Prečo si kúpiť dieselové auto v roku 2025? 4 dôvody, ktoré prekvapia

Mám si kúpiť dieselové auto, alebo radšej benzínový pohon? Táto otázka trápi mnohých motoristov, no niektoré dôvody zostávajú nepovšimnuté.

Vydané  Text: 

Zvažujete, či si kúpiť dieselové auto ešte posledný raz? V rokoch po vypuknutí aféry Dieselgate vymenili mnohí vodiči v Európe dieselové autá za benzínové. Týka sa to aj Slovákov, pre ktorých je rozhodnutie kúpiť dieselové auto často sprevádzané neistotou.

V mnohých krajinách navyše odmeňujú štáty motoristov, ak si kúpia elektromobil. To oslabilo naftový pohon ešte viac, keďže výber áut sa nástupom elektromobility ešte viac rozšíril.

Keďže výfukové plyny z dieselových áut obsahujú aj množstvo škodlivín, došlo k sprísneniu predpisom a zavádzaniu zón s nízkymi emisiami v mnohých kútoch Európy, či už hovoríme o Nemecku alebo menších krajinách. Majitelia starších dieselov musia buď platiť vyššie poplatky, prípadné majú zákaz vjazdu.

Napriek tomu sú dieselové autá pre niektorých vodičov praktickým a úsporným riešením.  Diesel zostáva navyše populárny aj medzi služobnými autami, hoci elektrické vozidlá už získavajú v tomto segmente čoraz silnejšiu výhodu kvôli výrazným úľavám na daniach. Poďme sa pozrieť na to, pre koho má stále zmysel kúpa dieselového auta.

Prečo si kúpiť dieselové auto v roku 2025?

V prvom rade sa naftu oplatí zvážiť, ak jazdíte dlhé trasy a máte vysoký ročný nájazd. Ak najazdíte ročne viac než 20 000 km, úspora na palive môže vyvážiť vyššiu obstarávaciu cenu vozidla aj drahší servis. Dieselové motory sú pri dlhých trasách úspornejšie ako benzínové.

Dieselové autá sú zároveň ideálne na ťahanie ťažkých nákladov. Majú vyšší krútiaci moment a lepšie zvládajú hmotnosť. Ak ťaháte karavan, príves s koňmi alebo obyčajný prívesný vozík, diesel je stále voľbou číslo jeden.

diesel, TDI, nafta, motor

Dieselové motory sú robustné a menej náchylné na opotrebovanie pri častom používaní. Kým benzínový motor môže potrebovať veľké opravy po 300 tisíc kilometroch, dieselový zvládneaj  násobne viac, často až do milióna kilometrov.

Napríklad väčšie ojazdené dieselové modely si držia hodnotu lepšie než ich benzínové náprotivky. Najmä vozidlá s motorom spĺňajúcim normu Euro 6 nečelia v nízkoemisných zónach poplatkom a dopyt po nich zostáva relatívne vysoký. Napokon, mnohí motoristi sa už na vlastnej koži presvedčili, že dieselové SUV môžu mať až dvojnásobne lepšiu spotrebu paliva ako rovnaké benzínové modely. Čím väčšie vozidlo, tým viac ušetríte.

Kúpiť dieselové auto či nie?

Na cestách v Európe jazdia stále desiatky miliónov dieselových vozidiel. Ich počet síce klesá, ale pomaly. Vzhľadom na ich trvácnosť budú v premávke ešte dlho.

Zákaz predaja nových dieselových áut v EÚ príde už v roku 2035 (ak sa tak naozaj stane). Otvorené zostáva, ako dlho budú následne dostupné napríklad náhradné diely, no nejde o otázku, ktorá by vás mala trápiť v krátko- až strednodobom horizonte nabližších rokov.

Aj keď rastie spoločenský tlak proti majiteľom starších, znečisťujúcich vozidiel, kúpiť dieselové auto sa stále môže oplatiť, ak zvážite všetky kladné aj negatívne argumenty.

Zdroj: carwow.co.uk