Policajti trestajú mobil za volantom 300 eurami, tento nebezpečný manéver im uniká
Veľké dotykové displeje, ktoré dnes nájdeme takmer v každom novom aute, priam nabádajú vodičov k manipulácii počas jazdy. Ak je neopatrná a bezohľadná, obrazovky sa vyrovnajú aj nebezpečenstvu, ktoré vyvoláva mobil za volantom.
Odborníci upozorňujú na čoraz väčší nesúlad. Kým mobil za volantom (napríklad telefovanie počas jazdy bez handsfree) je nebezpečný a pokutovaný, dotykové displeje sú v autách plne legálne.
Keď vás pristihne polícia s mobilom v ruke počaš šoférovania, platíte na mieste pokutu do 150 eur, alebo 300 eur v blokovom konaní. Naopak, nepoznáme prípad, keď by motorista dostal na Slovensku pokutu vyslovene za používanie zabudovaného dotykového displeja. Výskumy pritom jednoznačne dokazujú, že miera rozptyľovania vodiča je veľmi podobná, ak nie ešte horšia.
Dotykové obrazovky nebezpečnejšie ako mobil za volantom?
Keď vodič v aute používa klasické tlačidlá alebo otočné ovládače, po chvíli si ich polohu zapamätá a dokáže ich ovládať aj naslepo bez toho, aby musel odvrátiť oči preč z cesty.
Dotykové displeje však neposkytujú tradičnú hmatovú odozvu a navyše sú prepchaté množstvom funkcií, ktoré si vyžadujú preklikávanie cez viaceré vrstvy menu. Výsledkom je, že vodič sleduje obrazovku namiesto toho, aby dával pozor na cestnú premávku.
Testy ukazujú alarmujúce výsledky
Švédsky magazín Vi Bilägare porovnal ešte v roku 2022 ovládanie moderných áut s dotykovými obrazovkami so starším Volvom V70, vybaveným klasickými tlačidlami. Testovaní vodiči museli počas jazdy pri rýchlosti 110 km/h vykonať štyri jednoduché úlohy – napríklad zapnúť vyhrievanie sedadiel, zmeniť teplotu či prepnúť rádio.
V 17-ročnom Volve trvali všetky úkony približne 10 sekúnd, auto medzitým prešlo asi 300 metrov. V moderných vozidlách boli výsledky výrazne horšie. Najhoršie obstál čínsky elektromobil MG Marvel R. Vodič potreboval takmer 45 sekúnd, počas ktorých auto prešlo „naslepo“ až 1,4 kilometra. O niečo lepšie dopadli Dacia Sandero (13,5 sekundy) či Volvo C40 (13,7 sekundy), no ani tieto modely sa nevyrovnali starému Volvu V70.
Aj ďalšie štúdie potvrdili nebezpečenstvo
Nórska výskumná organizácia SINTEF zistila, že aj jednoduchá zmena teploty na dotykovom displeji si vyžaduje priemerne 3,5 sekundy času, počas ktorého sa vodič nepozerá na cestu. Vyhľadanie novej stanice rádia zaberie v priemere 11 sekúnd a zadanie adresy do navigácie dokonca 16 sekúnd.
Britské laboratórium TRL navyše upozornilo, že dotykové displeje údajne spomaľujú reakčný čas vodičov ešte viac než jazda s prekročeným limitom alkoholu v krvi. Samozrejme, závisieť to bude určite aj od množstva skonzumovaného alkoholu.
Organizácia Euro NCAP zmenila pravidl=a
Bezpečnostná organizácia Euro NCAP už medzičasom zareagovala. Od roku 2025 nedokáže žiadne auto získať hodnotenie plných päť hviezdičiek, ak sa nedajú jeho základné funkcie – ako smerovky či stierače – ovládať fyzickými tlačidlami. Výrobcovia áut si často cenia hodnotenie Euro NCAP ako silný predajný argument. Snažia sa preto v testovaní obstáť čo najlepšie.
Niektoré automobilky už menia stratégiu. Volkswagen, Hyundai či Porsche začali do nových modelov opäť vracať klasické tlačidlá. Robia tak nielen kvôli bezpečnosti, ale aj preto, že zákazníci považujú dotykové obrazovky (minimálne v niektorých situáciách) za nepraktické a otravné.
Spolu s tým, ako displeje strácajú časť svojej popularity, automobilky sa pozerajú aj po ďalších alternatívnych riešeniach, akým je napríklad hlasové ovládanie. Jeho používanie odporúča aj nórsky SINTEF a poslúži vám často určite lepšie ako mobil za volantom či komplikovaný dotykový displej vozidla.