Ako Mercedes-Benz vyrobil nové najlepšie auto sveta: Prečo je EQS tak výnimočná a v čom prekonáva aj Triedu S?
V našom redakčnom špeciáli sa venujeme niektorým zaujímavostiam o modeli EQS od Mercedes-EQ, ktorý je považovaný za historický míľnik automobilky. Prvý elektromobil v luxusnej triede prekonal azda všetky štandardy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
The Best or Nothing – Najlepšie alebo nič
Značke Mercedes-Benz sa opäť darí dokazovať, že dokáže predvídať trendy a prinášať riešenia, ktoré sú zdanlivo nové, no v skutočnosti za nimi stoja roky cielenej práce. Keď sme začiatkom roka 2017 testovali elektrický Mercedes-Benz B250e, vedeli sme oceniť jeho praktický potenciál i jazdné vlastnosti, zároveň sme konštatovali, že elektromobilita ešte potrebuje čas.Prešlo zopár rokov a Mercedes prišiel so značkou Mercedes-EQ, pod ktorú patria elektrické automobily s výrazným funkčným dizajnom a dojazdom. Už sa nie je na čo sťažovať, ide o najlepšie autá sveta. Prvá lastovička značky Mercedes-EQ, SUV EQC, bola veľmi dôstojnou ochutnávkou budúcnosti, ktorá napokon dosiahla vrchol v EQS. Model EQS od značky Mercedes-EQ je to najlepšie, čo dnes dokáže autopriemysel ponúknuť, a to nielen v segmente elektrických automobilov. Limuzína so zadnými partiami kupé, vyznačujúca sa dizajnom „One Bow“, je doslova elektrickou alternatívou k Triede S.
Nie sú to len marketingové slogany, ale všeobecný názor, ktorý vyslovil aj nemecký časopis auto motor und sport, dokonca celkom explicitne: „Naozaj najlepšie elektrické auto na svete!“
Reportér Alexander Bloch podrobil model EQS 450+ podrobnej kontrole, vtedy ešte exkluzívnej, výsledkom ktorej bolo zhodnotenie, že Mercedes-Benz jednoznačne porazil doterajšieho lídra globálneho trhu. A to ešte nemal model s technologickou lahôdkou v podobe združeného obrazového panela – Hyperobrazovky MBUX.
Technologický náskok
Prísne funkčný dizajn podriadený aerodynamike a bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, to tvorí prvý dojem. Zapustené kľučky dverí sú elegantný detail, ktorý je v EQS prekonaný automatickým otváraním a zatváraním dverí (vo vybraných modeloch).Projekčný head-up displej takisto nie je novinkou, ale rozšírená realita v podaní Mercedesu nadobudla novú veľkosť a tretí rozmer – nechať sa navigovať je tak skoro sci-fi prevedené do reality. A keď sa na vozovku začnú premietať značky a upozornenia s použitím predných svetlometov DIGITAL LIGHT, riadenie auta sa dostáva na doteraz nevídanú úroveň.
Napokon pre tých predných je tu ešte jedna špecialita, až do príchodu EQE exkluzívna práve pre EQS: Združený obrazový panel Hyperobrazovka MBUX s tromi OLED obrazovkami pod tvrdeným zakriveným sklom. Ide o jednu z najväčších výhod modelu v porovnaní s Triedou S.
Nízka spotreba energie, rekordný dojazd a ultrarýchle nabíjanie
Spotreba: Prísny dôraz na funkčný dizajn priniesol svoje ovocie, EQS je sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete, súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,20. Aerodynamika zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní vysokej efektivity, a tak priemerná spotreba verzie EQS 450+ na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je len 15,8 kWh/100 km. A priemerná spotreba energie podľa metodiky WLTP dosahuje 20,4 – 15,7 kWh/100 km. Výhodou tejto aerodynamiky je aj menej hluku v kabíne. A lokálne emisie? Presne nula. Žiadne oxidy dusíka, oxidy uhlíka, dokonca ani vodná para ako v prípade áut s vodíkovými palivovými článkami.Ovládanie na úrovni, ktorá presahuje každodennú skúsenosť
Mercedes-Benz venoval mimoriadnu pozornosť zvýšeniu komfortu vodiča i pasažierov, pripravil tak funkciu ovládania gestami, ku ktorej sa ťažko hľadá rovnocenný súper.Keď sa vodič s kľúčom vo vrecku priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Predtým Mercedes senzormi skontroluje, koľko má priestoru. Keď sa posadíte do sedadla vodiča, dvere sa zatvoria opäť samočinne, a to stlačením brzdového pedála alebo gestom ruky „ku mne“. Keď si otočíte hlavu smerom dozadu, automaticky sa stiahne roletka na zadnom okne. A cez systém MBUX môže vodič otvoriť a zavrieť zadné dvere bez toho, aby sa ktokoľvek musel dotknúť kľučky.
Významné postavenie v systéme MBUX má ovládanie hlasom: „Hey Mercedes“ podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU), hlasom môžete ovládať navigáciu, multimédiá, komfortné funkcie alebo aj vyhľadávať obsah na internete.
Aj samotný infotainment je modernejší ako kedykoľvek predtým. Koncepcia Zero-Layer zobrazuje najdôležitejšie aplikácie celkom hore v zornom poli MBUX, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu, pre vodiča to znamená menej pozornosti venovanej displeju.
Filter vzduchu veľký ako 150 futbalových ihrísk
EQS má v rukáve niečo aj proti nepríjemným pachom: jeho veľký HEPA filter s certifikátom „OFI CERT“ ZG 250-1 mimoriadne efektívne čistí vonkajší vzduch od jemného prachu, drobných častíc a peľu. Špeciálne aktívne uhlie vo vnútri HEPA filtra a vo filtri vnútorného priestoru sa zároveň stará o filtráciu oxidu siričitého, oxidov dusíka a pachov. Vďaka svojej štruktúre pórov majú veľmi veľký vnútorný povrch. V HEPA filtri modelu EQS sa nachádza približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.Čuch oslovuje aj aktívny aromatizačný systém modelu EQS, ktorý je súčasťou balíka AIR-BALANCE. Pre nový, elektrický model vyššej triedy bola vyvinutá nová vôňa: No.6 MOOD Linen – nesie sa v duchu zeleného nádychu figy, ktorá leží na kuse plátna.
Stiera cenové rozdiely
EQS od Mercedes-EQ sa dá dnes na Slovensku zakúpiť ako EQS 350 (215 kW), EQS 450+ (245 kW), EQS 580 4MATIC (385 kW) a čoskoro bude k dispozícii aj športovo orientovaný Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (484 až 560 kW).Už základný variant tak ponúka výkon vyšší ako Trieda S vo verzii S 350 d sedan (210 kW), pričom z hľadiska cien sa tieto dve vozidlá pohybujú vo veľmi podobných reláciách. Pre zákazníka to znamená, že ak chce luxusný automobil, ale s perspektívnym pohonom bez lokálnych emisií, konečne mu trh ponúka riešenie bez kompromisu. Nebude pritom musieť doplácať desiatky tisíc eur za elektrický pohon, ako to býva u vozidiel nižších cenových kategórií – jednoducho povedané, luxusný elektromobil má v podstate rovnakú cenu ako jeho alternatíva so spaľovacím pohonom.
Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol