mat na svedomí, chybný snímač zaťaženia prednej nápravy. Podobne ako predné svetlomety aj zadné môžu byť vybavené LED pásom, vďaka ktorému identifikujete novú Fabiu aj v noci. Styling interiéru taktiež nepriniesol množstvo zmien, takže jediným rozdielom oproti predchodcovi je dáždnik, ktorý tvorcovia umiestnili pod predné sedadlo spolujazdca. **O tom, aký je tento detail praktický, som sa presvedčil po tom, čo som v kamarátovom služobnom aute objavil voľne pohodené dva dáždniky.** Škoda jednoducho vie, čo jej zákazníci potrebujú. Inak sa interiér nemenil, ak nerátame dvojicu USB výstupov vzadu, ktoré dokumentujú „rodinný” charakter auta a aj to, že Škoda si všíma potreby zákazníkov a reaguje na zmenu čias. Inak sa nemenilo takmer nič. Pravdupovediac, tak je to správne.
Odkladacích priestorov je dostatok, sú logicky rozmiestnené a nechýba ani praktická a najmä nastaviteľná lakťová opierka s odkladacím priestorom na kľúče. **A, samozrejme, vo veku palivovej nádrže nechýba škrabka, po novom pribudol aj merač hĺbky dezénu.** Reklamný text končíme v batožinovom priestore s množstvom priehradiek a praktických úložných priestorov na trojuholník či lekárničku. Ak neviete, o čom píšem, otvorte kufor akéhokoľvek konkurenta a pochopíte.

Silná trojka

Najväčšia diskusia pri predstavení faceliftu sa týkala ponuky motorov. Pod kapotou úradujú už iba trojvalce, my sme testovali najsilnejšiu verziu 1.0 TSI s maximálnym výkonom 81 kW (110 k) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. Obe hodnoty sú mimoriadne slušné a ak by figurovali v kombinácii s objemom motora 1,4 litra a so štyrmi valcami, nikto by ani brvou nemihol. Vzhľadom na to, že tento výkon doluje motor z troch valcov, je nedôvera publika pochopiteľná, no neopodstatnená. **Áno, ak sa sústredíte, budete počuť, že motor má iba tri valce, napriek tomu je zvuková stopa príjemná, do popredia vystupuje až pri vyšších otáčkach.** Väčšina majiteľov si teda konštrukciu motora ani neuvedomí. Takisto ak sa pozrieme do tabuľky technických údajov, zistíme, že akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá 9,7 sekundy, čo je iba o desatinu menej, ako mala prvá generácia Fabie RS!
Opäť je to dôkaz toho, že predsudky vyhrávajú nad zdravým rozumom. Maximálna rýchlosť 196 km/h je opäť ďaleko za hranicou využiteľného, ale poteší. A zrejme budúcich majiteľov zaujíma skôr priemerná spotreba. **Tú sme uzatvorili na úrovni 6,6 litra na 100 kilometrov, čo je vzhľadom na parametre motora prijateľná hodnota.** Hodnota denne meranej spotreby sa pohybovala pri civilnej jazde aj pod úrovňou šiestich litrov. A to sú veľmi prijateľné hodnoty. Reakcie plynu sú dobré, hoci už aj tu cítiť vplyv prísnejších emisných noriem, čo znamená, že motor sa nevrhá do otáčok takou intenzitou, ako to bolo ešte pred pár rokmi.
To je zrejme aj dôvod, prečo si budú niektorí myslieť, že má nižší výkon, ako udáva výrobca. Oblasť jazdných vlastností ostala v podstate bez zmien. Sú veľmi dobré, ale nevtiahnu vás do deja. **Fabia Combi nebude jazdeckým náčiním, to však nie je ani jej úloha. Jej úlohou je poskytnúť komfort v každodennej premávke a zvládnuť aj presuny na dovolenku a ostať pritom v teritóriu racionálnych volieb.** Škoda Fabia Combi je solídne kombi, ktoré ponúka veľmi slušnú protihodnotu, bezstresové používanie s uspokojením väčšiny potrieb. A po novom sa pridáva aj veľmi slušná základná výbava, hoci v prípade testovaného vozidla sa spolu s príplatkovým vybavením vyšplhala cena pomerne vysoko. Zrejme si výrobca uvedomuje, že je vo svojej kategórii jedným z mála protagonistov. V zásade to znamená, že ostatní sa stiahli a vzdali súboj s rodinným kombíkom z Česka.
[CAR id=17031] .







ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.