30 susedov zdieľa jeden Citroën. Kľúče sú v krčme, auto pred dverami

Obyvatelia francúzskej obce Pont-de-Barrét zdieľajú jeden starý Citroën ZX. Kľúče sú u hostinského a kilometer stojí 25 centov.

Vo francúzskej dedine Pont-de-Barrét, ktorá má len okolo 700 obyvateľov a nachádza sa na juhovýchode krajiny, si miestni obyvatelia našli celkom nezvyčajný spôsob, ako udržať mobilitu a zároveň ušetriť. Skupina asi 30 ľudí sa totiž rozhodla zdieľať jedno auto. A to nie hocijaké auto, ale starý Citroën ZX, ktorý by sa na slovenských cestách považoval skôr za historickú kuriozitu.

Kľúče k vozidlu sú uložené v miestnom hostinci, čo zaručuje nielen bezpečnosť, ale aj každodennú príležitosť na malú debatu pri káve alebo pohári vína. Kto potrebuje auto, jednoducho príde, vezme si kľúče a ide. Používatelia platia 25 centov za kilometer, a to je suma vyhradená len na palivo, údržbu a prípadné opravy. Žiadne skryté poplatky, žiadne zložité aplikácie, žiadne predražené predplatné.

Obyvatelia francúzskej obce Pont-de-Barrét zdieľajú jeden starý Citroën ZX. Kľúče sú u hostinského a kilometer stojí 25 centov.

Niekedy je menej viac

Projekt z Pont-de-Barrétu je malým zázrakom komunitnej koordinácie. Každý používateľ sa musí dohodnúť s ostatnými, kedy auto potrebuje, a vymedziť si čas na jeho vrátenie. Jednoduchá logistika sa tak stáva každodennou výzvou, ktorá posilňuje dôveru medzi obyvateľmi a občas vytvára zábavné situácie. Napríklad, ak sa niekto rozhodne vziať auto na víkendový výlet, ostatní musia improvizovať alebo si prispôsobiť plány. Nedorozumenia sa riešia u hostinského, ktorý sa stal neoficiálnym koordinátorom flotily a miestnym hrdinom.

Udržateľná mobilita nemusí stáť milióny ani si vyžadovať špičkové technológie. Stačí dobrý nápad, ochota spolupracovať a pocit spolupatričnosti. Obec tak dokazuje, že niekedy je menej viac, a že autá nemusí vlastniť každý jednotlivec, aby mohli slúžiť celej komunite.

Obyvatelia francúzskej obce Pont-de-Barrét zdieľajú jeden starý Citroën ZX. Kľúče sú u hostinského a kilometer stojí 25 centov.

Najlepšie na tom je, že tento systém má aj environmentálny prínos. Jeden starý Citroën nahrádza desiatky individuálnych vozidiel, ktoré by inak stáli v garážach a stále by produkovali emisie. Obec tak nepriamo prispieva k zníženiu uhlíkovej stopy, a pritom sa všetci dobre zabavia pri organizovaní jednoduchého zdieľania.

Samotný Citroën ZX je pre obyvateľov symbolom praktickosti a humoru. Vozidlo už prešlo rôznymi malými opravami, má škrabance, odreniny a charakter, ktorý by žiadne nové SUV nikdy nemalo. Pre miestnych je to viac než auto, je to súčasť dediny, spája generácie a občas vyvolá smiech pri jeho pomalých štartoch alebo štarte do kopca.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!