Magazín

Čo znamenajú jednotlivé úrovne autonómneho riadenia? Pozrite si jednoduché vysvetlenie:

Autonomne auta

Na autonómnych vozidlách už výrobcovia tvrdo pracujú a každoročne prichádzajú s novými inováciami, ktoré majú v budúcnosti zvýšiť plynulosť a bezpečnosť na cestách. Autonómne vozidlá však existujú už dnes a s veľkou pravdepodobnosťou vám jedno stojí vo vašej garáži. Napriek tomu, že v súčasnosti ešte zákony nepovoľujú výrobcom prevádzkovať plne automatizované vozidlá, mnohé z nich už potrebnou technológiou disponujú.

Poznáme až päť úrovní autonómneho riadenia:

Úroveň 0 – Ide o všetky vozidlá bez akýchkoľvek autonómnych technológií. V praxi to znamená, že vozidlo nedokáže samostatne zasahovať do riadenia a kontrolu nad vozidlom má výhradne vodič. Takéto autá majú zvyčajne len parkovacie senzory či tempomat na udržiavanie rýchlosti.

Úroveň 1 – Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat.

Úroveň 2 – Využíva technológie prvého stupňa, ktoré sú v aute navzájom prepojené. Vďaka tomu môže vozidlo v určitých situáciách na obmedzený čas prebrať úplnú kontrolu nad rýchlosťou a riadením. V prípade akýchkoľvek problémov sú však systémy odkázané na zásah vodiča.

Úroveň 3 – Posúva schopnosti autonómneho vedenia vozidla na vyššiu úroveň. Takto vybavené auto dokáže na základe zadanej trasy samostatne vykonávať všetky úkony vodiča. Problém tohto systému tkvie v tom, že nedisponuje bezpečnostnou poistkou a v prípade núdzovej situácie musí úlohu vedenia okamžite prebrať vodič. Ide o pomerne nebezpečný koncept, a preto mnohí výrobcovia tento stupeň vývojovo radšej „preskočili“ a pustili sa rovno do štvrtej úrovne.

Úroveň 4 – Aj naďalej vyžaduje zásah vodiča v kritických situáciách. Na rozdiel od predchádzajúcej úrovne však zvládnu systémy takto vybaveného vozidla vyriešiť aj komplikované situácie na ceste a v prípade nevyhnutného zásahu vodiča dokážu s autom najprv bezpečne zastaviť. Až po bezpečnom zastavení systémy vyzvú vodiča, aby pokračoval ďalej.

Úroveň 5 – Ide o plne autonómne vozidlo, ktoré v žiadnej situácii nepotrebuje zásah vodiča. Auto je tak po celý čas kontrolované výhradne počítačom a v mnohých predstavených konceptoch už výrobcovia ani nepočítajú s ovládacími prvkami ako sú pedále či volant.

VIDEO:

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.