Aktuality

Tankovanie použitého oleja namiesto nafty: Ušetríte na palive, ale aj si zarobíte na problémy s motorom a palivovým systémom

Staršie naftové autá môžu byť poháňané aj použitým rastlinným olejom, ale s perspektívou porúch motora a palivového systému.
Staršie naftové autá môžu byť poháňané aj použitým rastlinným olejom, ale s perspektívou porúch motora a palivového systému.

Nafta je už v Nemecku drahšia ako benzín a očakávame, že aj v našom regióne čoskoro liter nafty prekoná hranicu dvoch eur. Dôvodov je hneď niekoľko, podrobne sme sa téme venovali ešte v januári, keď ešte nebolo isté, že Rusko zaútočí na Ukrajinu: Budeme tankovať drahšie, na vine sú omicron aj situácia na Ukrajine.

Motoristi tak prirodzene hľadajú spôsoby, ako ušetriť palivo, respektíve ako ušetriť na nákladoch na palivo. Nemeckí špecialisti však práve v tomto období varujú, že snaha šetriť sa môže motoristom vypomstiť.

Ako znížiť spotrebu paliva? Predovšetkým nepoužívaním auta

1) VYMENIŤ AUTO ZA INÝ PROSTRIEDOK: Keď chcú motoristi ušetriť peniaze za palovo, v prvom rade by sa mali sústrediť na to, či používajú svoje vozidlá primerane a či ich nevedia nahradiť alternatívnou lacnejšou dopravou - napríklad vlakom, autobusom alebo mestskou hromadnou dopravou. Je potrebné uvedomiť si, že ak má automobil priemernú spotrebu paliva 7 l/100 km a liter benzínu stojí 1,334 eura (priemer ku dňu 21.3.2022 podľa ŠÚSR), sto kilometrov jazdy motoristu výjde až na 9,34 eura. Za rovnakú vzdialenosť prekonanú v autobuse zaplatí iba zlomok.

2) JAZDIŤ S OHĽADOM NA SPOTREBU: Keď používanie automobilu nemožno viac obmedziť, prichádza na rad prehodnotenie spôsobu jazdy. Správnym jazdným štýlom môže každý motorista ušetriť aj liter paliva na sto kilometrov. Stačí, ak bude predvídať situáciu na ceste, zohľadňovať prípadné spomalenia, zastavenia, svetelné križovatky a kolóny, ak bude jazdiť s ľahšou nohou a vyhýbať sa zastaveniam. Signifikantný vplyv na spotrebu automobilu má aj používanie klimatizácie - čím má vyšší výkon, tým viac decilitrov spotreby auto bude vykazovať.

Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že pre benzínové aj naftové motory sú ideálne otáčky okolo 2 000 ot./min, aj keď palubné počítače vyzývajú k plynulej jazde už aj pri 1 300 ot./min. a konštrukčné princípy rôznych motorov pripúšťajú odlišné optimálne otáčky. Najmä pri naftových motoroch však môže podtáčanie viesť k poškodeniam motora, ktoré sa bude prejavovať nekultivovaným chodom, nelichotivým zvukovým prejavom a v konečnom dôsledku vyššou spotrebou paliva.

Alternatívna možnosť: výmena paliva

Motoristi, ktorí vlastnia automobily s benzínovými motormi, stále majú možnosť montáže spaľovania skvapalneného ropného plynu LPG alebo stlačeného zemného plynu CNG. Takáto prestavba na LPG alebo CNG sa spravidla realizuje na benzínových pohonoch.

O tom, že staršie naftové motory vedia spaľovať starý rastlinný olej používaný v kuchyni, vieme už dávno. Nie je to mýtus, veď aj vo svojom okolí možno poznáte jednotlivcov, ktorí šetria kde sa dá a namiesto nafty do nádrže nalievajú oleje vyzbierané z domácností, ktoré pred naliatím do nádrže prefiltrovali.

Na počudovanie, naftový motor si s olejom poradiť vie a ukazuje sa, že to vôbec nie je tak negatívna skúsenosť. Na prvý pohľad naftový motor s olejovým palivom pracuje s porovnateľnou hlučnosťou i pružnosťou. Otázkou je dlhodobý vplyv na motor, keďže olej sa od nafty líši v mnohých ohľadoch, okrem iného predovšetkým hustotou, viskozitou.

Olej namiesto nafty? Nemci sú proti

Téme sa v uplynulých dňoch venoval aj odborný nemecký autoklub ADAC (zdroj). ADAC uvádza, že okrem rastlinného oleja motoristi s úmyslom šetriť na palive využívajú aj vykurovací olej, ktorý sa používa na vykurovanie domácností, ale aj na priemyselné účely.

Najväčším problémom je zreteľný rozdiel vo viskozite v porovnaní s konvenčnou naftou. Rastlinné oleje vedú k ťažkostiam pri štartovaní a majú negatívny vplyv na výkon a životnosť motora,“ upozorňujú odborníci z ADAC.

Okrem toho vstrekovacie čerpadlo a vstrekovacie dýzy moderných naftových motorov nie sú určené pre hustejší rastlinný olej, čo znamená, že spaľovanie nie je optimálne. Dá sa preto očakávať nielen znížený výkon motora, ale aj poškodenie motora a palivového systému už v strednodobom horizonte.

Navyše, v palivových filtroch a potrubiach sa budú vytvárať usadeniny a vznikať tak upchávanie. Nespálený rastlinný olej predstavuje riziko aj preto, lebo sa môže dostávať aj do motorového oleja, čo priamo vedie k poškodeniu motora, dokonca nezvratnému.

Problémom je aj chémia olejov: kyslé zložky rastlinných olejov majú tendenciu poškodzovať tesnenia a trvalo ich zničiť, čo vyúsťuje do ďalších servisných problémov. Mnohé sú ešte riešiteľné, lenže investície do opravy spravidla prevýšia úspory, ktoré motorista dosiahol nižšími nákladmi na zabezpečenie rastlinných olejov.

Výrobcovia automobilov takisto neschvaľujú prevádzku s rastlinným olejom, pripomína ADAC.

Staršie naftové motory pracujú s oveľa nižšími vstrekovacími tlakmi. Často nemajú citlivé senzory, ktoré okamžite rozpoznajú rozdiely pri použití nesprávneho paliva, čo je dôvod, prečo staršie naftové motory so vstrekovacími čerpadlami dokážu fungovať na prvý pohľad bezproblémovo aj s použitým či novým rastlinným olejom.

Aby bol viskózny rastlinný olej vôbec použiteľný ako palivo, musel by byť tekutejší a zápalnejší. Alebo musí byť motor upravený na použitie oleja, avšak náklady na takúto prestavbu opäť významne prevýšia eventuálne úspory v strednodobom horizonte bežného motoristu.

Riešením rozhodne nie je ani miešanie nafty s olejom.

Experiment: Olej namiesto nafty v praxi

Ak chcete vidieť na vlastné oči, ako môže auto s naftovým motorom jazdiť na použitý olej z reštauračných podnikov, pozrite video anglického youtubera Axela z jeho kanálu Car Throttle.:

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie