MIMORIADNE: Európska komisia uvažuje nad plošným zavedením 30 km/h rýchlosti v mestách!

Zóny s obmedzenou maximálnou rýchlosťou na 30 km/h budú pribúdať aj na Slovensku.

O plánoch Európskej komisie zaviesť novú maximálnu rýchlosť v mestách informovalo spravodajstvo RTVS.
Vydané Text: 

Európska komisia uvažuje o znížení maximálnej rýchlosti v mestách a obciach z 50 na 30 kilometrov za hodinu, inforumuje spravodajstvo RTVS. Tento krok už napríklad urobili v Paríži a Bruseli. Cieľom je znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť pre chodcov. Na Slovensku sa chcú inšpirovať týmto krokom napríklad v Košiciach, kde v priebehu tohto roka došlo k niekoľkým vážnym dopravným nehodám z dôvodu vysokej rýchlosti. Prevenciou majú byť nové obytné zóny, v ktorých plánujú znížiť maximálnu povolenú rýchlosť na 30 km/h .

„Za prvý polrok roku 2023 evidujeme zatiaľ 5 241 dopravných nehôd, pri ktorých bolo žiaľ usmrtených 106 účastníkov a 367 osôb bolo zranených ťažko,“ uviedla pre RTVS Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie Prezídia Policajného zboru. Takmer 4 000 nehôd pritom evidujú v obciach, kde v súčasnosti platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/h.

Niektorí odborníci veria, že znížením rýchlostného limitu by došlo k zásadnému zlepšeniu bezpečnosti u ďalších účastníkov cestnej premávky, akými sú napríklad ohrození cyklisti. S týmto záverom sa stotožňuje aj Európska rada pre bezpečnosť v doprave, ktorá považuje rýchlosť 30 km/h za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami.

„Napríklad pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom, má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie,“ dodal pre RTVS riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

TLAK NA EURÓPSKU KOMISIU

Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) vyzvala Európsku komisiu k zjednoteniu a úprave maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. ETSC a ďalšie organizácie požadujú rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné a dodávkové autá, s maximom 80 km/h pre nákladné autá. Na okresných cestách považujú za prijateľný maximálny limit 80 km/h. K zníženiu povolenej rýchlosti by došlo aj v mestách, a to zo súčasných 50 km/h na 30 km/h.

Inzercia

Európsky parlament vo svojej správe zo 6. októbra 2021 tiež vyzval Európsku komisiu na zapracovanie zmien týkajúcich sa obmedzenia maximálnej rýchlosti na cestách.

Modelovanie uskutočnené v Spojenom kráľovstve na limitoch 30 a 50 km/h ukázalo, že pri nižšej povolenej rýchlosti sa znižujú aj nároky potrebné na zastavenie/rozjazd v meste, čo redukuje emisie CO2 a spotrebu paliva až o štvrtinu. Rovnako tak analýza bruselského regiónu ukázala, že toxické emisie, hluk a nehody sa od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.

„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uviedla Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • LEGISLATÍVA

    Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h