Extra / Dovolenka
Ide sa na VÝCHOD
Východné Slovensko nie je len domovom kľukatých ciest a pokojnej prírody, ale aj skutočným rajom pre motoristov a milovníkov karavaningu.
Vydané Text: Redakcia
Foto: Peter Olekšák
Divoké krásy Levočských vrchov a Polonín, vinohradmi posiaty Tokaj, historické klenoty ako Bardejov zapísaný v UNESCO, či pulzujúce Košice – tento kút krajiny ponúka nezabudnuteľné zážitky na každom kilometri. Pozrite si tipy na miesta, ktoré si zaslúžia vašu pozornosť a zápis do zoznamu plánov na leto.
Zelená planéta VÝCHODU
Východ to nie sú len Vysoké Tatry. Naopak, tie pravé východniarske zážitky sa Tatrami len začínajú. Len pár kilometrov od našich veľhôr objavíte zelenú planétu Východu, ktorou je Národný park Slovenský raj. Hlboké rokliny obklopené strmými skalnými stenami, neobyčajná biodiverzita a hučiace vodopády vytvárajú ohromujúce prírodné scenérie. Neodmysliteľnou súčasťou Slovenského raja sú rebríky, mosty, stúpačky, či reťaze, ktoré sprístupňujú túto úchvatnú divokú prírodnú rezerváciu.
Zo zelene roklín do zelene viníc
Slovenský Tokaj, to je 907 hektárov presne definovaných vinohradov v siedmich obciach Východu. Pestujú sa tu odrody hrozna určené na výrobu tokajských prirodzene sladkých vín. Stáročnú vinársku tradíciu vynikajúco reprezentuje Areál historických gazdovských pivníc v obci Veľká Tŕňa. Snúbi sa tu história pôvodných stredovekých tufových pivníc s moderným životom a prácou miestnej komunity malých rodinných vinárov. Naopak, moderným symbolom Tokaja je od roku 2015 ikonická vyhliadková veža. Vizuálne aj návštevnícky atraktívny objekt v tvare vínneho suda, ktorý získal aj jedno z národných ocenení za architektúru, sa vyníma nad vinicami v Malej Tŕni.
Cestou na Tokaj sa musíte zastaviť v Košiciach
Prečo zastávka v Košiciach? Pretože chcete vidieť a zažiť pulzujúce mesto a jeho Hlavnú ulicu – najdlhšie, najkrajšie a najživšie korzo na Slovensku. Korzovanie bolo kedysi bežnou meštianskou zvyklosťou, ktorá sa v Košiciach výnimočne zachovala až do súčasnosti. Vyskúšajte si ho aj vy počas príjemnej vychádzky k Dómu sv. Alžbety, ktorý je najväčšou slovenskou sakrálnou stavbou. Spievajúca fontána je ďalším magnetom, ktorý v lete osvieži a poteší všetky vekové kategórie.
Tam okolo Levoči…
…tam še voda točí. Tak sa spieva na Východe a my by sme dodali i to, že v okolí Levoče sa výborne točí aj na bicykloch. Levočské vrchy boli kedysi súčasťou vojenského obvodu Javorina. Po 2. svetovej vojne odtiaľ vysťahovali obyvateľov a prístup bol dlhé roky obmedzený. Dnes je väčšina územia voľná a láka na objavovanie prírody a nádherné výhľady. Obľúbeným výšľapom je vrch Marčulina s vyhliadkovou vežou a romantickou Lavičkou lásky. V Levoči, ktorá je zapísaná v UNESCO, nemôžete vynechať klietku hanby a krásne námestíčko dýchajúce históriou. Aby toho nebolo málo, cestou ďalej na východ, len malou zachádzkou z diaľnice, môžete navštíviť ďalšie UNESCO unikáty: Spišský hrad, Spišské Podhradie a slovenský Vatikán v Spišskej Kapitule.
Bardejov je WOW
Bardejov je ako z rozprávky. Dokonale zachované stredoveké centrum, kamenné hradby a dláždené uličky vytvárajú atmosféru, akú inde na Slovensku len ťažko zažijete. Niet divu, že mesto patrí na zoznam svetového dedičstva UNESCO. Dominantou je veľkolepé Radničné námestie s gotickou Bazilikou sv. Egídia. Každý detail dýcha históriou – od meštianskych domov, až po starobylé kúpele v neďalekých Bardejovských Kúpeľoch, kde oddychovala aj cisárovná Sisi.
Poloniny: Ticho, hviezdy a divoká príroda
Husté pralesy, drevené kostolíky, málo turistov a pocit, že ste na konci sveta. Poloniny a ich bukové pralesy zapísané v UNESCO sú magické. Tiché, divoké a stále málo poznané. Práve tu sa nachádza Park tmavej oblohy, kde uvidíte hviezdy ako nikde inde – bez svetelného smogu, v úplnej tme.
K turistickým lahôdkam patrí výstup na Kremenec (1 221 m n. m.), trojhraničný bod Slovenska, Poľska a Ukrajiny. Potulky Poloninami môžete doplniť návštevou miestnych remeselníkov a drevených chrámov. Na vašu návštevu čaká aj cyklotrasa Poloniny Trail.
Foto: Andrej Šuty
Realizované s finančnou podporou Ministerstvacestovného ruchu a športu Slovenskej republiky