Elektrický konkurent VW Golf za 29 000 €? Nový B05 cieli priamo na jeho zákazníkov
Čínske automobilky stále intenzívnejšie tlačia na európsky trh a ich ambície sa rozhodne nezastavujú pri lacných mestských autách. Najnovším dôkazom je elektrický hatchback Leapmotor B05, ktorý sa oficiálne predstavil na autosalóne v Mníchove. Európa sa tak môže tešiť na ďalšieho konkurenta v segmente, ktorý bol doteraz pevnou pôdou nemeckých značiek ako Volkswagen či Opel.
Nový B05 má dĺžku 4 430 mm, šírku 1 880 mm a výšku 1 520 mm, čo znamená, že ide o auto porovnateľné s legendárnym Golfom alebo elektrickým Volkswagenom ID.3. Už na prvý pohľad je jasné, že automobilka cieli na zákazníkov, ktorí hľadajú kompaktné, no priestranné auto s moderným dizajnom. Výrobca sľubuje športový charakter, čo podporujú 19-palcové disky kolies a bezrámové dvere – prvok, ktorý v tejto triede rozhodne nie je samozrejmosťou.
Cena, ktorá môže zamiešať karty
Najväčším tromfom novinky je očakávaná cena. 29 000 eur za plnohodnotný elektrický hatchback s modernou výbavou môže byť presne tou hranicou, ktorá priláka masy. Pre porovnanie – základný Volkswagen ID.3 stojí výrazne viac, a to aj napriek tomu, že zákazníci čoraz častejšie sledujú práve sumu a celkové náklady na prevádzku. Technické špecifikácie zatiaľ Leapmotor neodhalil, no všetko nasvedčuje tomu, že pôjde o zjednodušenú a cenovo dostupnejšiu verziu modelu B10. Ten využíva batérie s kapacitou 56,2 alebo 67,1 kWh, ponúka dojazd do 420 km a poháňa ho elektromotor s výkonom 215 koní. Očakávame, že B05 zdedí rovnaké technológie, avšak s menšími úpravami, ktoré ho cenovo priblížia širšiemu okruhu zákazníkov.
Ak ste zvyknutí na klasickú palubnú dosku plnú tlačidiel, B05 vás možno prekvapí. V interiéri sa pravdepodobne objaví rovnaké riešenie ako v crossoveri B10 – 14,6-palcový centrálny dotykový displej a 8,8-palcový digitálny prístrojový panel. Celé ovládanie auta bude postavené na digitálnych funkciách, takže automobilka cieli na mladšiu generáciu vodičov, ktorí sú zvyknutí ovládať všetko cez obrazovky. Príchod Leapmotoru B05 je ďalším dôkazom toho, že čínske značky v Európe nechcú byť iba do počtu. Po MG, BYD či Nio ide o ďalšieho hráča, ktorý si trúfa na segment, kde doteraz dominovali európske značky. A keď k tomu pripočítame fakt, že za autom stojí koncern Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Jeep a ďalšie značky), môže ísť o veľmi nebezpečnú kombináciu pre tradičných výrobcov.
Ak sa naplnia očakávania o cene, dojazde a výbave, Leapmotor B05 môže byť jedným z najväčších prekvapení roka 2025. Európski výrobcovia sa budú musieť pripraviť na tvrdý boj – už nejde len o „lacné čínske autá“, ale o reálne konkurencieschopné modely s technológiou a cenou, ktoré zákazníkov prinútia zamyslieť sa, či im tradičná značka stojí za príplatok.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!