aktualita, odporúčané
Štát tvrdí, že cestovať sám v aute, je luxus, ktorý si nemôžeme dovoliť. Čo sa chystá?
Cestovať sám v aute je bežnou praxou aj na našich cestách. Poďme však do európskej krajiny, kde sú nútení tento problém riešiť. DGT ( Španielske generálne riaditeľstvo pre dopravu) už dlho trvá na tom, že dopravné zápchy v mestách majú jedného hlavného vinníka: cestovanie ľudí osamote . „Keby sme dokázali cestovať s dvoma ľuďmi, bolo by polovica áut, polovica emisií a polovica spotreby paliva,“ poukázal Pere Navarro minulé leto, tesne pred začiatkom sviatočného cestovného obdobia.
Sám v aute ako luxus
Riaditeľ dopravy tento bod zopakoval, pričom konkrétne spomenul dochádzanie do práce . Navarro sa domnieva, že cestovanie výlučne sám v aute je luxus , „ktorý si nemôžeme dovoliť“. „ Zvýšenie obsadenosti je nevyhnutnosť“ Riaditeľ DGT (Španielskeho generálneho riaditeľstva pre dopravu) sa nad tým zamyslel na konferencii Global Mobility Call v Madride , ktorá sa venovala podpore novej mobility.
Podľa španielskeho dopravného oddelenia má 85 % áut, ktoré denne dochádzajú do práce a z práce, iba jedného cestujúceho. A keďže prístupové cesty do miest sú vyťažené na maximum, domnievajú sa, že riešením nemôže byť ich ďalšie rozširovanie. Je nevyhnutné, aby v aute cestovali viac ako dvaja ľudia. „Musíme kolektívne zmeniť myslenie, ktoré nám umožní motivovať vysokú obsadenosť vozidiel, pretože si nemôžeme dovoliť prepravovať 1 500 kg denne, aby sme prepravili iba jednu osobu,“ uviedol. Túto kritiku nepredniesol prvýkrát; už v lete poznamenal, že sa mu to „nezdá inteligentné “.

Sám v aute .. problematika, ktorá sa týka aj slovenských ciest
Riešenie DGT spočíva v zdieľanej jazde. Napríklad v partnerstve so spoločnosťami a vládnymi agentúrami s cieľom propagovať služby zdieľanej jazdy pre firmy. „Zvýšenie obsadenosti je nevyhnutné“ pre zlepšenie mestskej mobility, uvádza Navarro a hovorí o „osvojovaní si racionálnejších návykov“. Podľa Navarra má riadenie mobility v mestách nielen environmentálne dôsledky, ale aj ekonomické a mestské. „Mestá, ktoré dobre riadia svoju mobilitu, prilákajú talenty a investície. Tie, ktoré to neurobia, uviaznu v hluku, dopravných zápchach a znečistení.“
Pruhy pre vozidlá s vysokou obsadenosťou (HOV). Toto nie sú len prázdne slová o budúcnosti mestskej mobility. DGT (Španielske generálne riaditeľstvo pre dopravu) už bojuje proti vozidlám s jednou osobou. Jedným z príkladov je nový pruh pre autobusy Bus-HOV na diaľnici A-2 v Madride , a to na príjazdovej aj odjazdovej trase. Prístup do tohto pruhu bude riadený infračervenými kamerami ovládanými umelou inteligenciou a povolené budú iba vozidlá s najmenej dvoma cestujúcimi. Prevádzka bude spustená začiatkom roka 2026 a bude premávať podľa variabilného harmonogramu a bude aktivovaný iba počas dopravnej špičky.
Nesprávna jazda v tomto jazdnom pruhu s vysokou obsadenosťou sa trestá pokutou 200 eur a považuje sa za závažný priestupok.

Sám v aute .. riešením sú zdieľané jazdy, aj keď na úkor komfortu a hesla „sám sebe pánom“
Preťažená štvrť podporuje používanie automobilov.
Tento prístupový bod je jedným z najproblematickejších v meste pre každodenné dochádzanie a je ukážkovým príkladom toho, ako plán DGT nezohľadňuje model bývania vo veľkých mestách, ako je Madrid. Vysoké náklady na bývanie vyhnali obyvateľov na okraje mesta, mnohí však naďalej pracujú v samotnom Madride.
Koridor Henares, cez ktorý vedie diaľnica A-2 medzi Madridom a Guadalajarou, zahŕňa viaceré satelitné mestá ako Coslada, San Fernando de Henares, Paracuellos de Jarama, Daganzo de Arriba, Torrejón de Ardoz, Meco, Alovera, Azuqueca de Henares a samotná Guadalajara. Predstavuje mestskú oblasť s viac ako 600 000 obyvateľmi, pričom toto číslo v priebehu rokov neustále rastie.
Dochádzanie do práce z týchto miest verejnou dopravou trvá dvakrát až trikrát dlhšie, alebo je v závislosti od oblasti jednoducho nemožné kvôli dopravným spojom. Nie všetky z nich majú prímestskú železničnú dopravu a ani sieť medzimestských autobusov v Madridskom spoločenstve tieto trasy nie vždy pokrýva. Tento jazdný pruh sa pravdepodobne stane hlavným úzkym hrdlom, lievikom, najmä vzhľadom na stovky nákladných vozidiel, ktoré denne premávajú po príjazdovej ceste A-2 a ktoré tiež nebudú môcť použiť tento nový jazdný pruh pre autobusy.
Poviete si, že to je Španielsko, ale problém sa týka aj Slovenska
Vezmite si satelity v okolí veľkých miest. Najdokonalejším príkladom je Bratislava. V smere z Malaciek je špička nonstop. V smere od Dunajskej Stredy za mňa extrémne nevyhovujúce až nebezpečné zjazdové vetvy na diaľnici R7, kde sa pripája rovno do T-križovatky, ktorá je na neprehľadnom horizonte… a Senec, resp. Trnava, to je katastrofa sama o sebe a ešte dlho bude. A už len čakám, aké obmedzenia na vjazde do Bratislavy budú. Sám v aute je jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia chcú autá..
Zdroje: motorpasion.com
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













