Vzájomné predchádzanie sa kamiónov na diaľnici je hotová katastrofa. Čo na túto činnosť hovorí zákon?

Zvyknete na diaľnici vídať takýto fenomén? Rozčuľuje vás to? Tak v tom nie ste sami. Nákladné autá nad 7,5 tony totiž na diaľnici predbiehať nesmú. Ako sa k tomu stavia zákon?
Vydané  Text: 

Jazda po diaľnici by mala pre vodiča osobného vozidla predstavovať pohodu a relax. Miesta, kde je maximálna povolená rýchlosť aj 130 km/h, majú umožňovať vodičom rýchlejší presun z bodu A do bodu B. Avšak potom sa tu z ničoho nič objaví pretekár v kamióne, ktorý sa rozhodne celú diaľnicu zablokovať. Ako sa k takýmto vodičom stavia zákon? **Vzájomné predchádzanie sa kamiónov na diaľnici je činnosť, ktorá vodiča normálneho osobného motorového vozidla dokáže poriadne vytočiť**. Najmä ak rýchlostný rozdiel medzi dvoma predbiehajúcimi sa kamiónmi je 2, niekedy dokonca až závratné 3 kilometre za hodinu. ### Ani zákon im nefandí Takéto správanie sa vodičov kamiónov pritom nemá pochopenie ani v zákone. [**Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov**](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-35.odsek-3) totiž vo svojom **paragrafe 35 v časti Osobitosti premávky na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá a v odseku 3** jasne hovorí: „ *Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.*“ Z uvedeného je teda jednoznačné, že predbiehanie akéhokoľvek vozidla kamiónom je na diaľnici vyslovene zakázané. Napriek tomu sa nájdu vodiči, ktorí daný predpis nerešpektujú.
### Stačí kamerový záznam V takom prípade im hrozí pokuta [**podľa aktuálneho sadzobníku pokút až do výšky 100€**](https://striz.sk/wp-content/uploads/2021/03/sadzobnik-pokut-01072018.pdf). Navyše ak si myslia, že pri predbiehaní sú neohrození a pokuta sa im udeliť nemôže, sú na omyle. **V mnohých prípadoch totiž polícii na udelenie pokuty stačí kamerový záznam alebo fotografia, ktorá takéto správanie sa zachytáva**. Samozrejme, aj tu musíme dodať, že dôkazový materiál musí byť vyhotovený v medziach zákona. Teda, že vodič nemôže počas vedenia motorového vozidla, ktoré ide za predbiehajúcimi sa kamiónmi používať mobilný telefón. Aké sú vaše skúsenosti s predbiehaním sa kamiónov na diaľnici? Stalo sa vám už niekedy, že ste za takýmito pretekármi museli stráviť pekných pár minút?

Môžete záznam nehody z autokamery použiť na Slovensku ako dôkaz?

Používanie kamier v autách je bežné, ale mnohí vodiči si nie sú istí tým, či záznam vôbec môžu zverejniť alebo odovzdať polícii či poisťovni. Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.