Aktuality

Prejde Ford na nový typ paliva? Jeho patent naznačuje, že sa nemieni vzdať svojich veľkých motorov

ford vodíkový motor

Len pred nedávnom svet obletela informácia priamo od japonskej Toyoty, podľa ktorej spaľovacie motory nepovedali posledné slovo. Aj keď sa dnes drvivá väčšina automobiliek zameriava primárne na elektromobilitu, spaľovacie agregáty by predsa len mohli mať svetlú budúcnosť. Naznačuje to aj najnovší patent Fordu, ktorý popisuje vodíkový turbomotor.

Veľkoobjemové motory majú budúcnosť

Ford je predovšetkým za „veľkou mlákou“ známy svojimi veľkoobjemovými motormi, ktoré sa v USA tešia veľkej obľube. V Európe sa síce musíme uspokojiť len s menšími obsahmi, no postupne by mali byť aj tie nahradené elektrickým pohonom. Aspoň doteraz sa to tak mohlo zdať. Avšak Ford už skoršie v tomto roku urobil pomerne prekvapivý krok. Svoje pole pôsobnosti rozdelil do dvoch samostatných kategórií. Tou prvou je kategória Model E, ktorá, ako už názov napovedá, bude zodpovedná za elektrické vozidlá.

Divízia Blue sa však zameria na vývoj nových spaľovacích motorov a rôznych iných zaujímavých projektov. Spaľovacie motory však budú o niečo iné ako tie, ktoré poznáme dnes. Muscle Cars and Trucks nedávno narazil na patent, ktorý mal Ford získať už pred nejakým časom. Ten popisuje spaľovací turbomotor s priamym vstrekovaním, variabilným systémom EGR a variabilným časovaním ventilov.

Ford Mustang Mach-E, Mach-E4 a Mach-E GT (2021)

Vodík v hlavnej úlohe

Patent popisuje rôzne technické aspekty nového agregátu a z uvedených informácií vyplýva, že teoreticky by malo prísť k 15%-nému navýšeniu výkonu v porovnaní s rovnakým spaľovacím motorom na fosílne palivá. Auto s takýmto pohonom by tak mohlo mať minimálne lokálne emisie škodlivých plynov a priblížiť sa čistotou lokálnym emisiám elektromobilu.

Je možné, že Ford použije podobnú technológiu spaľovania v budúcnosti práve pri svojich najväčších motoroch. Tie totiž produkujú najväčšie množstvo emisií a v Európe sú možno aj kvôli tomu nedostupné. Podobný motor však Ford podľa patentovej správy využije predovšetkým v spojitosti s hybridnými autami.

ford vodíkový motor

Motor však sľubuje omnoho viac. Jeho hlavnou devízou je fakt, že vodík môže využiť efektivitu mimoriadne veľkého pomeru vŕtania a zdvihu. Okrem motor nemá problém s tradičnými nespálenými uhľovodíkmi a parazitickými stratami, ktoré sú znížené vďaka konštrukcii motoru a krátkym zdvihom. Teoreticky by teda takýto agregát mohol dosiahnuť až 20-tisíc otáčok za minútu.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?