Zamrznutá ručná brzda. Čo robiť? Po jednej z metód zaplače auto aj peňaženka

Auto vám v zime dokáže pripraviť nemilé prekvapenie: napríklad, že ste už mali stáť v zápche do práce a namiesto toho riešite zamrznutú ručnú brzdu doma na parkovisku.
Vydané  Text: 

Podľa niektorých je **zamŕzanie ručnej brzdy** len mýtus, iní s takýmto javom majú praktickú skúsenosť. Napríklad mne osobne sa zatiaľ nestalo, že by v aute ručná brzda zamrzla, a to tie klasické pákové používam počas každej zimy a autá negarážujem. Zrejme aj v tomto prípade platí pravidlo známe z IT prostredia, že *nezálohuje len ten, kto nestratil*. Zamŕzanie ručnej brzdy je jednoducho fakt a hoci sa nevyskytuje tak často, každá skúsenosť s týmto javom je nepríjemná, zdržuje a v horšom prípade hrozí poškodením brzdového systému vozidla. Predstavte si nasledujúcu situáciu: **vonku mrzne a vy svoje auto nemáte garážované**. Nasadnete, naštartujete motor, nastavíte si klimatizáciu a prípadne vyhrievanie sedadla, uvoľníte páku ručnej brzdy a pri pokuse o rozpohybovanie vozidla sa nedeje nič. Parkovacia ručná brzda sa neuvoľnila, evidentne primrzla. Čo to vlastne znamená a ako takúto situáciu riešiť? ### Čo sa to vlastne stalo **Sústava ručnej (parkovacej) brzdy** pozostáva okrem samotných bŕzd aj z laniek a pák. A tieto komponenty ako také nezamŕzajú, respektíve naše zimné teploty na ne významný vplyv nemajú. **To, čo v skutočnosti mrzne, sú nečistoty obsahujúce vodu**. Voda hromadiaca sa v zmesi nečistôt na lankách a mechanizmoch pri mínusových teplotách zamrzne a takto vzniknutý ľad predstavuje mechanickú prekážku v pohybe, prípadne funguje ako lepidlo. Je to ako keď malý hrdina neveril radám rodičov a učiteľov, aby v zime neprikladal jazyk na zamrznutý kov a cenou za jeho zvedavosť bola bolesť po prilepení jazyka a kvapky krvi na snehu po odtrhnutí jeho špičky. Presne toto sa môže stať aj na brzde, ak ju večer poriadne dotiahnete ručnou pákou a počas niekoľkých hodín po vychladnutí sa prilepí. **Voda patrí k najväčším nepriateľom motoristov** nielen vtedy, keď je na vozovke a predstavuje riziko akvaplaningu alebo po zamrznutí šmyku, ale aj v útrobách automobilu, kde dokáže spôsobovať koróziu alebo zablokovanie dôležitých mechanických komponentov. ### Zlá rada: rozbehnúť to a prelomiť ľady Motorista, ktorý nevie rozbehnúť svoje auto, spočiatku nevie, čo mu v jazde bráni, obyčajne až po chvíli odhadne, že mu zamrzol pákový a lankový mechanizmus alebo samotné brzdy. Zistiť, čo zamrzlo, pritom nie je triviálna záležitosť, preto sa motoristom zvykne odporúčať postup v štýle pokus-omyl. Domáci majstri sa zvyknú riadiť heslom *keď to nejde silou, pôjde to väčšou*. V tomto prípade to síce neplatí, hoci istá racionálna dávka sily predsa len nájde uplatnenie. Rôzne zdroje ponúkajú rôzne tipy na riešenie zamrznutej ručnej brzdy a jeden z tých horších je prekonať odpor a rozbehnúť sa s vozidlom napriek zaseknutej brzde. Ide o **riskantný manéver**, ktorý môže vyústiť do poškodenia brzdy. Teória hovorí, že pri prekonávaní odporu vzniká teplo, ktoré nečistoty rozmrazí, respektíve pohyb ľad rozdrví, vo všeobecnosti sa však takýto postup neodporúča. Dôvod je ten, že ak sú zamrznuté napríklad lanká a na brzdových platničkách nie je ľad, ich funkcia je tak korektná a jazdou len poškodíte ich povrch, čo vyvrcholí do potreby výmeny brzdy zopár kilometroch jazdy. ### Lepšie tipy ako vyriešiť zamrznutú ručnú brzdu **Rozumnejšou alternatívou má byť rozpohybovať auto jemne**, iba na spojke, respektíve po zaradení stupňa D na automatickej prevodovke a citlivým striedaním plynu a brzdy. Ďalšou možnosťou, ktorá zrejme napadne každému motoristovi ešte v sedadle vodiča, je **zopákrát uvoľniť a zatiahnuť páku ručnej brzdy**. Týmto neriskujete prakticky nič, v horšom prípade ľudovo povedané *vyťahanie laniek*, čoho náprava nie je náročný servisný úkon, mnohí ho zvládnu aj priamo doma. Viaceré zdroje ďalej navrhujú priamymi **miernymi údermi do bŕzd a náboja kolesa** poškodiť ľad a umožniť tak jeho úplné rozpadnutie pri následnom rozjazde. To platí len v prípade, že je zamrznutá samotná brzda na kolese. Brzdy sú pomerne robustný a odolný komponent, napriek tomu odporúčame konať citlivo. Tipom riešenia zamrznutej ručnej brzdy tiež môže byť **nechať auto jednoducho naštartované**, čím sa ohreje a ak je pod vozidlom sneh, odstrániť ho. Údajne tak vzniká príležitosť na šírenie tepla, ktoré napokon rozmrazí ľad a uvoľní zaseknutý mechanizmus. Ak ani tieto tipy na váš problém nefungujú, problém bude potrebné riešiť komplikovanejšie – buď **počkať na teplejšie počasie**, alebo zavolať do servisu či **privolať asistenčnú službu**. Po objasnení situácie do telefónu by mal technik vedieť problém riešiť na mieste cieleným rozmrazením bŕzd a sústavy ručnej brzdy. Výhodou dnešnej doby je, že poisťovne kvôli silnému konkurenčnému tlaku musia svoje ponuky povinného zmluvného poistenia PZP vybavovať aj asistečnými službami priamo v cene, takže v konečnom dôsledku nemusí takýto servis na mieste motoristu stáť ani euro.
Moderná konzola s ovládačom automatickej prevodovky, elektrickou parkovacou brzdou (P) a tlačidlom funkcie AutoHold vo Volkswagene Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (2021)
### Môže zamrznúť aj elektrická/elektronická parkovacia brzda? Automobily bývajú vybavené elektrickými parkovacími brzdami. V takomto prípade v interiéri chýba klasická páka s tlačidlom na palec, je v nich iba elegantné dvojsmerné tlačidlo so symbolom (P). Po jeho stlačení alebo zatiahnutí sa uvoľní alebo zatiahne parkovacia brzda a v mnohých autách, obyčajne vo vyššej ako základnej výbave, je užitočná aj funkcia AutoHold, ktorá auto podrží pri rozjazde do kopca alebo po zastavení aj so zaradeným stupňom D na automatickej prevodovke. Funkčný dizajn elektrickej brzdy je založený na ovládači a elektrickom motorčeku, ktorý blokuje zadné brzdy. Takto zostavený systém znižuje riziko zamrznutia bŕzd pri zimnom parkovaní, keďže neobsahuje sadu laniek a pák, ktoré sú rozmiestnené po celom podvozku a ktoré sa môžu zadrhávať alebo primŕzať v dôsledku nahromadenia nečistôt s vodou. Aj v tomto prípade však existuje riziko primrznutia bŕzd samotných.

Tankujete za desať a často vám svieti kontrolka paliva? Pozor, riskujete viaceré poškodenia auta

To, čo mnohí motoristi považujú za šetrnosť, v skutočnosti stojí zbytočné peniaze zaplatené za predčasný servis.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.