Test Opel Zafira 1.6 Turbo: Všade samý priestor
Zadní pasažieri si užívajú priestor na nohy porovnateľný azda iba s predĺženými limuzínami.
Vydané Text: Martin Šebesta
Opel Zafira patrí medzi stálych zástupcov zmenšujúceho sa segmentu vanov. Svojimi schopnosťami dokazuje, že má čo povedať aj pri rastúcom tlaku SUV.
Familiárna prezývka Opla Zafira je žirafa. Nielen preto, že to podobne znie, ale aj preto, že Zafira je s dĺžkou viac ako 4,5 m relatívne dlhá. Zadní pasažieri si užívajú priestor na nohy porovnateľný azda iba s predĺženými limuzínami.
Zafira boduje variabilitou zadných sedadiel. Dajú sa posúvať, stredné aj zložiť a vytvorí veľkú lakťovú opierku. Krajné sedadlá si posuniete k sebe a po sklopení operadiel vznikne dlhá rovná plocha. V 5-miestnom usporiadaní sa bez problémov zbalíte na veľkú dovolenku.
Vyrazte so Zafirou na cestu potme a zistíte, že svetlá sú v Opli dlhodobo ťažiskovou oblasťou. Adaptívne LED svetlomety sa prispôsobujú aktuálnym podmienkam – svetelným, poveternostným aj dopravným. Diaľkové svetlá svietia takmer stále a neoslňujú protiidúce autá.
Keď po celonočnej ceste vystúpite, zistíte, že nemáte zničený chrbát a nepotrebujete nutne masáž. Okrem svetiel a adaptívneho tempomatu či ďalších asistenčných systémov (udržiavanie v jazdnom pruhu vám pípaním nedovolí zaspať), sa pod to podpíšu aj ergonomické sedadlá. Nevyzerajú na to, no vedia veľmi dobre podporiť telo a nepresedia sa.
Zafiru poháňala prepĺňaná benzínová 1.6 s výkonom 147 kW (200 k), čo je medzi konkurentmi nedosiahnuteľná hodnota. Dynamicky bez problémov rozhýbala aj plne naložené vozidlo a úzke prudké zákruty Štiavnických vrchov si doslova užívala. Spolu s presným riadením, adaptívnymi tlmičmi a so špecialitou v podobe Wattovho priamovodu na zadnej náprave je Zafira napriek vysokému ťažisku obratné auto. V zákrutách sa veľmi nenakláňa a dovoľuje aj športovejšiu jazdu. Za tú si však vypýta viac ako 9 l/100 km, ľahkou nohou sa dostanete pod 8 l/100 km.
Nepotešili nás brzdy, ktoré treba na účinný výkon silnejšie stláčať. Začiatkom chodu pedála akoby sa ani nič nedialo, nastupujú až po silnejšom stlačení. Potom však brzdia spoľahlivo. Len si na to treba zvyknúť, lebo to nie je zvyčajný jav.
Ak máte radi priestranné autá, prípadne vozíte ľudí, ktorí si potrpia na priestor vzadu, môže byť Zafira zaujímavou voľbou.
Technické údaje | Opel Zafira 1.6 Turbo
**Motor** preplň. benzínový R4, 1 598 cm3**Výkon** 147 kW (200 k) pri 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 280 Nm pri 1 650 – 5 000 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka a Wattov priamovod. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
**Pneu** 235/45 R 18.
**Batožinový priestor** 650/1 860 dm3
**Rozmery**: 4 666 × 1 884 × 1 660 mm, rázvor 2 760 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 615/2 360 kg, objem nádrže 58 l.
**Najvyššia rýchlosť** 220 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 8,8 s
**Spotreba** 8,4/5,9/6,8 l/100 km
**Emisie CO2** 160 g/km
**Cena**: 20 190 €
**Konkurenti**: VW Touran, Kia Carens, Citroën Grand C4 Picasso
**KLADY**
Jazdné vlastnosti, vnútorný priestor, ergonomické sedadlá, variabilita.
**NEGATÍVA**
Vyššia spotreba, brzdy si vyžadujú silné stláčanie, hrubé stĺpiky vpredu.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024