Za šoférovanie pod vplyvom 2 týždne až 3 mesiace väzenia: Pripravovaný návrh zákona je tvrdý, ale mohol by fungovať

Riskovali by ste šoférovanie pod vplyvom alkoholu, keby ste vedeli, že vás zo súdu pošlú priamo do väzenia?

Vydané  Text: 

Dočasne poverený minister spravodlivosti **Viliam Karas** predstavil koncepciu návrhu zákona, ktorý by zaviedol do našej legislatívy prekvapivo tvrdé tresty za šoférovanie pod vplyvom alkoholu. Počíta so zavedením inštitútu krátkodobého trestu odňatia slobody.

### Inštitút krátkodobého trestu odňatia slobody
„Zistili sme, že päť rokov zvyšovať sadzby neodstrašilo opitých vodičov od jazdenia, toto číslo neklesá aj napriek objasnenosti. Poučili sme sa z Nemecka, z tohto vzoru,“ hovorí Karas a pokračuje: „Urobili sme krátkodobý trest, navrhujeme takýto program, uvidíme, či to prejde aj v Národnej rade, ale v zásade program spočíva v tom, že na dva, na tri, na štyri týždne, maximálne na tri mesiace, vás bezprostredne v skrátenom konaní (…) odvezú rovno za mreže (…) a nastúpi do intenzívneho programu, ktorý ZVJS bude mať pripravený (…) My veríme, že takto nepríde o prácu, ale si to zapamätá a bude to pôsobiť prevýchovne.“

ZVJS je Zbor väzenskej a justičnej stráže.

„Je to náš návrh, zdalo sa nám to ako to najlepšie, čo vieme navrhnúť pre riešenie alkoholu za volantom. Opakujem ešte raz: táto vec je odborný návrh, nemá ešte politickú podporu, uvidíme, ako sa k tomu postaví vláda, ako aj Národná rada. Myslíme si, že je to rozumný návrh.“

„Podstata trestania je v tom, aby si páchateľ uvedomil, že prekročil hranicu, ktorú spoločnosť toleruje. Aby za ňu niesol zodpovednosť, a pokiaľ je to možné, aby zaistil nápravu,“ podotkol minister.

Do prípravy legislatívy malo byť zapojených viac ako 110 odborníkov. Uvedený návrh je súčasťou väčšej novely Trestného zákona, zatiaľ však stále prechádza vývojom. Legislatívny návrh má viac ako 440 novelizačných bodov a upravuje sa ním aj niekoľko ďalších zákonov.

Inzercia

Inzercia

Čo sa deje s vašim telom, keď si dáte pohárik? Dopravný psychológ vysvetľuje nástrahy pri konzumácii alkoholu

O alkohole za volantom sme sa rozprávali s dopravným psychológom, Jozefom Gallikom.

### Konečne riešenie alebo len populizmus
Objavujú sa aj kritické reakcie, že ide o populistický návrh, ktorý nemá šancu dostať sa do legislatívy, ale má využiť aktuálne témy v krajine na získanie politického kapitálu, ktorý bude možné zúžitkovať v predčasných voľbách.

**Verejná mienka totiž vodičov pod vplyvom alkoholu odsudzuje** a žiada sprísnenie trestov, ako aj vytvorenie celkovej prevencie.

Ak by sa zákon skutočne v dohľadnej dobe nadobudol účinnosť a za alkohol za volantom by reálne hrozili dva týždne až tri mesiace väzenia, nepochybne by to pre mnohých motoristov pôsobilo ako silný odstrašujúci prostriedok.

Inzercia

Domnievame sa však, že by to len podporilo tých zodpovednejších motoristov v ich ešte väčšej zodpovednosti, zatiaľ čo notoricky opití šoféri by pokračovali v jazdách pod vplyvom alkoholu aj s takýmto novým rizikom až do doby, kedy by sa začali medializovať prvé „exemplárne príklady“.

Tlačová konferencia Ministerstva spravodlivosti SR zo 7. februára 2023, časť o trestoch za jazdu pod vplyvom alkoholu začína v čase 42:50:

Známy motoristický novinár nafúkal 1,5 promile! Alkohol mu nalievali aj policajti v službe

Jazdil som opitý. A nie len tak. Na mol. Takmer 1,6 promile. Nechválim sa. Vystríham vás. A pritom prebiehalo všetko pod odborným dohľadom a v maximálne bezpečnom prostredí. V jedinečnej reportáži si prečítate, aké to je, jazdiť s čoraz väčšou dávkou alkoholu v krvi.

Zdroje tohto príspevku:
* [Ministerstvo spravodlivosti SR](http://), [Pluska](https://www1.pluska.sk/spravy/z-domova/basy-aj-dva-tyzdne-co-novela-trestneho-zakona-prinasa-revolucne-novinky), [SME/TASR](https://domov.sme.sk/c/23129262/ministerstvo-spravodlivosti-predstavilo-navrh-novely-trestneho-zakona.html/)

Alkohol za volantom: Na Slovensku sú mierne tresty, aj keď patríme k najväčším pijanom na svete

Nedeľná tragédia, ktorá sa stala v Bratislave spôsobila oživenie diskusie ohľadom alkoholu za volantom. Prečo to prišlo až teraz?





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ