PORADŇA: Chystáte sa do Chorvátska autom? Toto by ste mali vedieť!

Do obľúbenej dovolenkovej destinácie sme sa tentokrát vybrali priamo z Košíc. Keďže sme sa chceli vyhnúť vysokým teplotám a premávke, Slovensko sme opustili v neskorých nočných hodinách. Za Košicami sme využili rýchlostnú cestu, ktorá vedie priamo k hraničnému priechodu. Ide o krátky spoplatnený úsek, pokiaľ však nemáte diaľničnú známku, odporúčame vám využiť starú cestu cez obec Kechnec…. Prečítať celé
Vydané  Text: 

Do obľúbenej dovolenkovej destinácie sme sa tentokrát vybrali priamo z Košíc. Keďže sme sa chceli vyhnúť vysokým teplotám a premávke, Slovensko sme opustili v neskorých nočných hodinách. Za Košicami sme využili rýchlostnú cestu, ktorá vedie priamo k hraničnému priechodu. Ide o krátky spoplatnený úsek, pokiaľ však nemáte diaľničnú známku, odporúčame vám využiť starú cestu cez obec Kechnec. Otestujte sa zadarmo, máme všetky testy autoškoly | AUTOSKOLA.AUTOVINY.SK
**MAĎARSKO** Napojiť sa na diaľnicu je v Maďarsku možné až pri Miškovci, ku ktorému vedie od hraníc nešťastná cesta E71. Tá je momentálne vo veľmi zlom stave a na mnohých miestach je obmedzená aj rýchlosť na 30 km/h. Naša prvá zastávka bola na pumpe pri mestečku Encs, kde nás prekvapil pohľad na stojan s cenami palív. Benzín (392.9 HUF) bol výnimočne lacnejší než nafta (398.9 HUF). Okrem plnej nádrže sme museli zaplatiť aj za diaľničnú známku. V našom prípade išlo o desaťdňovú, ktorá stojí v prepočte zhruba 11 € (2 975 HUF). Maďarská diaľnica M3 smerujúca priamo do hlavného mesta je v dobrom stave, problémy nastali tesne pred Budapešťou. Pri obci Gödöllő sa diaľnica kvôli cestárskym prácam rozdeľuje, pričom ľavý pruh vás dovedie priamo do centra Budapešti bez možnosti odbočiť na mestský obchvat. Túto šancu dostanú len vodiči, ktorí pred rozdelením okupovali pravý alebo stredný pruh. Ku chorvátskej hranici vedie od hlavného mesta diaľnica M7. Jej pravý pruh je na mnohých miestach v horšom stave najmä vďaka kamiónom, ktoré vytvorili nebezpečné koľaje.
**CHORVÁTSKO** Aj napriek tomu, že Chorváti sú už päť rokov v Európskej únii, na hranici stále nájdete bezpečnostné zložky. Na celom území Chorvátska je v súčasnosti zvýšená aktivita hraničnej polície, ktorá sa snaží zamedziť migrantom vstup na územie EÚ. Cudzincom, ktorí do krajiny prichádzajú z EÚ, však stačí len občiansky preukaz. *Mýtne brány:* Za kvalitné cesty si Chorváti nechajú dobre zaplatiť. Mýto sa vyberá len na niektorých úsekoch a cena je pohyblivá aj v závislosti od ročného obdobia. Pred vstupom na spoplatnený úsek vás zastaví brána, na ktorej získate kartičku s označením miesta vstupu, samotnú platbu vykonáte až pri výjazde z diaľnice. Výslednú sumu môžete zaplatiť v hotovosti (prijímajú aj €) alebo kartou. Cesta do Puly nás od hraníc vyšla na 186 HRK (v prepočte približne 25 €). 1. Goričan – Zagreb: 47 HRK 2. Zagreb – Rijeka: 77 HRK 3. Učka – Pula: 62 HRK
Stále v spojení: Pokiaľ na cestách aktívne používate mobilné aplikácie Android Auto či Apple CarPlay, alebo chcete mať prístup na internet bez ohľadu na dostupnosť WiFi v okolí, miestny operátor Vip si pre turistov pripravil špeciálnu ponuku neobmedzeného internetu na týždeň. Ide o 4G SIM kartu Vipme Tourist, ktorú si môžete jednoducho zakúpiť na takmer každej benzínovej pumpe za férových 10 €. Karta sa aktivuje automaticky po vložení do telefónu, a pokiaľ si vo vašom telefóne nastavíte aj prístupový bod (Hotspot), internet bude môcť využívať celá rodina.
**Tipy na výlet:** *Pula* Je to najväčšie mesto na polostrove Istria, ktoré sa môže pýšiť bohatou históriou a cennými pamiatkami. K najväčším lákadlám môžeme zaradiť rímsky amfiteáter (Aréna). Dokončili ho koncom prvého storočia a v súčasnosti ide o 6. najväčší zachovaný amfiteáter na svete (šírka až 132 metrov, výška 32 metrov). Za zmienku určite stojí aj Augustov chrám v historickom centre, jeho stavba začala 2 roky pred n. l. Vo vnútri sa v súčasnosti nachádza výstava archeologických vykopávok. Ešte starší je Víťazný oblúk, ktorý tvorí akúsi vstupnú bránu do centra. Vybudovali ho členovia rodiny Sergijevcov v rokoch 29 – 27 pred naším letopočtom.
*Národný park Brijuni* Brijuni predstavujú skupinu 14 ostrovov rozkladajúcich sa pri západnom pobreží Istrijského polostrova, od ktorého sú oddelené 3 km širokým kanálom. Lístok na trajekt si môžete kúpiť priamo vo fažanskom prístave. Za 200 HRK získate nielen obojsmerný lístok na najväčší ostrov Veliki Brijun, ale v cene sú zahrnuté aj poplatky za sprievodcu, cesta vyhliadkovým vláčikom či vstup do múzeí. Brijunské súostrovie je známe miernym prímorským podnebím a bujnou stredozemná vegetáciou. V minulosti boli ostrovy kvôli malárii úplne zanedbané. Koncom 19. storočia ich kúpil rakúsky priemyselník a riaditeľ Vítkovických železiarní, Paul Kuppelwieser. Na pomoc proti komárom, ktoré maláriu na ostrove prenášali, si pozval známeho bakteriológia a nositeľa Nobelovej ceny, Roberta Kocha. Tomu sa podarilo ostrov vyčistiť od močiarov a hmyzu, vďaka čomu mohol priemyselník premeniť ostrov na dovolenkový raj. Od roku 1947 neboli ostrovy verejnosti prístupné, slúžili ako exkluzívna letná rezidencia juhoslovanského prezidenta, Josipa Broze Tita. V roku 1956 bola na ostrovoch podpísaná aj zakladacia listina Hnutia nezaradených krajín – Brijunská deklarácia.
*Rovinj* Mestečko Rovinj dokáže upútať už svojou polohou. Stojí totiž na neveľkom vápencovom polostrove, na ktorom sa stupňovito rozkladá historické mestské jadro. Práve nedostatok miesta určoval charakter tunajšej obytnej zástavby. Úzke vysoké domy stojace jeden tesne vedľa druhého, balkóny, úzke priechody, strmé krivolaké uličky a schodiská, stúpajúce terasovito k najvyššiemu bodu mesta – k chrámu patrónky a ochrankyne mesta, sv. Eufémie. Na každom kroku je citeľný odkaz Benátskej republiky, pod ktorú toto mestečko v minulosti spadalo.
*Záhreb* Cesta do Chorvátska nemôže byť kompletná bez zastávky v hlavnom meste. Záhreb vznikol z dvoch stredovekých osád – Kaptolu a Gradecu, ktoré tvoria staré mestské jadro Horného mesta, je pravým stredoeurópskym mestom, ktoré má spolu s okolitými mestečkami približne milión obyvateľov. Staré barokové jadro je utkané zo starých kamenných ulíc a budov, mnohých kostolov, majestátnej katedrály a moderných obchodov, príjemných kaviarní a reštaurácií. Povozte sa v modrej záhrebskej električke alebo sa prejdite po najdlhšej záhrebskej ulici – Ilici. K dispozícii sú po celom meste aj elektrobicykle (20 HRK/30 min), vďaka ktorým si prehliadku mesta výrazne uľahčíte.
ZDROJE: http://www.hrvatska.sk/




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.