Takýmto spôsobom si motoristi ničia autobatériu! Vyhnite sa tejto častej chybe najmä v zimnom období
Čo ovplyvňuje životnosť batérie? Ako je to s tou ekologickou jazdou na spotrebu? Platí, že nová batéria vydrží dlhšie? Odpovede nájdete v článku.
Vydané Text: Peter Orosz
### Mladá batéria nie je zárukou výkonu
Čím je batéria staršia, stráca schopnosť držať dostatočný náboj. Je teda prirodzené myslieť si, že mladá nová batéria je logicky lepšia a viac vydrží. Nie je to celkom pravda, pretože najdôležitejšou vecou je jej nominálne napätie a jeho udržiavanie. **Batéria môže byť úplne nová, ale ak je príliš často prebíjaná alebo príliš preťažovaná, môže sa jej technický stav dramaticky zhoršiť.**
Často stretávame ľudí, ktorí majú vo svojich autách rovnakú batériu aj vyše šesť rokov a nemajú žiadny problém. Naopak, už sme videli aj novú triedu S, ktorú museli káblami štartovať pomocou starého Golfu priamo na Grosslingovej ulici v centre Bratislavy.
### Najhoršie sú krátke jazdy
Princíp dobíjania batérie je v podstate jednoduchý. Pri štartovaní motora a používaní elektroniky sa síce vybíja, avšak počas jazdy do nej prichádza dostatok elektriny, aby sa dobila na svoju normalizovanú hodnotu. **Platí, že čím sú jazdy kratšie, o to menej sa batéria stihne dobiť.** To znamená, že keď autom často štartujete a jazdíte iba krátke trasy trvajúce okolo desať minút, batéria sa postupne vybíja bez možnosti dobitia. Nezhoršuje sa tak iba jej aktuálna kondícia, ale aj celková životnosť.
Koľko by sme mali ísť na to, aby sme vyrovnali energiu spotrebovanú pri štarte? Hovorí sa asi 20 minút jazdy pri strednej rýchlosti. Avšak čím viac elektroniky (na čele s klimatizáciou) bude zapnutej, tým dlhšie bude trvať dobíjanie. Zároveň platí, že ak hodinu trčíte v dopravnej zápche s priemernou rýchlosťou 20 km/h, na batériu to dobrý vplyv nemá.
Je správne rozhodnutie občas prejsť autom dlhšiu trasu, aby vás batéria jedného dňa nenechala v nelichotivej situácii s neštartujúcim motorom. Práve v zime sa to môže stať veľmi ľahko.
### Ekologická jazda a životnosť batérie
Pri dodržiavaní pravidiel ekologickej jazdy šetríme palivo, čo je pre mnohých dôležitejšie ako potešenie z jazdy. Má jazda na spotrebu tiež lepší vplyv na autobatériu? Zrejme nie.
Dôraz sa kladie na znižovanie emisií CO2, avšak v prípade autobatérie to nie je najefektívnejší spôsob jazdy, pretože je založený na pomalej miernej jazde a teda aj na pomalom nabíjaní batérie. **Dodržaním pravidiel ekodrivingu na krátkych trasách paradoxne ešte viac batérii škodíme,** pretože sa nestíha dostatočne dobíjať a riskujeme, že sa dostaneme do problémov s nedostatkom energie. Je teda vhodné na kratších trasách jazdiť síce s o kúsok vyššou spotrebou, ale v stredných otáčkach motora, kedy sa proces dobíjania batérie dostáva do normálu.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!