Rebríček hanby: Toto je 10 najškaredších vozidiel podľa umelej inteligencie
7. Reliant Robin (1973)
Toto trojkolesové britské vozidlo je viac terčom vtipov ako serióznym automobilom. Bolo navrhnuté tak, aby sa dalo vo Veľkej Británii šoférovať s motocyklovým vodičským preukazom, čo bol jeho hlavný predajný argument.
Reliant Robin sa preslávil svojou nestabilitou v zákrutách, čo bolo často zobrazené v populárnej kultúre, najmä v seriáli Mr. Bean. V skutočnosti nebol až taký nestabilný, ako sa traduje, no jeho povesť ho predchádzala.
Prečo je na zozname:
-
Trojkolesová koncepcia: Jedno koleso vpredu a dve vzadu dávajú autu prirodzene nestabilný a komický vzhľad.
-
Plastová karoséria: Karoséria zo sklolaminátu pôsobila lacno a jej tvar bol čisto funkčný, bez akejkoľvek snahy o estetiku.
-
Celková proporcia: Úzke a vysoké telo na troch kolesách jednoducho nevyzerá ako skutočné auto.
8. Covini C6W (2004)
Tento taliansky superšport je dôkazom, že viac nie je vždy lepšie. Jeho hlavnou a najvýraznejšou črtou sú štyri kolesá na prednej náprave. Tvorcovia tvrdili, že to zlepšuje stabilitu, brzdenie a znižuje riziko aquaplaningu.
Inšpiráciou pre tento dizajn bol pretekársky špeciál Tyrrell P34 zo 70. rokov, ktorý tiež používal šesť kolies. Napriek technickej zaujímavosti sa Covini nikdy masovo nevyrábalo.
Prečo je na zozname:
-
Šesť kolies: Dve nápravy vpredu vyzerajú neprirodzene a narúšajú elegantnú siluetu, ktorú od superšportu očakávate.
-
Predĺžený predok: Aby sa zmestili štyri kolesá, predná časť musela byť neúmerne predĺžená, čo kazí celkové proporcie auta.
-
Vizuálny chaos: Pohľad na štyri predné kolesá v pohybe je mätúci a pôsobí skôr ako technický experiment než ako harmonický dizajn.
9. Subaru Tribeca (2005)
Subaru sa pokúsilo vstúpiť na trh veľkých SUV s modelom Tribeca. Prvá generácia je však známa svojou mimoriadne nešťastnou prednou maskou, ktorú navrhol dizajnér predtým pracujúci pre Alfu Romeo. Pokus o aplikovanie talianskej elegancie na japonské SUV dopadol katastrofálne.
Dizajn bol taký nepopulárny, že Subaru už po dvoch rokoch pristúpilo k výraznému faceliftu, ktorý kontroverznú prednú časť úplne nahradil konvenčnejším a nudnejším vzhľadom.
Prečo je na zozname:
-
Trojuholníková mriežka chladiča: Ústredný „nos“ s trojuholníkovou mriežkou a krídlami po stranách bol úplne mimo dizajnového jazyka značky a pôsobil cudzorodo.
-
Oválne svetlomety: Tvar svetiel vôbec neladil s hranatým zvyškom auta a pripomínal skôr nejaké exotické kupé.
-
Celková nekonzistentnosť: Predná časť vyzerala, akoby patrila k úplne inému autu ako zvyšok karosérie.
10. Nissan S-Cargo (1989)
Toto malé úžitkové vozidlo bolo súčasťou limitovanej „Pike“ série od Nissanu, ktorá zahŕňala aj autá ako Figaro, Be-1 a Pao. S-Cargo bolo navrhnuté v retro štýle, inšpirovanom Citroënom 2CV Fourgonnette. Jeho názov je slovnou hračkou (S-Cargo znie ako „escargot“, čo po francúzsky znamená slimák).
Jeho dizajn bol zámerne roztomilý a bizarný, určený pre malé podniky v Japonsku, ktoré chceli vyniknúť. Vďaka svojmu tvaru si vyslúžil prezývku „slimák“.
Prečo je na zozname:
-
Slimákovitý tvar: Extrémne vysoká a zaoblená karoséria na malom podvozku skutočne pripomína ulitu slimáka, čo je pre auto veľmi zvláštna forma.
-
Vysoko položené svetlá: Okrúhle svetlá umiestnené na vrchole blatníkov pripomínajú oči a dodávajú autu hmyzí, až komický výraz.
-
Funkcia nad formou (v extréme): Aj keď bol dizajn podriadený maximálnemu nákladnému priestoru, výsledný tvar je natoľko nekonvenčný, že stráca akúkoľvek automobilovú eleganciu.
Čítajte ďalej