Prednosť cyklistom aj peším? Na tomto kruhovom objazde je to normálka

Holandský kruhový objazd dáva prednosť cyklistom a chodcom. Ako funguje a v čom sa líši od klasických objazdov?

Vydané  Text: 

Na kruhových objazdoch sme zvyknutí na jednu hlavnú zásadu: kto je vo vnútri, má prednosť (ak dopravná značka neurčuje inak). V Holandsku však k tejto logike pridali ešte jednu vrstvu – prednosť pre cyklistov a chodcov. A hoci to na prvý pohľad znie chaoticky, ide o premyslený systém, ktorý sa začína udomácňovať aj v ďalších európskych mestách.

Holandský kruhový objazd dáva prednosť cyklistom a chodcom. Ako funguje a v čom sa líši od klasických objazdov?

Holandský kruhový objazd

Tento typ kruhového objazdu sa líši nielen pravidlami, ale aj svojou konštrukciou. Vodiči vozidiel musia pri vjazde aj výjazde z objazdu dať prednosť nielen autám v kruhu, ale aj cyklistom a chodcom, ktorí križujú ich smer jazdy. Cyklisti tu majú vytvorený samostatný vonkajší okruh, oddelený od hlavného kruhového prstenca. Tento cyklookruh býva často vyznačený kontrastne červenou farbou, čo zvyšuje jeho viditeľnosť. Pred každým vjazdom sú umiestnené priechody pre chodcov aj cyklistov – vodiči tak prechádzajú dvojitou zónou, kde musia byť obzvlášť opatrní. Navyše, šírka pruhov v samotnom kruhu je zúžená, čo prirodzene spomaľuje premávku. Vjazdové a výjazdové uhly sú upravené tak, aby vodiči intuitívne znížili rýchlosť. Výsledkom je pokojnejší rytmus dopravy a vyššia bezpečnosť pre zraniteľných účastníkov.

Základom holandského prístupu je myšlienka, že chodci a cyklisti by mali byť prioritou – najmä tam, kde sa ich trasy pretínajú s automobilovou dopravou. Vodič je tu vnímaný ako silnejší článok, ktorý nesie väčšiu zodpovednosť. Model sa osvedčil v mnohých holandských mestách a postupne sa zavádza aj inde. Príkladom je napríklad Cambridge vo Veľkej Británii, kde sa kruhový objazd inšpirovaný Holandskom stal trvalou súčasťou infraštruktúry. Predstavuje odlišný prístup k premávke, ktorý si vyžaduje pozornosť, rešpekt a zmenu zvyklostí. Nie je automaticky lepší alebo horší než klasický model, no tam, kde sú peší a cyklisti v prevahe, môže priniesť vyššiu mieru bezpečnosti. Kľúčové je, aby účastníci premávky vedeli, čo sa od nich očakáva – a boli pripravení spomaliť.

Odoberajú vodičské preukazy starším vodičom. Prísny limit nepustí