NAJVÝKONNEJŠÍ PONY CAR SVETA

Je to neuveriteľné, no pravda. Ford konkuruje Porsche a Aston Martin, nový Mustang GTD za 300-tisíc je fenoménom

Najsilnejší Mustang, aký kedy automobilka vyrobila, vznikne v limitovanom počte za nevšedne veľké peniaze, 300-tisíc amerických dolárov.

Všetko na modeli bolo vyvíjané iba s ohľadom na výkon, tvrdí výrobca.
Vydané  Text: 

Ford pridáva do produktového portfólia modelu Mustang verziu s názvom GTD, ktorá predstavuje vrcholovú verziu ikonického vozidla. Ide o výsledok spolupráce so značkou Multimatic, s ktorou spolupracoval už pri GT.

Mustang je už od roku 1965 (respektíve od apríla ’64, kedy bol odhalený verejnosti) typickým predstaviteľom kategórie áut, ktorú sám vytvoril – pony car. Ide o vysokovýkonné športové vozidlá s dlhou prednou kapotou a proporčne krátkym zadkom.

A nový Ford Mustang GTD s modelovým ročníkom 2025 je označený ako najvýkonnejší legálny na cesty homologizovaný pony car na svete.

Mustang GTD má dosahovať výkon až 800 konských síl, navrhnutý bol práve na dosahovanie čo najvyššieho výkonu a cenovka začínajúca na 300-tisíc amerických dolároch má byť nielen obrazom vysokých nákladov na vývoj a výrobu, ale aj vstupenkou do exkluzívneho klubu.

Ford totiž vyrobí iba limitovaný počet týchto športových vozidiel.

Vedúci pracovníci tvrdia, že nápad na vozidlo prišiel od generálneho riaditeľa Jima Farleyho, ktorý trval na cestnej verzii, keď videl GT3. Farley na túto možnosť upozornil v marci na Twitteri.

Inzercia


„Vždy som si sľuboval, že budem tlačiť na svoj tím, aby robil veci, ktoré boli neprirodzené v mene produkcie niečoho, čo je naozaj špeciálne,“ povedal Farley.

Chcem vidieť Porsche, chcem vidieť Aston Martin, chcem vidieť Mercedes, ako sa potia,“ hovorí šéf Fordu.

Mustang GTD je postavený na základoch modelu Mustang GT3, ktorý sa budúci rok vráti na preteky Le Mans. Tento základ zahŕňa diely karosérie z uhlíkových vlákien, horčíkové disky kolies, vzadu uloženú 8-stupňovú prevodovku a špeciálne upravený 5,2-litrový motor V8.

Batožinový priestor bol nahradený poloaktívnym odpružením, ktoré dokáže meniť tuhosť pruženia aj svetlú výšku podvozka. Technológia adaptívneho tlmiča cievkového ventilu s hydraulicky ovládaným dvojitým pružinovým a výškovým odpružením možno nastaviť do jedného z dvoch predvolených stavov, ktoré majú za cieľ postarať sa o ešte športovejší zážitok z jazdy.

Zadné odpruženie má integrálnu spojovací tyč a architektúru vahadiel, kde sú vnútorné tlmiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny usporiadané v horizontálnom krížovom vzore a integrované so silným, tuhým a hmotnostne efektívnym rúrkovým pomocným rámom v štýle motoristického športu. Jedinečná architektúra vytvára pohybový pomer medzi tlačnou tyčou a tlmičom 1:1, takže auto presne reaguje na podmienky na trati.

Zadná prevodovka poskytuje takmer rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Dostupné hydraulicky ovládané aktívne zadné krídlo namontované na C-stĺpiku môže zvýšiť aerodynamický potenciál vozidla.

Priľnavosť na ceste a stabilita v zákrutách pre Mustang GTD nachádzajú základ v predných pneumatík so šírkou 325 milimetrov (rovnako širokých ako zadné pneumatiky Ford GT), zatiaľ čo vzadu majú 345 milimetrov. Pneumatiky sú obuté na 20-palcových kovaných hliníkových kolesách alebo voliteľných horčíkových kolesách. Horčíkové kolesá ponúkajú ideálnu kombináciu hmotnosti a odolnosti a majú podobný dizajn ako pretekárske vozidlo Mustang GT3.

Za týmito kolesami sú masívne karbón-keramické brzdy Brembo, ktoré sú optimalizované na odvod tepla, čo vedie k tvrdšiemu a konzistentnejšiemu brzdnému účinku. Teplo zadnej brzdy sa odvádza pomocou chladiacich kanálikov namontovaných pod zadným zavesením.

Mustang GTD je vybavený technológiou, ktorá je pre Ford novinkou, a to systémom Variable Traction Control. Ten umožňuje vodičovi posúvať limity auta moduláciou výkonu motora a riadením trakcie. Úpravy je možné vykonať bez toho, aby ste museli zložiť ruky z volantu, čo umožňuje vodičovi prispôsobiť podmienky na trati jeho jazdným schopnostiam.

Vnútri bola odstránená oblasť zadných sedadiel, aby sa znížila hmotnosť a aby vznikol náhradný nákladný priestor.

Interiér obsahuje obloženia z prvotriednych materiálov vrátane semišu Miko v kombinácii s kožou a uhlíkovými vláknami, zatiaľ čo digitálne displeje sú štandardom.

Športové sedadlá RECARO možno doplniť voliteľnými titánovými radiacimi páčkami vyrobenými princípom 3D tlače, otočným ovládačom a sériovým štítkom – všetko je vyrobené z vyradených titánových dielov Lockheed Martin F-22.

Mustang GTD pokračuje v stratégii Fordu ponúkať deriváty populárnych štítkov, ako sú Mustang, Bronco a F-150, ktoré oslovujú nadšených a bonitných kupujúcich. Ford uviedol, že pre prípadných kupujúcich bude prebiehať proces podávania žiadostí, podobne ako to urobil v prípade superšportu GT poslednej generácie.

Ford ďalej uvádza, že GTD bude k dispozícii s viacerými farebnými kombináciami interiéru a niekoľkými „špeciálnymi voliteľnými balíkmi“. Dá sa tiež objednať v akejkoľvek farbe a k dispozícii bude aj program individualizácie.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.