Poradňa, servis,
Chladiaca kvapalina v chladiči. Ako ju vymeniť doma a hlavne ako to spraviť bez následkov?
Chladiaca kvapalina. Treba ju aj preplachovať?
Všimli ste si zmenu farby alebo sediment? Oboje je zlé. Sediment môže napríklad upchať jemné chladiace kanáliky v chladiči alebo v radiátore kúrenia. Najlepšie je vypustiť starú nemrznúcu zmes, prepláchnuť systém destilovanou vodou a naplniť ho novou chladiacou zmesou. Ak je systém veľmi znečistení, na prepláchnutie môžete skúsiť použiť ocot, kyselinu citrónovú, alebo iné babské recepty z kuchyne. To by som však na moderných autách nerobil. Ja som skúsil originálny prípravok na čistenie chladiaceho systému, postupoval som presne podľa pokynov, a preplachoval som chladiaci systém na dvakrát, keďže som mal v radiátore kúrenia usadeniny, a auto kúrilo iba na polku strany. Je to mimochodom celkom bežný problém tohto môjho auta.

Zvyšky chladiacej kvapaliny išli z chladiča pomocou záhradnej hadice s bežným miernym tlakom.
Po prepláchnutí sa situácia naozaj zlepšila, čo však bol problém, bolo dostať agresívnu chémiu z okruhu. Preplachy, od jednoduchých cez záhradnú hadicu, až po opakované zahrievanie motora na prevádzkovú teplotu spotrebovalo zhruba 30 litrov obyčajnej vody, 15 litrov destilovanej vody a aj tak som musel chladiacu kvapalinu kupovať na 2x, keďže aj keď som si myslel, že už je všetko čisté, tak po prvom naliati koncentrátu sa chladiaca kvapalina automaticky zakalila. Toto naozaj pomalé hranie sa trvalo 2 dni. Proste sa mi nepáčilo, že systém vždy vyprodukoval nejakú zmenu farby chladiacej kvapaliny a chcel som to mať spravené tip-top. Treba mať na pamäti, že to je agresívna chémia, ktorá môže poškodiť komponenty chladiaceho systému.
Nezabudnite odvzdušniť
Odvzdušnenie chladiaceho systému je proces, ktorý odstraňuje vzduchové bubliny, ktoré môžu spôsobiť prehrievanie motora. K tomuto procesu dochádza pri údržbe systému a je potrebné doplniť chladiacu kvapalinu.
A tu začína alchýmia a čarovanie s motorom zahriatym na prevádzkovú teplotu, aby sa otvoril termostat a kvapalina krúžila cez celý okruh chladenia.

Chladiaca kvapalina zmiešaná s preplachovým čističom vytvárala veľmi dlho veľa peny.
Môj Lexus nemá žiadne špeciálne odvzdušňovacie procedúry, keďže to je fakt staré a jednoduché auto. S niektorými autami sa musíte postaviť do kopca a nechať ich bežať pár minút, iné majú odvzdušňovacie ventily, a potom tie moderné. tie na odvzdušnenie potrebujú diagnostiku.
Existujú 2 bežné spôsoby, ako odvzdušniť chladenie:
- Metóda s odvzdušňovacím ventilom: Nájdite odvzdušňovací ventil na chladiči alebo na hadici, či niektoré v blízkosti domčeku termostatu. Otočte ventil proti smeru hodinových ručičiek, kým nezačne chladiaca kvapalina unikať. Po dokončení uzavrite ventil.
- Metóda s motorom: Naštartujte motor a nechajte ho bežať na voľnobehu. Pomaly otvorte uzáver expanznej nádoby. Sledujte, ako vzduch uniká a chladivo sa začne zdvíhať. Keď sa objavia bublinky, zatvorte uzáver.
Upozornenie! Nezabudnite na ochranné prostriedky. Chémie môžu poškodiť aj oči aj kožu!
Čítajte ďalej
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.


















