Aktuality

Pri jazde u našich susedov dbajte na DOP pruhy. Jazda v nich je vyhradená pre vybrané vozidlá, možno aj to vaše

Jazdný pruh DOP na poľských cestách
Jazdný pruh DOP na poľských cestách

Emisné nálepky už aj v Poľsku

Koncom minulého roka sme informovali o tom, že v Poľsku schválili legislatívu, ktorá umožňuje samosprávam regulovať vjazd vozidiel do vybraných lokalít podľa toho, akým motorom sú poháňané. Spravidla má ísť o možnosť obmedziť vjazd vysokoemisných vozidiel do centier miest.

Najčastejšie sú v tejto súvislosti skloňované mestá Varšava a Krakov, pričom Krakov už dnes má zavedené takéto nízkoemisné zóny. Aby ste so svojím vozidlom mohli cez ne prechádzať a parkovať v nich, musíte používať dovolené vozidlo a mať na prednom skle nalepenú zelenú emisnú nálepku v tvare osemuholníka. Tú vydávajú samosprávy a kuriózne je, že na nich nie je uvedená emisná norma daného automobilu, ale jeho rok výroby. Viac sa dočítate v našom príspevku z decembra minulého roka.

Jazdné pruhy BUS a DOP

V súvislosti s jazdou v Poľsku vyvstáva aj relatívne nová potreba rozumieť vyhradeným jazdným pruhom s označením DOP. Azda každý vodič vie, čo je to vyhradený jazdný pruh a čo znamená označenie BUS. Označenie „DOP“ sa však u nás nevyskytuje, preto ho môže našinec považovať za nevyužiteľný alebo v ňom bude jazdiť napriek zákazu vjazdu.

Poľský denník Gazeta vo svojom príspevku upresňuje, za akých okolností môžete jazdiť v DOP pruhu a akú pokutu riskujete jazdou v ňom v prípade, že to vaše vozidlo dovolené nemá.

Čo je to vyhradený DOP pruh?

DOP pruhy sú v poľských mestách čoraz bežnejším javom. Mnohí domáci vodiči však stále nevedia, čo znamenajú a doplnkové značky sú často ťažko čitateľné. Počas jazdy vidia na ceste len veľký nápis DOP.

DOP pruhy sú odvodené od autobusových BUS pruhov. Spočiatku mohli po takýchto pruhoch premávať len autobusy, no neskôr, na základe celoštátnych zákonov a miestnych predpisov, po nich mohlo jazdiť čoraz viac vozidiel. Pôvodný význam BUS pruhov tak postupne stratil svoje opodstatnenie.

Vodiči sanitiek, taxíkov, elektromobilov či motorkári nevedeli, či po nich môžu jazdiť a či sa pre nich jazda nekončí pokutou. Preto vznikla myšlienka dodatočného značenia autobusových pruhov a vyhradenia ďalších pre konkrétne typy, druhy a kategórie vozidiel.

Kto môže jazdiť v pruhu DOP?

Keď je autobusový pruh označený len ako BUS, majú doň prístup len legálne oprávnené vozidlá. V tomto prípade hovoríme o mestských autobusoch, pohotovostných službách, ale aj elektrických a vodíkových autách.

Ak chce správca daného úseku (t.j. vedenie mesta) tento zoznam rozširovať, používa doplnkové označenie DOP. Jednoduchým označením pruhu ako „DOP“ sa to teda nekončí, pretože spolu s ním musí byť riadne osadená aj doplnková tabuľa na zvislom značení špecifikujúca typy vozidiel, ktoré môžu do takéhoto pruhu vojsť.

Spravidla má byť podľa denníka Gazeta takáto doplková tabuľka osadená pod dopravnou značkou F-10 (modré pozadie a biele pruhy so šípkami).

V rámci jedného mesta majú úrady právo regulovať zoznamy vozidiel DOP na konkrétnych úsekoch, takže vodič by si mal zakaždým pozorne prečítať zoznam na dopravnom značení.

Na zozname dovolených vozidiel pre DOP pruhy sa tak môžu objaviť taxíky, motocykle, vozidlá prevážajúce osoby so zdravotným postihnutím označené ako MTON (mestská doprava zdravotne postihnutých osôb) alebo autá s vodičom a minimálne dvoma pasažiermi.

Ak je takýto pruh vyhradený a patrične označený napríklad aj pre elektrické vozidlá a vy na elektromobile prechádzate cez Poľsko, máte možnosť jazdiť aj v tomto pruhu.

Pokuta za jazdu v autobusovom pruhu a DOP pruhu

Ak vozidlo, ktoré ide po tomto pruhu, nie je v zákonom stanovenom zozname alebo v zozname DOP, jeho vodič sa dopúšťa priestupku.

Hrozí mu pokuta 100 PLN (necelých 22 eur) a jeden trestný bod v karte vodiča. U nás takéto bodovanie zavedené nie je, ale Poľsko si môže viesť aj o slovenskom vodičovi záznam a tieto trestné body udeľovať aj tak.

Výška pokuty teda nie je motivujúcim faktorom, aby v pruhu vodič nejazdil, je skôr symbolická a ani po novele poľského sadzobníka cestných pokút od 1. januára 2022 sa nezmenila. Napriek tomu odporúčame jazdiť v súlade s miestnymi predpismi a ak nemáte istotu, radšej sa DOP pruhu vyhnnite.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie