Najviac prehliadané auto: Spotreba 3 litre na 100 km, vodiči ho nechcú predať
Model Audi A2 (vyrábaný v rokoch 2000 až 2005) bol odvážnym experimentom. Toto dodnes prehliadané auto vzniklo ako ultraľahký kompaktný minivan s celohliníkovou karosériou, aerodynamickým dizajnom a úspornosťou, ktorá presvedčila aj kritikov.
Hoci sa z neho nestal predajný hit, A2 si dnes drží status priekopníka a obľúbeného youngtimera s perspektívou investície do budúcna.
Nízka spotreba 3 litre ako hlavný cieľ
Začiatkom 90. rokov prišiel koncern Volkswagen s cieľom postaviť auto, ktoré spotrebuje len 3 litre paliva na 100 km. Úlohu postaviť ho dostala automobilka Audi. V Neckarsulme vytvorili projekt s interným názvom „Ringo“. Auto dostalo tvar karosérie, ktorý bol krátky a vysoký, s extrémne nízkym odporom vzduchu.
Model Audi A2 sa stal prvým kompaktným automobilom s kompletne hliníkovou karosériou. Jeho holá karoséria dosahovala hmotnosť len 153 kg. To bolo o 40 % menej než pri oceli. Po aerodynamickej stránke malo vozidlo výborné výsledky, koeficient odporu vzduchu sa podarilo dostať na hodnotu 0,28.
Auto dosiahlo svoj najväčší rekord v roku 2001. Modelom Audi A2 1.2 TDI dosiahol spotrebu len 2,99 litra na 100 kilometrov. Vo svojej triede sa stal prvým sériovo vyrábaným autom s takouto spotrebou.
Prehliadané auto ocenil až čas
Napriek všetkým pozitivám zostali predaje tohto modelu skromné. Počas piatich rokov vyrobili len 176 tisíc kusov Audi A2. Ako hlavný problém sa ukázala cena. Malý prémiový model od Audi stál takmer toľko ako väčšie modely značky. Zachrániť to už nedokázal ani marketing vrátane ponuky špeciálnych edícií a v roku 2005 prišiel koniec.
Uplynulo štvrťstoročie od premiéry a Audi A2 už nie je tak prehliadané auto ako v minulosti. Naopak, dostáva sa mu väčšieho uznania. Fanúšikovia oceňujú jeho priestrannosť, kvalitné spracovanie a hlavne nadčasovú efektivitu po motorickej stránke.
Na trhu pre youngtimery si exampláre A2 v dobrom stave držia stabilné ceny. Mnohí nechcú svoj „kúsok“ predať a radšej si ho ešte podržia. Často si tento nemecký model kúpite drahšie ako bežné malé autá z prelomu tisícročí. Po pôvodnom neúspechu si tak auto zachraňuje reputáciu aspoň dodatočne.
Zdroj: Audi