Nový elektromobil od Xiaomi vyvolal šialenstvo: Ľudia si ho objednávajú na čiernom trhu

Značka Xiaomi čelí záujmu, aký nezažila ani pri smartfónoch. Ich elektromobil YU7 sa predáva ešte pred spustením predaja. A to všade.

Vydané  Text: 

Elektromobil Xiaomi YU7 ešte nestihol doraziť k prvým zákazníkom a už sa okolo neho roztáča kolotoč špekulácií. Oficiálne bol predstavený 22. mája a do predaja sa má dostať až v júni budúceho roka – no už dnes sa objavujú stovky ponúk na „prioritné kúpne práva“. Niektorí šikovní jednotlivci tvrdia, že vedia zabezpečiť miesto v poradovníku skôr ako bežní zákazníci. Ako hovorí CNC, nie zadarmo.

Značka Xiaomi čelí záujmu, aký nezažila ani pri smartfónoch. Ich elektromobil YU7 sa predáva ešte pred spustením predaja. A to všade.

Vysoký dopyt

Na čínskych platformách, kde sa zvyčajne obchoduje s použitými smartfónmi, sa tentoraz rozbehla iná forma predaja – predaj sľubov. Inzeráty ponúkajú „interné F-kódy“ alebo prístup k softvéru, ktorý má zabezpečiť, že sa záujemca dostane k autu ako jeden z prvých. Cena za túto „službu“ sa pohybuje od niekoľkých desiatok až po tisíce eur. A hoci je to stále len špekulácia, niektorí tvrdia, že úspešnosť ich „metód“ je takmer 100-percentná.

Hoci Xiaomi ešte nezačalo prijímať objednávky, dopyt po modeli YU7 už teraz prekonáva očakávania. Niektoré ponuky sa tvária neodolateľne – zaplatíte a údajne získate predkupné právo. V praxi ide často o zneužívanie systému predobjednávok a registrácií cez automatizované nástroje. Podobné pokusy sa objavili už minulý rok pri modeli SU7, na čo musel osobne reagovať aj zakladateľ značky Lei Jun. Spoločnosť sa vtedy verejne dištancovala od neoficiálnych kanálov predaja a varovala, že neautorizované registrácie sú neplatné a nezaručujú dodanie auta.

Značka Xiaomi čelí záujmu, aký nezažila ani pri smartfónoch. Ich elektromobil YU7 sa predáva ešte pred spustením predaja. A to všade.

Dopyt ale aj tak rastie – a trh so „prednostným prístupom“ žije vlastným životom. Súčasťou tohto chaosu je aj fakt, že Xiaomi umožňuje len oficiálne objednávky, ktoré nie sú prenosné. Teda žiadne „prepísanie“ kúpnej zmluvy ako kedysi pri vzácnych Ferrari. Napriek tomu sa zdá, že niektorí veria v opak – alebo jednoducho dúfajú, že ich šikovnosť prekabáti systém.

Očakávania pritom nie sú bezdôvodné. Keď Xiaomi uviedlo na trh SU7, prvé dodávky sa natiahli na niekoľko mesiacov. A ak sa história zopakuje, pri modeli YU7 bude situácia podobná. Nedostatok kapacít vo výrobe a obrovský záujem môžu znovu otvoriť dvere rôznym „sivým praktikám“ – hoci značka opakovane upozorňuje, že nebudú akceptované. Fakt, že niektorí ľudia sú ochotní zaplatiť stovky, ba až tisíce eur len za sľub prednostnej objednávky na auto, ktoré ešte nie je v predaji, ukazuje, aký silný ohlas vyvolal nový model. Čínska automobilka si zjavne vybudovala dôveru medzi fanúšikmi technológií aj elektromobility.

12 historických modelov Alfa Romeo sa chystá do dražby. Jeden z nich má hodnotu cez dva milióny