Zahmlievajú sa vám na aute okná? Prinášame vám zopár trikov, ktoré by mali tomu zabrániť

Pozná to snáď každý motorista. V zime nastúpime do auta, zapneme zapaľovanie a v priebehu pár sekúnd máme kompletne zarosené okná. Následné vysušenie, tak aby sa dalo s autom opäť jazdiť, pritom trvá podstatne dlhšie. Tento nepríjemný fenomén napriek tomu môžeme odstrániť pomerne jednoducho a predísť tak nielen pokute, ale taktiež aj zdravotným problémom. Zahmlievanie okien je veľmi nepríjemné…. Prečítať celé
Vydané  Text: 

Pozná to snáď každý motorista. V zime nastúpime do auta, zapneme zapaľovanie a v priebehu pár sekúnd máme kompletne zarosené okná. Následné vysušenie, tak aby sa dalo s autom opäť jazdiť, pritom trvá podstatne dlhšie. Tento nepríjemný fenomén napriek tomu môžeme odstrániť pomerne jednoducho a predísť tak nielen pokute, ale taktiež aj zdravotným problémom. Zahmlievanie okien je veľmi nepríjemné. Vzniká v prípade, že sa okolitá teplota auta zníži po určitú hranicu. Pokiaľ je navyše v aute dostatočná vlhkosť, už len obyčajné naštartovanie môže spôsobiť nepríjemnosti. Nasledujúcich šesť rád vám ukáže, ako znížiť vlhkosť v aute na minimum a zabrániť zahmlievaniu. ### 1. Pravidelné čistenie odtokových kanálikov Priznajme si to. Kto toto reálne robí? Ide pritom o pomerne dôležitú činnosť aj z hľadiska správneho fungovania auta. Týka sa to predovšetkým vodičov, ktorí parkujú svoje auto celoročne vonku. Odtokové kanáliky, ktoré sa nachádzajú na povrchu karosérie sa väčšinou umyjú v umyvárni. Na tie, ktoré sa nachádzajú v motorovom priestore a pod dverami batožinového priestoru sa však akosi zabúda. Upchaním týchto kanálikov sa vlhkosť môže dostať cez tesnenie a tým pádom preniknúť do auta. Navyše, v motorovom priestore sa voda môže dostať do tesnej blízkosti kúrenia, odkiaľ má už dvere do interiéru vášho auta otvorené dokorán. Čistota odtokových kanálikov je teda veľmi dôležitá. Azda ani nemusíme pripomínať, že hnijúce lístie patrí do lesa a nie do útrob auta. ### 2. Údržba tesnení je rovnako dôležitá Keď už máte všetky odtokové kanáliky na karosérii vyčistené, je dobré sa občas povenovať aj tesneniu okolo dverí a okien. Časom toto tesnenie totiž stráca svoje vlastnosti a do auta môže prenikať zvýšené množstvo vlhkosti. To má za následok rosenie okien, ktoré nemusí odstrániť ani utierka na okná. V súčasnosti je na trhu veľa krémov, sprejov alebo regenerátorov tesnení, ktoré im aspoň sčasti navrátia ich pôvodné vlastnosti. Avšak, ak je už tesnenie fyzicky poškodené, nepomôže mu ani zaklínadlo „REPARO MAXIMA“ zo známej čarodejníckej ságy.
### 3. Výmena filtrov je základ Pokiaľ si auto každoročne necháte prehliadnuť v autorizovanom servise, o tento bod by ste sa nemali strachovať. Avšak pokiaľ si túto činnosť nechávate na doma, je extrémne dôležité dbať na výmenu kabínového a peľového filtra. Tieto filtre majú pomerne krátku životnosť a ich výmena by mala byť v ročných intervaloch. Inak hrozí, že sa do auta dostane väčšie množstvo vlhkosti a navyše aj baktérií. Tie potom môžu spôsobiť rôzne dýchacie problémy či nepríjemný zápach z „kúrenia“. Ešte väčšiu pozornosť by ste mali týmto filtrom venovať v aktuálnej situácii, keďže cirkulácia vzduchu v aute je veľmi dôležitá. Z vlastnej skúsenosti vám ale musíme dať jedno upozornenie. To, že máte po servise v nákladoch napísanú aj výmenu týchto filtrov, neznamená, že boli v skutočnosti vymenené. Odporúčame si to preto skontrolovať hneď na mieste servisu. ### 4. Pozor na zapnutý „vnútorný obeh“ Veľa vodičov, najmä v zimných mesiacoch, jazdí neustále so zapnutým vnútorným obehom. Interiér sa tým rýchlejšie vykúri a okrem toho vás to ochráni pred pachmi okolia. Bohužiaľ, takéto vykurovanie má viac nevýhod ako výhod. Tým, že budete mať neustále zapnutú vnútornú cirkuláciu vzduchu, budete udržiavať všetku vlhkosť v kabíne auta. Ďalej vám tam budú cirkulovať aj všetky baktérie a zárodky plesní, ktoré by sa inak dostali von. Je taktiež dôležité si uvedomiť, že vetrať by sme nemali len doma, ale taktiež aj v aute. Znížime tým vlhkosť a predídeme únave.
### 5. Klimatizácia nie je len na chladenie Medzi našincami je akosi zaužívané, že klimatizácia je len na chladenie počas horúcich letných dní. Opak je však pravdou. Klimatizáciu by sme mali využívať aj v zimných, chladných mesiacoch. Je to najmä z toho dôvodu, že samotná klimatizácia prospieva odvádzaniu vlhkosti z kabíny auta. Suší sa tým vzduch a môže dôjsť k rýchlejšiemu vykúreniu interiéru. Navyše, ak je v aute klimatizácia, mala by sa používať pravidelne. Predídete tým znehodnoteniu filtrov a navyše aj nepríjemnému zápachu množiacich sa baktérií v samotnom klimatizačnom systéme. ### 6. Dbajte na suché oblečenie Posledným bodom je už len taká rada na záver. Vieme, že sa tomu nedá predísť, no ak máte možnosť, nesadajte do auta v mokrom oblečení. Nielenže tým prinášate do auta zbytočnú vlhkosť, ale môžete si taktiež poškodiť citlivú elektroinštaláciu v sedadlách. Preto je dobré, vždy keď zmoknete, dať mokré veci, hlavne bundu, do kufra. Zvýšená vlhkosť v aute sa nemusí prejaviť ihneď. Dokonca si to nemusíte priamo ani všimnúť. Avšak jej hromadenie môže spôsobiť tvorbu plesní v klimatizačnom systéme, či dokonca vo výplniach sedadiel. S tým spojený nepríjemný zápach je potom ťažké, a niekedy aj poriadne finančne náročné, odstrániť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.