Najväčší mýtus o rozbíjaní skla: Ktoré okno rozbiť v prípade nehody?

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

Otázka „ktoré okno rozbiť“ v prípade núdze sa môže zdať banálna, no v skutočnosti ide o rozhodnutie, ktoré môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Predstava, že ostanete uväznení v aute po nehode, poruche alebo dokonca v situácii, keď sa vo vozidle nachádza dieťa či domáce zviera a kľúče zostali zamknuté vo vnútri, je desivá. Práve vtedy prichádza na rad rýchla reakcia, správny výber a schopnosť konať bez váhania.

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

Na výbere okna záleží viac, než si myslíte

Mnohí ľudia si myslia, že nezáleží na tom, ktoré okno rozbiť, hlavne že sa dostanú dnu alebo von. Pravda je však taká, že rozdiel je obrovský – od bezpečnosti cestujúcich, cez riziko zranenia až po následné finančné náklady (ktoré ale zrejme v danej situácii neriešite, ale presne na to je tu tento článok). Čelné sklo je síce najväčšie, ale aj najodolnejšie a najdrahšie na výmenu. Zadné sklo má svoje špecifiká, no jeho oprava môže vyjsť poriadne draho. Bočné okná sú preto najrozumnejšou voľbou, a to nielen z praktického, ale aj z bezpečnostného hľadiska.

Na prvý pohľad sa zdá, že predné sklo je logickou voľbou – je najväčšie a na dosah ruky. Lenže práve ono sa rozbíja najťažšie. Moderné čelné sklá sú vyrobené z vrstveného bezpečnostného skla, ktoré má špeciálnu fóliu medzi dvoma vrstvami. Tá zabezpečí, že pri rozbití ostane sklo pohromade, aby ostré črepy nezranili posádku. Ak sa teda niekto rozhoduje, ktoré okno rozbiť, čelné by malo byť úplne poslednou voľbou – takmer nemožno ho preraziť obyčajným nástrojom a jeho výmena môže stáť stovky eur, pri autách s kamerami a senzormi aj viac než tisíc.

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

Bočné okná

Ak sa pýtate, ktoré okno rozbiť, odpoveď je jasná – bočné. Sú vyrobené z tvrdeného skla, ktoré sa po údere rozpadne na malé kúsky s tupými hranami, čím sa minimalizuje riziko vážnych poranení. Odborníci odporúčajú rozbíjať najmä zadné bočné okno na opačnej strane, než kde sa nachádza osoba, ktorú chcete vyslobodiť. Tak sa vyhnete tomu, že by ju zasiahli úlomky. Navyše, výmena takéhoto skla stojí výrazne menej, väčšinou od 100 do 200 eur.

Ešte je tu možnosť rozbiť malé sklo pri Á-čkovom stĺpiku alebo C-čkovom, ktoré väčšinou postačí na dosiahnutie kľúčov alebo otvorenie dverí či veľkého okna, ak situácia nie je príliš vážna. Paradoxne je toto malé trojuholníkové sklo o dosť drahšie ako to veľké a navyše môžete naňho čakať niekoľko mesiacov. Preto, ak ste „iba“ zabuchli kľúče a v aute sa nenachádza žiadna osoba, rozbite radšej veľké sklo, s tým bude menej problémov.

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

Zadné sklo

V prípade, že bočné okná nie sú dostupné – napríklad po vážnej nehode, keď je karoséria zdeformovaná – môže prísť do úvahy aj rozbitie zadného okna. Aj to je kalené, takže sa rozbije na drobné kúsky. Problémom však je, že často obsahuje vykurovacie špirály. Pri otázke, ktoré okno rozbiť, je preto zadné sklo akousi „druhou voľbou“ – na záchranu určite poslúži, ale jeho výmena sa môže vyšplhať na 300 eur či viac.

Ako správne rozbiť sklo?

Ak ste už rozhodnutí, ktoré okno rozbiť, je dôležité vedieť aj, ako na to. Najväčšiu chybu robí ten, kto udiera do stredu skla – tam je totiž najpevnejšie. Údery treba smerovať do rohov, blízko rámu. Stačí malý, ale presný úder špicatým predmetom. Kovový kľúč na kolesá, skrutkovač, kovová tyč alebo špeciálne bezpečnostné kladivko dokážu spraviť divy. Zaujímavým trikom je aj využitie opierky hlavy zo sedadla – jej kovové tyčky sú navrhnuté tak, že nimi možno účinne preraziť tvrdené sklo. Ale keď ste vonku ako prvá pomoc na mieste, nebudete ako prvé zo svojho vyberať z auta hlavovú opierku.

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

A nie každý má po ruke kladivo či iný nástroj. Preto odborníci odporúčajú nosiť v aute malé bezpečnostné kladivo, ktoré má často aj zabudovaný nožík na prerezanie bezpečnostného pásu. V situáciách, kde ide o sekundy – dieťa alebo zviera uväznené v rozhorúčenom aute – môže byť vedomosť o tom, ktoré okno rozbiť, a pripravený nástroj tým najväčším rozdielom medzi šťastným koncom a tragédiou.

A potom sa môžeme pozrieť aj na ekonomickú stránku. Predné sklo je najdrahšie, zadné stredne drahé a bočné najlacnejšie. Ak teda ide o situáciu, kde neohrozujete život, ale skôr riešite praktický problém – napríklad zamknuté kľúče v aute – výber správneho okna môže znamenať stovky eur ušetrených na oprave. V núdzovej situácii hrá úlohu aj psychológia. Ľudia často zamrznú a strácajú drahocenné sekundy. Vedieť vopred, ktoré okno rozbiť, znamená odbremeniť mozog od zbytočného rozhodovania a okamžite konať. Tréning a predstava možného postupu vopred dokážu zachrániť životy.

Vedieť, ktoré okno rozbiť v prípade núdze, môže zachrániť život a zároveň ušetriť stovky eur. Ktoré okná sú ideálne a ako správne konať v krízových situáciách?

Automobilky si uvedomujú, že tieto situácie sú realitou. Moderné autá preto ponúkajú automatické odomykanie dverí po nehode, výklopné strešné okná alebo dokonca elektronické systémy, ktoré umožňujú záchranárom rýchle otvorenie vozidla. Napriek tomu vždy existuje riziko, že technológia zlyhá – a vtedy prichádza na rad ľudský faktor.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!