Aktuality

Veľký obrat! Nemecko nesúhlasí so zákazom spaľovacích áut od roku 2035, návrh bude vetovať

Škoda Scala 1.6 TDI M6 Ambition

Európska komisia vo svojej snahe znížiť do roku 2030 emisie CO2 o 55 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990 navrhla 100 % zníženie emisií CO2 z nových áut do roku 2035. To znamená, že odvtedy by nebolo možné predávať autá so spaľovacím motorom.

Počas vystúpenia na podujatí organizovanom nemeckou priemyselnou asociáciou minister financií Christian Lindner oznámil, že naďalej bude existovať miesto pre spaľovacie motory. Zákaz označil za nesprávny a prehlásil, že vláda nebude súhlasiť s touto európskou legislatívou.

Poslanci Európskeho parlamentu podporili tento návrh ešte začiatkom mesiaca. Definitívne schválená však bude legislatíva až po hlasovaní v ministerskej rade 28. júna 2022. Jednotlivé členské štáty budú môcť návrh schváliť alebo zablokovať, pričom na to bude potrebná spolupráca aspoň 4 krajín zastupujúcich 35 % obyvateľov Európskej únie.

Európsky parlament
Zdroj:

AKO HLASOVALI SLOVÁCI V PARLAMENTE?

Slovenskí europoslanci hlasovali 8. júna v Európskom parlamente o zákaze predaja spaľovacích motorov po roku 2035. Samotné hlasovanie bolo pomerne tesné a na stole bolo viacero pozmeňujúcich návrhov.

Konzervatívni europoslanci sa pokúsili návrh zjemniť tak, že namiesto úplného zákazu prevádzkových emisií navrhovali ich 90-percentné zníženie do roku 2035. Oslabenie úplného zákazu by vytvorilo priestor pre hybridné motory v spojení s využívaním biopalív a syntetických palív. Snaha konzervatívcov sa však v parlamente nestretla s pochopením.

Na opačnom konci radikálneho spektra boli Zelení, ktorí chceli úplný zákaz ešte skôr než navrhovala komisia, a to v roku 2030. Ani tento návrh však neuspel.

Nakoniec sa hlasovalo o pôvodnom návrhu Európskej komisie, ktorý europoslanci schválili v pomerne tesnom hlasovaní. Za navrhovaný zákaz spaľovacích motorov bolo 339, proti nemu až 249 a zdržalo sa 24 prítomných poslancov. V praxi to znamená, že o trinásť rokov už nebudú automobilky uvádzať na jednotný trh automobily so spaľovacím motorom. Poslanci, ktorí súhlasili so zákazom predaja spaľovacích motorov:

  • Vladimír Bilčík – pôvodný kandidát SPOLU

  • Lucia Ďuriš Nicholsonová – pôvodný kandidát SaS

  • Monika Flašíková-Beňová – pôvodný kandidát SMER-SD

  • Robert Hajšel - pôvodný kandidát SMER-SD

  • Martin Hojsík - pôvodný kandidát Progresívne Slovensko

  • Michal Šimečka - pôvodný kandidát Progresívne Slovensko

  • Michal Wiezik – pôvodný kandidát SPOLU

Poslanci, ktorí boli proti zákazu predaja spaľovacích motorov:

  • Eugen Jurzyca – pôvodný kandidát SaS

  • Miriam Lexmann – pôvodný kandidát KDH

  • Ivan Štefanec – pôvodný kandidát KDH

  • Milan Uhrík – pôvodný kandidát Kotleba – ĽSNS

  • Miroslav Radačovský – pôvodný kandidát Kotleba – ĽSNS

Poslanci, ktorí sa zdržali hlasovania alebo neboli prítomní:

  • Peter Pollák – pôvodný kandidát OĽANO

  • Miroslav Číž – pôvodný kandidát SMER-SD

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie