TEST: Volvo XC40 D4 - Drobec? Ani zďaleka!

Martin Šebesta, 03.08.2018
Volvo XC40 sme preberali v čase, keď sa Švédi opäť stali majstrami sveta v hokeji. Kompaktné SUV od severanov s dvojlitrovým naftovým motorom, automatom a pohonom všetkých kolies sa tak ukazovalo ako majstrovská ponuka.

Keby len majstrovská, ale s dvojfarebným lakovaním aj dostatočne sebavedomá. Dizajnéri si dali na farebnej súhre záležať. Biela kontrastovala s červenou aj na vonkajších spätných zrkadlách či na diskoch kolies. Pre oko celkom zaujímavá hra. A sebavedomie? To z auta vyžarovalo každým kúskom. Rozhodný postoj na vozovke, dominantná maska chladiča s netradičným preliačením smerom dovnútra, miestami až kolmé línie. Toto auto si na parkovisku aj na ceste zaručene všimnete.

Triedy sa miešajú

Číselné označenie XC40 evokuje, že by malo ísť o malé a kompaktné SUV. Čiže niečo, čo by ste si zaobstarali do rodiny ako druhé auto na cesty po meste. Ak by ste sa obmedzili iba na takého vnímanie, urobili by ste chybu. Napriek tomu je to ešte stále veľkosť, s ktorou sa vám bude dobre parkovať aj v našich mestách. Ponúka toľko vnútorného priestoru, až máme pocit, že tak vzdušne sme sa necítili ani v predchádzajúcej generácii XC60. A to je, minimálne označením, o triedu väčšie auto. Základná cena aktuálnej verzie XC60 je oproti XC40 takmer o 11 000 eur vyššia, takže aj toto nahráva pre XC40. Ak ste doteraz jazdili na predchádzajúcej XC60 a zvažujete výmenu, pričom chcete niečo podobne kompaktné a obratné, s pokojným svedomím odporúčame práve XC40.

TEST Volvo XC40

K absolútnej dokonalosti chýbali iba dve drobnosti. Pre viac miesta nad hlavou by sme sa pokojne zriekli strešného okna a pedálová skupina sa nám zdala prekvapivo blízko pri sedadlách. Inak by sme sedeniu za volantom ťažko niečo vytýkali. Švédi vedia, ako rozmiestniť všetky ovládacie prvky tak, aby ste ich mali poruke. Dovolíme si tvrdiť, že azda neexistuje výrobca, ktorý by mal páčky smeroviek a stieračov tak veľmi blízko. Batožinový priestor? Okrem variability so sklápaním sedadiel do roviny potešil aj ďalšou drobnosťou. Pod podlahou nájdete dodatočný odkladací priestor. A podlahu môžete zložiť, aby vytvorila deliacu stenu. Vďaka nej sa náklad nerozkotúľa po celom priestore. Pri tom vzniknú dva háčiky na tašky. V praktických detailoch sa Švédi vyžívajú.

TEST Volvo XC40

Dotýkajte sa, prosím

Zvyšok ovládania už Volvo prenecháva dotykom. Všetko dôležité nastavíte cez dotykovú obrazovku. Fyzických tlačidiel je viac na volante než na stredovej konzole. Uznávame, Volvo sa snaží ovládanie cez obrazovku urobiť čo najprehľadnejšie, no stále si to vyžaduje odtrhnúť zrak od vozovky a pozrieť sa, čo stláčate. V XC40 sa o zvukový zážitok staral systém Harman Kardon s výkonom 600 W. Aj keď v nastaveniach nemal zvuk koncertnej sály švédskej filharmónie, priestorové ozvučenie ho veľmi dobre zastúpilo.

TEST Volvo XC40

Dotyková obrazovka zbožňuje zachytávať odtlačky. Aby ste sa necítili ako v školiacom stredisku výzvedných služieb, pribalilo Volvo do výbavy aj handričku na jej utieranie. Drobnosť, ale aspoň viete, že o tom vedia a myslia na vás.

Tiché pohodlie

Nie, že by bol dvojliter od Volva býval hlučný či vibroval, no to, čo sa podarilo konštruktérom teraz, si zaslúži pochvalu. Utlmenie zvuku a vibrácií je majstrovské, pri jazde ho takmer nepočujete. Keď sme pri jazde – vtedy nepočujete takmer nič. Ešte aj vietor sviští okolo auta, akoby si ho ani nevšímal. Rovnako ani podvozok nerovnosti. Na jemné komfortné pohupovanie auta si rýchlo zvyknete. Najmä keď na zvlnených a kľukatých cestách pocítite istotu podvozka a zrazu si pri pohľade na kompletne digitálnu prístrojovú dosku uvedomíte, že idete citeľne rýchlejšie než zvyčajne. K bezpečnosti, výkladnej skrini Volva, patrí aj množstvo asistenčných systémov, s ktorými sa rýchlo zblížite. Náš obľúbený radarový tempomat pracoval veľmi citlivo. Takže jeho brzdenie za pomalším vozidlom sme si takmer nevšimli.

TEST Volvo XC40

Motoru vo vyšších otáčkach v kopcoch dochádza dych, no v nižších ponúka veľmi dobrý ťah. Viac si ho teda užijete na kľukatých cestách Záhoria než pri predbiehaní hore Pezinskou Babou. Automat radí hladko a bez zaváhania. Prekvapilo nás iba, že pri radení zo spiatočky na jazdu dopredu sme museli dvakrát pohnúť voličom. Konkurencia to rieši jednoduchšie. Poistkou a jedným ťahom. Inak je auto veľmi pohodlné a príjemné. K tomu si pridajte spotrebu, ktorá sa nám pohybovala okolo 7 l/100 km, a pochopíte, prečo Volvo XC40 získalo medzi kompaktnými SUV titul Auto roka a zvíťazilo v európskej ankete Auto roka. A to je niečo, čo môže pokojne konkurovať aj titulu svetových šampiónov v hokeji.

Technické údaje

Volvo XC40 D4 AWD

Motor prepĺň. naftový R4, 1 969 cm³

Výkon 140 kW (190 k) pri 4 250 ot./min.

Krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 ot./min.

Pohon a podvozok: Aktív. pohon všetkých kolies, 8-st. automatická prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu XXX/XX RXX vpredu aj vzadu.

Batožinový priestor 460/1 336 dm³

Rozmery: 4 425/1 863/1 652 mm, rázvor 2 702 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 698/2 250 kg, objem nádrže 54 l.

Najvyššia rýchlosť 210 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,9 s

Spotreba 5,0 l/100 km

Emisie CO₂ 133 g/km

Cena/testované auto 30 000 €/55 710 €

Konkurenti: Lexus NX, Range Rover Evoque, BMW X1

Hodnotenie: 4,5 hviezdy

PLUSY:

Vnútorný priestor, bezpečnostné systémy, dômyselné riešenia.

MÍNUSY:

Ovládanie iba cez obrazovku, logika ovládania automatickej prevodovky.