Odťah si radšej rozmyslite: Nové autá sa nesmú ťahať a ak áno, musíte najprv vypnúť niektoré moderné funkcie

Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.

Vydané  Text: 

Kedy je potrebné ťahať/vliecť auto?

Predstavte si situáciu, ku ktorej na cestách dochádza každodenne: na staršom benzínovom či naftovom aute sa vybije batéria, nefunguje alternátor alebo samotný motor nejde naštartovať. Požiadate teda niekoho vo svojom okolí alebo si zavoláte známeho, aby vás odtiahol. Dve vozidlá spojíte lanom, ktoré máte obyčajne odložené v kufri (no nie je súčasťou povinnej výbavy) a vy, sediaci vo vlečenom vozidle, ho takto môžete dopraviť do servisu alebo akékoľvek iné bezpečné miesto.

Ťahanie/vlečenie iného vozidla nie je veľmi komplikované a zvládne to aj motorista-začiatočník, musí si však dávať pozor na to, aby jazdil predvídateľne, s ohľadom na druhé vozidlo v závese, bez trhania, korektne používal smerové svetlá a udržiaval plynulé tempo.

Na vlečenie vozidla sa podľa § 34 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h a smie sa vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy. Pri poruche osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Dodajme, že v zmysle vyššie uvedeného zákona je vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom zakázané. Podľa § 36 je tiež zakázané vliecť motorové vozidlo na diaľnici okrem prípadu, že sa práve takto vozidlo z diaľnice odstraňuje.

Nové autá môžu mať s vlečením problémy

Moderné automobily sú vybavené technológiami, ktoré zvyšujú bezpečnosť, niektoré sú tiež vybavené novými generáciami pohonov. Reč je hlavne o plne elektrických a hybridných pohonoch, kde elektrina pracuje v súčinnosti s benzínom či naftou.

Pri elektrických automobiloch a plug-in hybridoch, ktoré využívajú elektrinu ako energiu pre jazdu, nie je dovolené vlečenie (ťahanie, odťah). Vyplýva to z koncepcie elektrického pohonu, ale aj z manuálov automobiliek ku konkrétnym vozidlám.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ťahanie vozidla nie je prípustné, pretože by to poškodilo elektromotor. Namiesto toho sa musí vozidlo prepravovať zdvihnuté so všetkými kolesami na plošine odťahového vozidla, pričom žiadna z dvojice kolies nesmie byť v kontakte s vozovkou,“ uvádza Volvo v manuáli modelu S90 Recharge Plug-in Hybrid a uvedené odporúčanie platí pre všetky elektromobily a plug-in hybridné automobily.

Takže, ak potrebujete odtiahnuť svoj automobil, ktorý ako pohon využíva elektrický motor (nezáleží, či je primárny alebo sekundárny), musíte ho nechať naložiť na plošinu odťahového vozidla. Aj v tomto prípade však musíte dbať na to, aby počas vyloženia vášho vozidla na plošinu, čo sú asi tri metre, nebola aktivovaná parkovacia brzda. V opačnom prípade bude potrebné vozidlo umiestniť na plošinu pomocou hydraulickej ruky.

Niekedy sa môžeme stretnúť s odťahovými službami, ktoré vyložia iba predné kolesá odťahovaného vozidla a tie zadné nechajú na ceste: pri elektrických vozidlách tiež toto nie je prípustné. V horšom prípade hrozí nasledovné poškodenie:

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Nielen elektromobily a plug-in hybridy

Bezproblémové nie je ani ťahanie/vlečenie automobilov s klasickými pohonmi, teda na benzín či naftu. Môžu za to moderné asistenčné systémy.

Opel vo svojom manuáli k modelu Astra pripomína: „Deaktivujte asistenčné systémy vodiča, ako napr. aktívne núdzové brzdenie, pretože v opačnom prípade môže vozidlo počas vlečenia automaticky brzdiť.“

Inzercia

Ani to však nemusí celkom stačiť. „Ak je vybitý akumulátor, vozidlo sa nesmie odťahovať ani štartovať vlečením, pretože zámok volantu nie je možné odistiť,“ pripomína Opel v príručke. Keby ste takéto auto vliekli, nemali by ste ako otáčať volantom, čo by skončilo nehodou už po niekoľkých metroch.

Ďalej Opel dodáva obmedzenie platné pre automobily s automatickou prevodovkou: „Pri ťahaní vozidla vybaveného automatickou prevodovkou prepravujte vozidlo na plošine alebo ho ťahajte so zdvihnutými prednými kolesami.

 

Komentár na záver

S technologickým pokrokom v autopriemysle prirodzene dochádza aj k potrebe zmeny zaužívaných praktík, vrátane spôsobov ťahania áut.

Tradičné vlečenie auta pomocou ťažného lana stále možné je, ale nie u všetkých áut a ak áno, prevádzkovateľ musí svoje vozidlo na tento proces riadne pripraviť.

Zdroje:  AUTOVINY.SK








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.