AKTUALITA

Ženevský autosalón končí: Nezáujem výrobcov rozhodol o osude najpopulárnejšej výstavy

To, čo sa šuškalo už nejaký čas, potvrdili aj organizátori šou. Podajú oficiálnu žiadosť o rozpustenie nadácie, ktorá autosalón organizovala.

Ženeva doteraz poskytovala priestory pre najpopulárnejší autosalón na svete, ktorý sa konal 119 rokov. Po prvýkrát sa uskutočnil 27. apríla 1905. Podujatie si okamžite získalo množstvo fanúšikov a už v tej dobe ho navštívilo viac ako 17-tisíc ľudí. Posledné roky pred vypuknutím pandémie si výstavné dosky prišlo pozrieť niekoľko stoviek tisíc návštevníkov a to aj napriek tomu, že niektoré automobilky sa postupne z autosalónu odhlasovali.

Kvôli pandémii koronavírusu bol v roku 2020 zrušený, no v roku 2024 sa vrátil v trochu skromnejšom formáte. Zúčastnilo sa ho ale iba 29 vystavovateľov, v ktorých však chýbali veľký výrobcovia ako Volkswagen Group, Stellantis, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai… „Starú gardu“ z Európy zastupoval Renault, ktorý predstavil elektrický Renault 5 a novú Daciu Spring.

OFICIÁLNE: Ženevský autosalón je späť! Kedy sa bude konať jeho 91. ročník? - AUTOVINY.sk

Ak ste ako mnohí dúfali, že sa autosalón uskutoční opäť v roku 2026, organizátori túto možnosť kategoricky odmietli a oznámili, že predložia úradom vo Švajčiarsku oficiálnu žiadosť o rozpustenie nadácie, ktorá výstavu organizuje. „Predstavenstvo Comité permanent du Salon international de l’Automobile Foundation zistilo, že existuje príliš veľa neistôt súvisiacich s automobilovým priemyslom a znížením atraktivity hlavných európskych autosalónov na to, aby znášali riziko ďalších investícií v budúcnosti.“

Budúcnosť GIMS (skratka pre ženevský medzinárodný autosalón) tak bude pokračovať v Katare, kde sa v novembri minulého roka konal prvý ročník ženevského autosalónu. Podujatie hostilo hlavné mesto emirátov – Dauha, no záujem nebol obzvlášť veľký. Organizátori sa však už pripravujú na ďalší ročník, ktorý sa má konať v novembri 2025.

Autosalón zažil niekoľko úspešných premiér

Pripomeňme si niekoľko vozidiel, ktoré na ženevskom autosalóne zažiarili najviac. Jedným z najlepších príkladov je bezpodmienečne Jaguar E-Type, ktorý zažil asi najslávnejšiu premiéru v celej histórii autosalónu v Ženeve. Šéf Jaguaru neočakával od tohto modelu priveľa a tak dal doviezť iba jeden prototyp, ktorý sotva stihol svoje predstavenie. Záujem o rýchle, krásne a relatívne lacné auto bol však obrovský, a tak v noci doviezli z Anglicka druhý exemplár. Len počas dvoch dní výstavy získali viac ako 500 objednávok.

The 'world's most important' Jaguar E-Type is up for sale

Jaguar E-Type.

Ešte spomenieme jeden unikát, ktorý sa predstavil v roku 1958. Dnes je Simca síce vyblednutou spomienkou, no pred šiestimi desaťročiami patrila francúzska automobilka medzi najodvážnejšie v Európe. Fulgur bol víziou hlavného dizajnéra Roberta Oprona, ktorý mal odrážať automobily z roku 2000. Mal niekoľko funkcií, ktoré by do dnešného sveta perfektne zapadli – hybridný pohon, bezdrôtové nabíjanie z povrchu vozovky, obrazovky namiesto klasických budíkov a dokonca aj radar na analýzu cesty. Opron sa neskôr stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov, pracoval pre Citroën (modely SM, CX), Renault (modely Fuego, 9, 11), Fiat a Alfu Romeo.

Dreams of Future Past: The SIMCA Fulgur Concept Car | UK Watch Forum

Simca Fulgur.