Sayonara Godzilla. Z výrobnej linky zišiel posledný kus športového modelu GT-R
18 rokov. Presne toľko vyrábala japonská automobilka Nissan svoj športový model GT-R. No teraz je už koniec. Sériová podoba modelu GT-R 35, prezývaného „Godzilla“, bola predstavená v roku 2007 na autosalóne v Tokyu a predaj v Japonsku sa začal v decembri 2007. Oficiálny začiatok v USA nastal o 7 mesiacov neskôr, v júli 2008. Európa sa stala tretím spotrebiteľským trhom, kde sa začal predaj v marci 2009.
Veľké časové rozdiely predaja medzi jednotlivým kontinentami vznikli v dôsledku nutnosti budovania špeciálnych GT-R servisných centier, kde sa budú automobily opravovať. Tento model bol priamym nástupcom legiend Skyline GT-R 31 až 34. Takisto bol špeciálny svojim motorom a prevodovkou. Agregát a vzadu namontovaná dvojspojková prevodovka boli ručne vyrábané a montované, v dôsledku čoho sa výroba tohto modelu obmedzila len na 1 000 kusov/mesiac.
Každý jeden automobil bol poháňaný preplňovaným motorom V6 s objemom 3,8 l, ktorý ručne zostavil tím deviatich inžinierov. V pôvodnej podobe dosahoval výkon 473 koní a krútiaci moment 600 Nm, čo stačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 315 km/h. Neskoršia verzia Nismo dostala výkon 592 koní a krútiaci moment 600 Nm, no samotná pohonná jednotka sa v rukách špecializovaných tunerov zmenila na beštiu. Podľa informácii zo špecializovanej dielne sa podarilo upraviť motor až na výkon 2 000 koní. Posledný facelift dostal model GT-R 35 v roku 2023, no jeho predaj sa na európskych trhoch obmedzil. Na domácom, japonskom trhu, boli objednávky otvorené až do februára.
Nádej umiera posledná
Za posledných 18 rokov bolo vyrobených približne 48 000 exemplárov modelu GT-R R35. Séria zahŕňala dva facelifty a niekoľko derivátov zameraných na okruhové jazdy od výkonnostnej divízie Nissanu, Nismo. Hoci v druhej polovici tohto leta zišiel z výrobnej linky posledný exemplár súčasnej generácie Nissanu GT-R a ukončila sa tak éra jedného z najdlhšie vyrábaných športových vozidiel na svete, meno GT-R nezaniklo (a ani nezanikne) úplne.
Generálny riaditeľ Nissanu Ivan Espinosa uviedol, že „GT-R sa bude vyvíjať a znovu sa objaví v budúcnosti“. Kedy sa to však stane a v akej forme, zatiaľ nie je isté. Čo to o budúcom „géteeRku“ napovedá futuristický elektrický koncept Hyper Force, predstavený na autosalóne v Tokiu v roku 2023. Je veľmi pravdepodobné, že budúca podoba nového GT-R bude vychádzať práve z tohto konceptu, ktorá sa zrejme objaví až o niekoľko rokov neskôr. Taktiež to naznačuje, že nové GT-R bude plne elektrické.
Automobilka Nissan sa na viacerých trhoch verejne zaviazala k čisto elektrickej budúcnosti a v júni minulého roka oznámila, že nebude vyvíjať žiadne nové spaľovacie motory. V posledných rokoch sa však veci v automobilovom priemysle rýchlo zmenili a niekoľko výrobcov zrušilo plány prejsť do určitého dátumu na čisto elektrickú energiu z dôvodu slabšieho dopytu po elektromobiloch, ako sa očakávalo. To isté platí aj pre Nissan. Bývalý produktový manažér Hiroshi Tamura pre GT-R v Nissane povedal pre Top Gear: „Nie som si istý, či bude 100 % elektrické… ak zákazníci akceptujú hybridy, pravdepodobne bude také.“
Koniec koncov, aj súčasný model R35 prešiel zdĺhavým vývojom, pričom prvý koncept bol predstavený na autosalóne v Tokiu už v roku 2001, šesť rokov pred príchodom radikálne odlišného produkčného vozidla. Na záver riaditeľ Nissanu, Ivan Espinosa dodal, že „po 18 pozoruhodných rokoch zanechal R35 GT-R trvalú stopu v automobilovej histórii. Jeho odkaz je dôkazom vášne nášho tímu a lojality našich zákazníkov na celom svete. Ďakujeme, že ste boli súčasťou tejto mimoriadnej cesty. Mnohým fanúšikom GT-R na celom svete chcem povedať, že toto nie je rozlúčka s GT-R navždy, naším cieľom je, aby sa označenie GT-R jedného dňa vrátilo. Chápeme, že očakávania sú vysoké, meno GT-R nie je len tak niečo, čo sa dá aplikovať na hocijaký automobil. Je vyhradený pre niečo skutočne špeciálne a R35 nastavil latku vysoko. Takže všetko, čo môžem teraz povedať je – buďte trpezliví.“
Veľká automobilka ponúkne iný druh pohonu, ako chcela. Prečo mení plány?
Zdroje: CarThrotle

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk