Nová fáza na semaforoch: Je veľmi dôležitá, vodiči ju ešte nepoznajú
Každý vodič pozná klasické tri farby semafora – červená znamená stop, zelená vám umožňuje prejsť križovatkou a oranžová upozorňuje na zmenu dopravnej situácie. Akú úlohu by prebrala ďalšia fáza na semaforoch reprezentovaná novou farbou?
Vedci z univerzity v Severnej Karolíne (USA) prišli s odvážnym návrhom. Na križovatkách by sa mala objaviť aj štvrtá farba. Má byť biela a bude určená predovšetkým pre autonómne vozidlá. Mala by prispieť k rýchlejšej a plynulejšej cestnej premávke.
Ako má fungovať biela fáza na semaforoch
Nový koncept semaforov vychádza z toho, že autonómne vozidlá dokážu medzi sebou bezdrôtovo komunikovať a takisto si vedia vymieňať informácie s riadiacim systémom semafora.
Ak by sa na križovatke zhromaždilo viac takýchto vozidiel, semafor by spustil bielu fázu. V nej by už riadenie premávky prebrali samotné autonómne autá. Medzi sebou by sa dohodli, kto môže ísť a kto musí na križovatke počkať.
Ostatní účastníci cestnej premávky by sa pritom riadili jednoduchým pravidlom. Vždy by nasledovali auto pred sebou. Ak dané vozidlo spomalí, spomalili by ste aj vy. Ak sa pohne, urobíte tak aj vy.
Keď by na križovatke nebolo dosť autonómnych vozidiel, semafor by sa automaticky vrátil k tradičnej schéme troch farieb a biela ako fáza na semaforoch by bola vypnutá.
Prečo nové svetlo na semaforoch?
„Odovzdať časť riadenia premávky autonómnym vozidlám je relatívne nová myšlienka,“ povedal profesor Ali Hajbabaie, ktorý pracuje na novom projekte.
Podľa neho by biela fáza na semaforoch mohla skrátiť čakacie doby pre chodcov, znížiť spotrebu paliva a zlepšiť plynulosť dopravy pre všetkých vrátane vodičov bez inteligentného auta.
Myšlienku bielej fázy predstavili vedci už v roku 2020. Vtedy však išlo o centralizovaný systém, kde premávku riadil výlučne počítač. Nový dopravný model však využíva výpočtovú kapacitu samotných autonómnych áut. To prináša vyššiu flexibilitu.
Autonómne autá majú potenciál riešiť dopravné zápchy
Simulácie vedcov priniesli tri kľúčové zistenia. Aj bez bielej fázy autonómne autá zrýchľujú dopravu a zmenšujú dopravné zápchy. Biela fáza na semaforoch posilňuje tento efekt ešte viac.
Zároveň platí, že čím viac autonómnych áut dorazí na križovatku, tým rýchlejšie dokážu technológie riadiť križovatku. Zaujímavosťou je, že zlepšenie bolo viditeľné už pri desaťpercentnom podiele autonómnych vozidiel.
Vedci chcú navrhovaný koncept štvrtej farby otestovať v praxi. Ak sa potvrdia výsledky simulácií, už čoskoro by sa mohol objaviť pilotný projekt s križovatkami, na ktoré pribudne biela fáza na semaforoch. To by znamenalo prvý krok k tomu, aby autonómne vozidlá aspoň do istej miery aktívne riadili cestnú premávku.
Zdroj: TopGear.com